Zolang jij het maar ziet, dan horen wij het vanzelf wel...
De huidige kaarten laten een uitloper van hoge druk zien op de oceaan naar het Noorden. Hier wordt positief over gedaan echter dat is hoogstens een "rug" van hoge druk die altijd weer doorbroken zal worden omdat de kern rondom de Azoren blijft liggen. Dit leid sowieso nooit tot winter, hoogstens tot een korte periode met noordwestelijke/noorden wind met winterse buien en wat kou. (paar dagen).
...
Dat een hogedrukgebied boven de Azoren hardnekkig kan zijn weten we. Maar je kunt nooit zeggen dat die er zal blijven liggen, want dan hadden we nooit strenge winters en krijgen we nooit meer een strenge winter. Het hogedrukgebied kan evenzo plotseling afnemen, terwijl het boven Scandinavië toeneemt. | Gewijzigd: 2 januari 2012, 21:42 uur, door Ben47
wat voor interessante dingen zie jij dan Jan? kan je dat onderbouwen of
vertel je het ons achteraf ?
Klopt. Dat staat er inderdaad wat scheef. Daar heb je gelijk in, maar ik verwacht dat hij nog wel even stand zal blijven houden. Ik wou alleen maar aangeven dat zo'n uitloper van hoge druk op de oceaan hier echt niet voor winterweer zal gaan zorgen. Alhoewel, er is natuurlijk altijd een kans - maar in dit geval is die wel erg klein om er positief over te zijn.
Nog steeds veel onzekerheid in het middendeel van de pluim. Iets meer leden op de Europese gaan daar onder nul (naar het laatste deel van de pluim kijk ik nooit), dus het kan nog steeds.
| Gewijzigd: 2 januari 2012, 22:31 uur, door Ben47
Ligt aan mij natuurlijk.. maar de laatste runs laten elke keer zien dat winterweer in Nederland de komende tijd een zeer zeldzaam verschijnsel lijkt te worden. We praten graag over trends en ik zie die trend van november steeds weer terug komen. Eigenlijk net als afgelopen jaar in januari met dat hoog boven de UK.
Jan.v.O ziet een aantal mogelijkheden in de kaarten die ik wel zie maar waarbij ik zeer mijn twijfels heb of deze mogelijkheden enige kans van slagen hebben met het huidige weertype. ( de 300hPa is hieraan voor een groot gedeelte debet aan).
Maar goed, er zijn wat mogelijkheden en met deze riemen moeten we deze winter nou eenmaal roeien.
Jan Visser, gisteren nog wat positief over een mogelijke verandering rondom het midden van Januari, stelt nu ook zijn verwachting bij en schat de kansen op een overgang naar winterweer in de eerste helft van Januari zeer gering.
Maar waarom verandert alles nou elke keer, wat is er nou aan de hand dat we elke keer naast de pot staan. ( iets anders verwoord dan het gebruikelijke woord).
Gisteren had ik met Jan v O. wat posts over de wispelturigheid van GFS. Vandaar dat ik nu maar eens even ECMWF pak waar je overigens direct kan zien dat ook ECMWF 24 uur later een andere kaart laat zien
Nu is het natuurlijk onzin om te zeggen dat beide modellen slecht zijn. Complete onzin zou dat zijn, maar de wispelturigheid zit in beide modellen . Het is denk ik een beetje wat je zelf wilt zien, maar ieder heeft zijn eigen voorkeur.
Kanttekening is wel dat ons weer op dit moment erg afhankelijk is van kleine verschuivingen in de atmosfeer, en dat een kleine verandering grote gevolgen heeft voor de verwachtingen.
Maar goed ik gebruik nu dus even wat ECMWF kaarten.
Hieronder de kaart van gisteren waarbij we een dikke uitloper zien boven rusland..
even lijkt het dat dit gaat schuiven en we mogelijk een oostelijke stroming kunnen krijgen..
Echter 24h later is deze duim van de baan en zakt de kern van dit hoog naar het zuiden.
Deze kaart is 24h later zelfde timeframe.
en dan hier het resultaat op 12 januari
Tja en de eigenlijke oorzaak ligt toch echt op 300hPa..
Kijk eens hoe krachtig de wind is boven Europa.. en ze ligt eigenlijk als een soort grote arm om west-europa heen en voorkomt zo elke vorm van koude onze richting op.
Hierlangs rollen de lagedruk gebieden heen als in een rollercoaster..( hier heb ik overigens een GFS kaart gebruikt omdat deze visueel wat vriendelijker is. Maar hij komt in zeer grote lijnen ( 99% ) overeen met ECMWF.)
Kortom..
Mijn verwachting is dat er de komende 10/15 dagen zeker geen winter komt tenzij er radicale veranderingen komen. ( kans acht ik persoonlijk <10%) Ook de opbouw richting winterweer wordt elke keer al afgebroken voordat deze er überhaupt is.
Het enige wat zou kunnen ( en dat heeft Jan v. O ook zeer duidelijk gezegd) is dat we een speldeprikje krijgen met wat winterse (natte) neerslag. En dit laatste gebeurt alleen indien het hoog zich zo plaatst dat wij weer in niemandsland of in een laag terecht komen die voor een noordwester zorgt, de 300hPa moet dusdanig bijdraaien ( scherpe bocht naar beneden) dat er koude lucht vanuit het noorden onze kant op komt.. Ja dan krijgen we speldeprikjes.. anders wordt het gewoon ruim boven nul maar wel droog als we onder de vleugels van het hoog blijven. | Gewijzigd: 2 januari 2012, 22:39 uur, door Callie-P
Het meeste waar ik zelf meezit is de hoeveelheid neerslag die er al gevallen is in de winter in de vorm van regen.
Ik heb als hobby wielrennen en voor mij maakt de koude niet uit, als het maar droog is. Op de kou kan je je kleden, maar met regen erbij is niets natuurlijk.
@Calliep
In je laatste zin heb je het over wat "droger" weer. Maar als de winter niet komt blijven we toch de WC houden? Of moet je dat zien?
En nee ik baseer dit niet op kaarten en voorspellingen, maar puur op gevoel. Je ziet dit soort scenarios gewoon elke keer opnieuw in zachte winters (ik volg de weerevolutie al jarenlang, al voor ik deze site kende) waar mogelijke kou ofwel afzwakt, verschuift of zelfs helemaal verdwijnt in de verwachtingen.
Een totale ommeslag is natuurlijk altijd mogelijk, maar ik acht de kans zeer klein. Pas als ik echt zeer overtuigend (minstens driekwart van de leden op een termijn van maximaal een week) in de kaarten en pluimen een ommezwaai zie ga ik erin geloven, eerder niet. En totnutoe zit dat er absoluut nog niet in, integendeel zelfs. Wie weet gaan we wel voor de zachtste winter in vele jaren...
Waar ik moeite mee heb (en dat geldt voor meer presentaties van anderen ook) dat het lijkt alsof er van feiten wordt uitgegaan, terwijl zowel de kaarten als de pluimen niet meer of minder dan verwachtingen zijn die naarmate ze verder in tijd van de productie af staan meer en meer onzekerheid manifesteren. Ik mis de term 'als'. 'Als de kaarten zo blijven als ze nu zijn berekend dan zal het zo en zo worden.' Nu lijkt het alsof gezegd wordt (en ik weet best dat jij het zo ook niet bedoelt) 'de kaarten zijn zo dus krijgen we dit en dat weer.' | Gewijzigd: 2 januari 2012, 22:59 uur, door Ben47
In je laatste zin heb je het over wat "droger" weer. Maar als de winter niet komt blijven we toch de WC houden? Of moet je dat zien?
dat hang er een beetje vanaf.. als de rand van het hoog boven Nederland hangt en er zit een Lagedruk op de Noordzee ( en dat zit er meestal) dan hebben een zuidwesten wind maar het kan regenen.
Ligt het hoog mega lekker over Nederland heen ( kern wel ten oosten van NL voor de zuidwesten wind) dan is en blijft het droog.
Wat we nu al de hele winter zien is dat we elke keer op die rand zitten. Dus dat wij volledig onder een laag vallen met als gevolg regen en storm en het volgend moment weer onder een hoog.
Waar ik moeite mee hebzo dus krijgen we dit en dat weer.'
Geheel mee eens met je feedback. Ik zal er op letten, want inderdaad kaarten zijn verwachtingen en geen feiten en die indruk wil ik zeker niet geven.
*Edit Debbieke: berichten samengevoegd*
darn had ik zelf ook kunnen verzinnen debbieke thanks ! | Gewijzigd: 2 januari 2012, 23:11 uur, door Callie-P
En nee ik baseer dit niet op kaarten en voorspellingen, maar puur op gevoel. Je ziet dit soort scenarios gewoon elke keer opnieuw in zachte winters (ik volg de weerevolutie al jarenlang, al voor ik deze site kende) waar mogelijke kou ofwel afzwakt, verschuift of zelfs helemaal verdwijnt in de verwachtingen.
Het zou zomaar kunnen zijn dat je aanname bewaarheid zal worden. Iemand postte onlangs de 'doctrine van Postma', 'dat koude oplossingen in zachte winters zachter uitvallen', was jij dat? In ieder geval lijkt het erop dat het deze winter inderdaad zo zal gaan. Vooralsnog wel dus. (Waarmee ik overigens niet de doctrine als zodanig erken.) Zagen we dat vorig jaar ook niet zo gaan. Alleen toen hadden we als schrale troost tenminste nog een sneeuwrijke december.
Ik denk maar zo: Warme uitbijters staan er net zo snel in als koude uitbijters, het kan zo weer veranderen
Gewoon afwachten en volgen, meer kun je toch niet doen.
Heb trouwens ooit iemand horen zeggen in een wintertopic in november (volgens mij): "dit word de eerste winter met 0.0 hellmannen, ik weet het zeker"
----
En zelfs deze kans is klein dat er geen hellmannen worden gehaald.
Dus ik verwacht echt nog wel een aantal dagen met cm's aan sneeuw en wat ijsdagen. Maar een horrorwinter? Ja idd, zacht weer en stormweer. | Gewijzigd: 3 januari 2012, 02:08 uur, door weerfreak
Men is zo blij met dat ene kleine vingertje welke twee weken verder in de lange termijn voorkomt en een dag later weer weg is.
Realitycheck: dit is typisch zo'n winter zoals die in dit land nu eenmaal in de meerderheid zijn, een winter die voorbij gaat zonder noemenswaardig veel sneeuw of ijs. Een winter waarin de westcirculatie van geen wijken weet.
Ik had het ook graag anders gezien maar zo'n patroon als deze laat zich nu eenmaal niet makkelijk doorbreken. dus ook al zal het heus nog wel een dagje sneeuwen of tot nachtelijke vorst komen, serieus winterweer hoeven we dit seizoen niet te verwachten.
Ik hoop overigens wel dat de kern van hogedruk wat dichter bij Nederland kan komen te liggen want ik ben die regen wel erg beu.