Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bertie, NC; Camden, NC; Chowan, NC; Currituck, NC; Gates, NC; Hertford, NC; Pasquotank, NC; Perquimans, NC; City of Chesapeake, VA; City of Norfolk, VA; City of Portsmouth, VA; City of Suffolk, VA

11 Dec 2024 22:38:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bertie, NC; Camden, NC; Chowan, NC; Currituck, NC; Gates, NC; Hertford, NC; Pasquotank, NC; Perquimans, NC; City of Chesapeake, VA; City of Norfolk, VA; City of Portsmouth, VA; City of Suffolk, VA

11 Dec 2024 22:38:05

11 Dec 2024 22:38:01

11 Dec 2024 22:17:55

11 Dec 2024 22:09:25

11 Dec 2024 22:06:00

11 Dec 2024 21:58:11

11 Dec 2024 21:53:32

11 Dec 2024 21:48:56

11 Dec 2024 21:48:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dare, NC; Hyde, NC.

11 Dec 2024 20:36:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Carteret, NC; Dare, NC; Hyde, NC.

11 Dec 2024 20:22:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Marion, FL.

11 Dec 2024 17:28:03

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

11 Dec 2024 14:45:07

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Hale, AL.

10 Dec 2024 21:18:52
Actueel
1 / 4

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
snow!
Lid
3 januari 2012, 23:50 uur | Bericht #314407
mooi kaartje dacht ik zo?
3 januari 2012, 23:52 uur | Bericht #314408
Citaat van snow!, dinsdag 3 januari 2012, 23:50 uur
lange termijn !!! verwaarlozen die hap
Life without freedom is no life at all.

weather without storms is no weather at all.
Decle
Lid
4 januari 2012, 00:03 uur | Bericht #314409
Citaat van snow!, dinsdag 3 januari 2012, 23:50 uur mooi kaartje dacht ik zo?

Eindelijk een weer wat betere run. Hopen dat het een keertje doorzet en dat het morgen of overmorgen al weer van de kaarten is verdwenen.
Maxim1110
Lid
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
4 januari 2012, 00:29 uur | Bericht #314422
Citaat van vossejongk, dinsdag 3 januari 2012, 22:46 uur Yes het wordt al weer bijna korte broekenweer, heerlijk!
Mooi niet

QUOTE(smoke_soldier @ Jan 3 2012, 23:52) <{POST_SNAPBACK}>
lange termijn !!! verwaarlozen die hap

Neehoor, lange termijn is misschien niet betrouwbaar, maar het feit dat een dergelijke ontwikkeling al een aantal dagen min of meer weergegeven wordt zegt toch wel wat over wat de trend zou kunnen zijn.
Helemaal vernieuwd: mijn eigen fotografiewebsite: www.maximvanasseldonk.com
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
4 januari 2012, 00:30 uur | Bericht #314423
Citaat van DeClel, woensdag 4 januari 2012, 0:03 uur Eindelijk een weer wat betere run. Hopen dat het een keertje doorzet en dat het morgen of overmorgen al weer van de kaarten is verdwenen.
dat is een dagelijks antwoord....kijk eens goed.

15 jan! | Gewijzigd: 4 januari 2012, 00:30 uur, door smoke_soldier
Life without freedom is no life at all.

weather without storms is no weather at all.
zwoof
Lid
4 januari 2012, 00:36 uur | Bericht #314425
Citaat van dg1979, dinsdag 3 januari 2012, 21:41 uur Volgende week, volgende maand, volgende winter of wie weet misschien pas in 2020?
Sorry maar met dit soort blijmakertjes schiet je totaal niets op en geef je alleen maar valse hoop. Dan zeg je beter gewoonweg niets, we hebben de afgelopen anderhalve maand al genoeg dooie mussen gezien.

Als jij nu goed begrijpend lezen had geleerd was 80% van al je input hier totaal overbodig geweest. Puur om het feit dat niet iedereen dit kan, waardeer ik je input derhalve. Kortom begrijpelijk dat je zo reageert. Echter, de discussie gaat hier ergens anders over. Nl. de kansen voor de winter, afgelopen dagen waren er wel degelijk interessante ontwikkelingen. Dat die nu even weer uit beeld zijn kan je niemand kwalijk nemen.
https://zwoof.nl/Winterstatistieken en https://zwoof.nl/Zomerstatistieken
Maxim1110
Lid
4 januari 2012, 00:45 uur | Bericht #314426
Alleen zijn die ontwikkelingen allerminst uit beeld. De afgelopen dagen hebben regelmatig interessante kaarten voor rond de 15e gehad, met de afgelopen paar runs even wat minder. De 18z is echter weer terug en komt met toch wel winters weer vanaf ongeveer de 15e.
Helemaal vernieuwd: mijn eigen fotografiewebsite: www.maximvanasseldonk.com
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
zwoof
Lid
4 januari 2012, 01:03 uur | Bericht #314431
Citaat van Maxim1110, woensdag 4 januari 2012, 0:45 uur Alleen zijn die ontwikkelingen allerminst uit beeld. De afgelopen dagen hebben regelmatig interessante kaarten voor rond de 15e gehad, met de afgelopen paar runs even wat minder. De 18z is echter weer terug en komt met toch wel winters weer vanaf ongeveer de 15e.

Klopt! Maar als je vervolgens wat al te enthousiast doet over die ontwikkelingen, krijg je logischerwijs weer negatieve reacties van mensen die zich afgescheept voelen met een dooie mus als het niet wat word. Vaak zijn de negatieve reacties op personen gericht, terwijl hier eigenlijk alles in het teken staat van wat de modellen zeggen.
Eifel
Lid
4 januari 2012, 01:12 uur | Bericht #314432
Citaat van snow!, dinsdag 3 januari 2012, 23:50 uur mooi kaartje dacht ik zo?
Echt weer z'n wie zoekt die vind kaartje . Kijk nooit naar 1 run. Maar aan de andere kant het mag van mij wel.

QUOTE(vossejongk @ Jan 3 2012, 22:46) <{POST_SNAPBACK}>
Yes het wordt al weer bijna korte broekenweer, heerlijk!

Yip klopt. Alleen dan wel na de winter | Gewijzigd: 4 januari 2012, 01:14 uur, door Eifel
snowlover
Lid
4 januari 2012, 01:30 uur | Bericht #314433
Ik wacht de kaarten af tot donderdag 5 januari, met de passage van de noord-westelijke storm zal de atmosfeer heel wat door elkaar geklutst worden. De voorspellingen kunnen volgens mij meteen omkeren?
Micky
Lid
4 januari 2012, 01:40 uur | Bericht #314435
Citaat van sneeuwvlokske, woensdag 4 januari 2012, 1:30 uur Ik wacht de kaarten af tot donderdag 5 januari, met de passage van de noord-westelijke storm zal de atmosfeer heel wat door elkaar geklutst worden. De voorspellingen kunnen volgens mij meteen omkeren?

Tuurlijk, nog een keer de staafmixer erdoor heen en dan komt het wel goed...
Moet zeggen dat ik zelf die gedachte 4 dagen geleden ook had maar na de laatste "storm" in december met dezelfde wintersetting hoop, kwam daar helaas ook weinig van terecht.

Ik ben helaas bang dat het "tekort" aan kou in heel Europa (Moskou -2 graden, terwijl dat eigenlijk rond de -30 zou moeten zijn) ons de rest van de winter parten gaat spelen.
Afschrijven doe ik de winter zeker niet maar dat we heel snel van die wc af moeten is duidelijk.

WAAR IS DE WIND ALS HET NIET WAAIT?
4 januari 2012, 02:01 uur | Bericht #314440
Interessant is het wel om te zien dat hogedrukgebieden zich steeds weer de afgelopen dagen proberen op te bouwen op de oceaan. Er zit potentie in de kaarten, iets wat we natuurlijk wel eerder deze winter hebben gezien.... Maar niet zo consistent. Het is op zijn minst interessant te noemen om de komende dagen de kaarten te volgen. Er broeit iets, verandering op komst...... | Gewijzigd: 4 januari 2012, 02:03 uur, door stratocumulus
Buffell
Lid
4 januari 2012, 02:45 uur | Bericht #314442
Laten we eerlijk zijn; voor fatsoenlijke verwachtingen hoef je hier niet meer langs te komen.
Elke kaart van 42 weken vooruit met wat koud weer erop wordt gepost met de bijfschriften; WINTER KOMT ERAAAAAN.

Vorig jaar werd hier kort vooruitgekeken, hooguit 1 week. Dat werkte perfect.
Nu gaat men al kaarten posten van 2.5 week vooruit, dat kan toch niet?
Eveline
Lid
4 januari 2012, 07:30 uur | Bericht #314444
goedemorgen! Heb weer een vraagje zat net te kijken op Wetterzentrale naar de GFS 500 hPa kaarten van 18 januari. Kan helaas via mijn mobiel de kaart niet plaatsen. Ik zag eigenlijk de kaart in tweeen gedeeld, onder een groot hoogluchtdrukgebied en boven veel paars. Kan iemand me vertellen wat dat zou kunnen betekenen? Lijkt me dat we dan sowieso weer een westelijke aanvoer krijgen.

Het is niet om naar de LT te kijken, maar om de kaarten te leren lezen.
Een leek op het gebied van weersvoorspellingen. Pluimen, EC, GFS, allemaal nieuwe termen. Dus, excuses voor al mijn vragen :-)
Woonplaats: Koekelare, West-Vlaanderen https://twitter.com/BartStandaert
4 januari 2012, 07:53 uur | Bericht #314446
Mooie situatie in de nieuwe EC-run
Nog ff eind van de run bekijken .
BartS
Hans-F
Lid
4 januari 2012, 08:42 uur | Bericht #314454
Citaat van Eveline, woensdag 4 januari 2012, 7:30 uur goedemorgen! Heb weer een vraagje zat net te kijken op Wetterzentrale naar de GFS 500 hPa kaarten van 18 januari. Kan helaas via mijn mobiel de kaart niet plaatsen. Ik zag eigenlijk de kaart in tweeen gedeeld, onder een groot hoogluchtdrukgebied en boven veel paars. Kan iemand me vertellen wat dat zou kunnen betekenen? Lijkt me dat we dan sowieso weer een westelijke aanvoer krijgen.

Het is niet om naar de LT te kijken, maar om de kaarten te leren lezen.

Dat heb je in grote lijnen juist geinterpreteerd, onthoud dat rond een lage druk gebied de windrichting tegen de klok in loopt en bij hoge druk met de klok mee, dan snap je al snel dat bij zuidelijke hoge druk en noordelijke lage druk er over het algemeen een vrij sterke westelijke stroming heerst. Dat is ook exact de reden dat er vaak gepraat wordt op dit forum over opbouw van hoge druk op de oceaan. Het is niet zozeer 'op de oceaan' wat daar belangrijk aan is, meer de opbouw op het noordelijke deel van de oceaan. Op die manier wordt de vaak aanwezig noordelijke depresse in de buurt van ijsland weggeduwd en wordt de westelijke stroming onderbroken. Als dit hogedrukgebied stationair wordt noemen we het een blokkade en dan kunnen we in Nederland pas echt gaan nadenken over de winter.

Op dit moment zien we wel regelmatig opbouw van hoge druk op de oceaan in de kaarten, maar van een blokkade lijkt nog geen sprake en dus blijven het opkomende en wegtrekkende 'hoogteruggen'. Kleine veranderingen in de kaarten kunnen echter op de lange termijn grote invloed hebben. Dus op dit moment zijn de ontwikkelingen wel interessant, maar zijn er nog te weinig echt winterse settings te bekennen.

QUOTE(dg1979 @ Jan 3 2012, 22:41) <{POST_SNAPBACK}>
Dat is niet opnaaien, dat heet kritisch zijn, een belangrijk verschil!
In pakweg de laatste anderhalve maand werd er hier al meermaals gesproken over "interresante ontwikkelingen"waar simpelweg helemaal niets van terecht komt deze winter. Ik breek helemaal niet het werk af van bepaamde mensen hier die de kaarten bekijken/analyseren, ik heb er zelfs veel respect voor! Ik heb alleen een probleem hoe soms een langetermijnkaart die iets moois laat zien al wordt afgeschilderd als "de winter komt eraan" en mensen die dan wel kritisch ertegenover staan (zoals ikzelf) dan meteen neergesabeld worden.

Ik zeg ook niet dat jij hem opnaait, Jan laat zich opnaaien. Omdat hij zeker op dit forum een goede reputatie als weerman heeft weten te verwerven, wordt alles wat hij zegt op een gouden schaaltje gewogen. Als hij spreekt over 'interessante ontwikkelingen', geeft iedereen daar zijn eigen interpretatie aan omdat Jan het zegt. Dat is nou eenmaal de prijs van 'roem'. Jij reageert regelmatig kritisch op de posts van Jan en dat mag uiteraard, vergeet alleen niet dat jij vooral reageert op je eigen interpretatie van zijn posts.

Blijf overigens kritisch, maar het liefst op de inhoud en niet op de vorm! Dan blijven alle weerliefhebbers namelijk enthousiast. | Gewijzigd: 4 januari 2012, 08:49 uur, door Hans-F
4 januari 2012, 09:19 uur | Bericht #314463
Ik denk dat het ook gewoon handig zou zijn als Jan gewoon zou vertellen wat hij ziet en er bijvoorbeeld een bijbehorend kaartje bij zou posten, dan kunnen de andere weer liefhebbers er in meedenken en de ontwikkelingen volgen.
Nu zijn er alleen maar vraagtekens gecreëerd en tegen de tijd dat Jan dan wel een keer bereid is te vertellen wat die ontwikkeling nou was (verleden tijd) dan is deze ontwikkeling allang weer uit de kaarten verdwenen.
En dus zal Jan er dus niet op terug komen omdat het dan reeds niet langer van toepassing is en zal de rest in het duister blijven tasten over waarover het nu gegaan zou kunnen zijn.
Woonplaats: Koekelare, West-Vlaanderen https://twitter.com/BartStandaert
4 januari 2012, 09:25 uur | Bericht #314465
Had hij de mogelijke kaarten en ontwikkelingen gepost werden die gelijk door sommige doemdenkers hier op het forum afgeschoten.
Er wordt hier redelijk veel gedacht . Wat ik niet denk, maar wel zeker ben is dat we zo snel mogelijk terug on-topic moeten. | Gewijzigd: 4 januari 2012, 09:27 uur, door Bart Standaert
BartS
zwoof
Lid
4 januari 2012, 09:45 uur | Bericht #314468
Citaat van BartStandaert, woensdag 4 januari 2012, 9:25 uur Had hij de mogelijke kaarten en ontwikkelingen gepost werden die gelijk door sommige doemdenkers hier op het forum afgeschoten.
Er wordt hier redelijk veel gedacht . Wat ik niet denk, maar wel zeker ben is dat we zo snel mogelijk terug on-topic moeten.

Volgens mij doet Jan dat wel. Zie zijn post + onderbouwing van ma j.l. Er waren toen al wel degelijk interessante ontwikkelingen, tov het "grijze muis weer" in december. Maar sommige mensen hebben nu eenmaal moeite met begrijpend lezen. Daardoor wordt e.e.a. steeds uit z'n verband getrokken en gaan sommigen met scherp schieten. Dit hou je toch met een interactief gebeuren. Let it be! en lees wat je wilt lezen.

Edit: Hierbij de pluim van 10:00 uur:
pluim_volledig_06260.png | Gewijzigd: 4 januari 2012, 10:19 uur, door zwoof
Mauriceb
AWM Weerman
4 januari 2012, 10:11 uur | Bericht #314473
Ec geeft toch weer kansen op een blokkade, later in de run laat EC deze weer verdwijnen maar dat is allerminst zeker lijkt mij omdat het te ver weg is. Ook lijkt mij de intensiteit waarmee de laagjes vanaf new foundland deze kant op denderden aanzienlijk af te nemen en dus biedt dit ook kansen.

Hier een mooi kaartje. Nou hopen dat het stand houdt.

Wildernessguide and owner of Survking.nl
Terug naar boven
Dit topic is gesloten
4 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 4 gasten en 0 leden
Er zijn in totaal 27.886 topics, welke bij elkaar 448.488 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.608 leden.
Het nieuwste lid is Goos.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
4 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 40 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 40, lezen 4 mensen het topic "Winter 2010/2011 discussietopic deel 20".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden