Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lubbock, TX.

2 Nov 2024 15:38:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hockley, TX; Lubbock, TX.

2 Nov 2024 15:33:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chaves, NM; Roosevelt, NM.

2 Nov 2024 10:31:49

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chaves, NM; Roosevelt, NM.

2 Nov 2024 09:31:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hutchinson, TX; Moore, TX.

2 Nov 2024 08:48:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chaves, NM.

2 Nov 2024 08:35:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaver, OK; Lipscomb, TX.

2 Nov 2024 08:34:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hemphill, TX; Roberts, TX.

2 Nov 2024 08:27:16

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Carson, TX; Hutchinson, TX; Moore, TX; Potter, TX.

2 Nov 2024 08:20:06

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Roberts, TX.

2 Nov 2024 08:20:05

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Roosevelt, NM.

2 Nov 2024 07:38:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hutchinson, TX; Moore, TX.

2 Nov 2024 07:38:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chaves, NM.

2 Nov 2024 07:34:40

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Carson, TX; Hutchinson, TX; Moore, TX.

2 Nov 2024 07:24:59

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Ochiltree, TX; Roberts, TX.

2 Nov 2024 07:24:58
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
2 januari 2012, 21:21 uur | Bericht #313904
Citaat van Jan van Ooijen, maandag 2 januari 2012, 21:03 uur Gewoon kaarten kijken, zit echt wel interessante ontwikkeling in alleen wordt dat niet gezien.....

Zolang jij het maar ziet, dan horen wij het vanzelf wel...
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!
Eifel
Lid
2 januari 2012, 21:27 uur | Bericht #313907
Op zich zijn die kaarten en de pluimen niet eens zo slecht.En dat hadden we de laste tijd wel anders gezien . | Gewijzigd: 2 januari 2012, 21:42 uur, door Eifel
Waarom deze advertentie?
Ben47
Lid
2 januari 2012, 21:41 uur | Bericht #313920
Citaat van KJW, maandag 2 januari 2012, 21:21 uur ...

De huidige kaarten laten een uitloper van hoge druk zien op de oceaan naar het Noorden. Hier wordt positief over gedaan echter dat is hoogstens een "rug" van hoge druk die altijd weer doorbroken zal worden omdat de kern rondom de Azoren blijft liggen. Dit leid sowieso nooit tot winter, hoogstens tot een korte periode met noordwestelijke/noorden wind met winterse buien en wat kou. (paar dagen).

...

Dat een hogedrukgebied boven de Azoren hardnekkig kan zijn weten we. Maar je kunt nooit zeggen dat die er zal blijven liggen, want dan hadden we nooit strenge winters en krijgen we nooit meer een strenge winter. Het hogedrukgebied kan evenzo plotseling afnemen, terwijl het boven Scandinavië toeneemt. | Gewijzigd: 2 januari 2012, 21:42 uur, door Ben47
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Renee
Lid
2 januari 2012, 21:44 uur | Bericht #313921
Citaat van Jan van Ooijen, maandag 2 januari 2012, 21:03 uur Gewoon kaarten kijken, zit echt wel interessante ontwikkeling in alleen wordt dat niet gezien.....

wat voor interessante dingen zie jij dan Jan? kan je dat onderbouwen of
vertel je het ons achteraf ?
KJW
Lid
2 januari 2012, 21:48 uur | Bericht #313922
Citaat van Ben47, maandag 2 januari 2012, 21:41 uur Dat een hogedrukgebied boven de Azoren hardnekkig kan zijn weten we. Maar je kunt nooit zeggen dat die er zal blijven liggen, want dan hadden we nooit strenge winters en krijgen we nooit meer een strenge winter. Het hogedrukgebied kan evenzo plotseling afnemen, terwijl het boven Scandinavië toeneemt.

Klopt. Dat staat er inderdaad wat scheef. Daar heb je gelijk in, maar ik verwacht dat hij nog wel even stand zal blijven houden. Ik wou alleen maar aangeven dat zo'n uitloper van hoge druk op de oceaan hier echt niet voor winterweer zal gaan zorgen. Alhoewel, er is natuurlijk altijd een kans - maar in dit geval is die wel erg klein om er positief over te zijn.
2 januari 2012, 22:08 uur | Bericht #313928
pluim
rick87
Lid
2 januari 2012, 22:13 uur | Bericht #313929
er gaan steeds minder voor koud
hoop dat er snel verandering in komt .
Ben47
Lid
2 januari 2012, 22:20 uur | Bericht #313931
Pluimen
Nog steeds veel onzekerheid in het middendeel van de pluim. Iets meer leden op de Europese gaan daar onder nul (naar het laatste deel van de pluim kijk ik nooit), dus het kan nog steeds.
clipboard1_horz.jpg | Gewijzigd: 2 januari 2012, 22:31 uur, door Ben47
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Callie-P
Moderator
2 januari 2012, 22:29 uur | Bericht #313938
Persoonlijk krijg ik steeds meer moeite om überhaupt met een winteroog nog naar de kaarten te kijken in de hoop op winterweer.
Ligt aan mij natuurlijk.. maar de laatste runs laten elke keer zien dat winterweer in Nederland de komende tijd een zeer zeldzaam verschijnsel lijkt te worden. We praten graag over trends en ik zie die trend van november steeds weer terug komen. Eigenlijk net als afgelopen jaar in januari met dat hoog boven de UK.

Jan.v.O ziet een aantal mogelijkheden in de kaarten die ik wel zie maar waarbij ik zeer mijn twijfels heb of deze mogelijkheden enige kans van slagen hebben met het huidige weertype. ( de 300hPa is hieraan voor een groot gedeelte debet aan).
Maar goed, er zijn wat mogelijkheden en met deze riemen moeten we deze winter nou eenmaal roeien.

Jan Visser, gisteren nog wat positief over een mogelijke verandering rondom het midden van Januari, stelt nu ook zijn verwachting bij en schat de kansen op een overgang naar winterweer in de eerste helft van Januari zeer gering.

Maar waarom verandert alles nou elke keer, wat is er nou aan de hand dat we elke keer naast de pot staan. ( iets anders verwoord dan het gebruikelijke woord).

Gisteren had ik met Jan v O. wat posts over de wispelturigheid van GFS. Vandaar dat ik nu maar eens even ECMWF pak waar je overigens direct kan zien dat ook ECMWF 24 uur later een andere kaart laat zien

Nu is het natuurlijk onzin om te zeggen dat beide modellen slecht zijn. Complete onzin zou dat zijn, maar de wispelturigheid zit in beide modellen . Het is denk ik een beetje wat je zelf wilt zien, maar ieder heeft zijn eigen voorkeur.

Kanttekening is wel dat ons weer op dit moment erg afhankelijk is van kleine verschuivingen in de atmosfeer, en dat een kleine verandering grote gevolgen heeft voor de verwachtingen.

Maar goed ik gebruik nu dus even wat ECMWF kaarten.

Hieronder de kaart van gisteren waarbij we een dikke uitloper zien boven rusland..
even lijkt het dat dit gaat schuiven en we mogelijk een oostelijke stroming kunnen krijgen..

500hPa_ECMWF_11_jan_12h_r1j12h.JPG

Echter 24h later is deze duim van de baan en zakt de kern van dit hoog naar het zuiden.

Deze kaart is 24h later zelfde timeframe.

500hPa_ECMWF_11_jan_12h_r2j12h.JPG

en dan hier het resultaat op 12 januari

500hPa_ECMWF_11_jan_12h_r2j12h.JPG

Tja en de eigenlijke oorzaak ligt toch echt op 300hPa..
Kijk eens hoe krachtig de wind is boven Europa.. en ze ligt eigenlijk als een soort grote arm om west-europa heen en voorkomt zo elke vorm van koude onze richting op.
Hierlangs rollen de lagedruk gebieden heen als in een rollercoaster..( hier heb ik overigens een GFS kaart gebruikt omdat deze visueel wat vriendelijker is. Maar hij komt in zeer grote lijnen ( 99% ) overeen met ECMWF.)

300hPa_GFS_12_jan_12h_r2j12h.JPG

Kortom..
Mijn verwachting is dat er de komende 10/15 dagen zeker geen winter komt tenzij er radicale veranderingen komen. ( kans acht ik persoonlijk <10%) Ook de opbouw richting winterweer wordt elke keer al afgebroken voordat deze er überhaupt is.

Het enige wat zou kunnen ( en dat heeft Jan v. O ook zeer duidelijk gezegd) is dat we een speldeprikje krijgen met wat winterse (natte) neerslag. En dit laatste gebeurt alleen indien het hoog zich zo plaatst dat wij weer in niemandsland of in een laag terecht komen die voor een noordwester zorgt, de 300hPa moet dusdanig bijdraaien ( scherpe bocht naar beneden) dat er koude lucht vanuit het noorden onze kant op komt.. Ja dan krijgen we speldeprikjes.. anders wordt het gewoon ruim boven nul maar wel droog als we onder de vleugels van het hoog blijven. | Gewijzigd: 2 januari 2012, 22:39 uur, door Callie-P
Decle
Lid
2 januari 2012, 22:41 uur | Bericht #313945
Bedankt Calliep. Dit is nog eens duidelijke uitleg! | Gewijzigd: 3 januari 2012, 12:32 uur, door MarkNL
snowlover
Lid
2 januari 2012, 22:49 uur | Bericht #313947
Ik wacht op de winter van 2012/2013

Heb meer stemming voor de zomer, maar alles kan nog. Dus we wachten de kaarten af.
wielracer
Lid
2 januari 2012, 22:50 uur | Bericht #313948
Bedankt voor de uitleg, een stuk duidelijker nu.

Het meeste waar ik zelf meezit is de hoeveelheid neerslag die er al gevallen is in de winter in de vorm van regen.
Ik heb als hobby wielrennen en voor mij maakt de koude niet uit, als het maar droog is. Op de kou kan je je kleden, maar met regen erbij is niets natuurlijk.

@Calliep
In je laatste zin heb je het over wat "droger" weer. Maar als de winter niet komt blijven we toch de WC houden? Of moet je dat zien?
dg1979
Lid
2 januari 2012, 22:52 uur | Bericht #313949
Ik blijf vooralsnog bij mijn besluit dat deze winter simpelweg vrijwel niets zal opleveren, wat kortere koude prikken blijven natuurlijk wel mogelijk (bijvoorbeeld Ardennensneeuw), maar zeker geen strenge droge winterkou.
En nee ik baseer dit niet op kaarten en voorspellingen, maar puur op gevoel. Je ziet dit soort scenarios gewoon elke keer opnieuw in zachte winters (ik volg de weerevolutie al jarenlang, al voor ik deze site kende) waar mogelijke kou ofwel afzwakt, verschuift of zelfs helemaal verdwijnt in de verwachtingen.

Een totale ommeslag is natuurlijk altijd mogelijk, maar ik acht de kans zeer klein. Pas als ik echt zeer overtuigend (minstens driekwart van de leden op een termijn van maximaal een week) in de kaarten en pluimen een ommezwaai zie ga ik erin geloven, eerder niet. En totnutoe zit dat er absoluut nog niet in, integendeel zelfs. Wie weet gaan we wel voor de zachtste winter in vele jaren...
Ben47
Lid
2 januari 2012, 22:56 uur | Bericht #313950
Goed uitgelegd Calliep. Altijd prettig om te lezen.
Waar ik moeite mee heb (en dat geldt voor meer presentaties van anderen ook) dat het lijkt alsof er van feiten wordt uitgegaan, terwijl zowel de kaarten als de pluimen niet meer of minder dan verwachtingen zijn die naarmate ze verder in tijd van de productie af staan meer en meer onzekerheid manifesteren. Ik mis de term 'als'. 'Als de kaarten zo blijven als ze nu zijn berekend dan zal het zo en zo worden.' Nu lijkt het alsof gezegd wordt (en ik weet best dat jij het zo ook niet bedoelt) 'de kaarten zijn zo dus krijgen we dit en dat weer.' | Gewijzigd: 2 januari 2012, 22:59 uur, door Ben47
Callie-P
Moderator
2 januari 2012, 22:59 uur | Bericht #313951
Citaat van wielracer, maandag 2 januari 2012, 22:50 uur @Calliep
In je laatste zin heb je het over wat "droger" weer. Maar als de winter niet komt blijven we toch de WC houden? Of moet je dat zien?

dat hang er een beetje vanaf.. als de rand van het hoog boven Nederland hangt en er zit een Lagedruk op de Noordzee ( en dat zit er meestal) dan hebben een zuidwesten wind maar het kan regenen.

Ligt het hoog mega lekker over Nederland heen ( kern wel ten oosten van NL voor de zuidwesten wind) dan is en blijft het droog.

Wat we nu al de hele winter zien is dat we elke keer op die rand zitten. Dus dat wij volledig onder een laag vallen met als gevolg regen en storm en het volgend moment weer onder een hoog.

QUOTE(Ben47 @ Jan 2 2012, 22:56) <{POST_SNAPBACK}>
Goed uitgelegd Calliep. Altijd prettig om te lezen.
Waar ik moeite mee hebzo dus krijgen we dit en dat weer.'

Geheel mee eens met je feedback. Ik zal er op letten, want inderdaad kaarten zijn verwachtingen en geen feiten en die indruk wil ik zeker niet geven.

*Edit Debbieke: berichten samengevoegd*

darn had ik zelf ook kunnen verzinnen debbieke thanks ! | Gewijzigd: 2 januari 2012, 23:11 uur, door Callie-P
Tyshane
Lid
2 januari 2012, 23:11 uur | Bericht #313956
Citaat van dg1979, maandag 2 januari 2012, 22:52 uur Ik blijf vooralsnog bij mijn besluit dat deze winter simpelweg vrijwel niets zal opleveren, wat kortere koude prikken blijven natuurlijk wel mogelijk (bijvoorbeeld Ardennensneeuw), maar zeker geen strenge droge winterkou.
En nee ik baseer dit niet op kaarten en voorspellingen, maar puur op gevoel. Je ziet dit soort scenarios gewoon elke keer opnieuw in zachte winters (ik volg de weerevolutie al jarenlang, al voor ik deze site kende) waar mogelijke kou ofwel afzwakt, verschuift of zelfs helemaal verdwijnt in de verwachtingen.

Het zou zomaar kunnen zijn dat je aanname bewaarheid zal worden. Iemand postte onlangs de 'doctrine van Postma', 'dat koude oplossingen in zachte winters zachter uitvallen', was jij dat? In ieder geval lijkt het erop dat het deze winter inderdaad zo zal gaan. Vooralsnog wel dus. (Waarmee ik overigens niet de doctrine als zodanig erken.) Zagen we dat vorig jaar ook niet zo gaan. Alleen toen hadden we als schrale troost tenminste nog een sneeuwrijke december.
KJW
Lid
2 januari 2012, 23:54 uur | Bericht #313964
GFS run zitten ook weer amper mogelijkheden in.
Tyshane
Lid
3 januari 2012, 00:16 uur | Bericht #313966
Citaat van KJW, maandag 2 januari 2012, 23:54 uur GFS run zitten ook weer amper mogelijkheden in.
EC valt ook wel tegen hoor, al zitten er daar tenminste nog een paar leden onder de nullijn. Verder; prullenbakrun!
weerfreak
Lid
3 januari 2012, 02:07 uur | Bericht #313979
Ik snap niet waarom mensen eigenlijk al gek worden als er een paar runs zijn die zacht weer aangeven.
Ik denk maar zo: Warme uitbijters staan er net zo snel in als koude uitbijters, het kan zo weer veranderen
Gewoon afwachten en volgen, meer kun je toch niet doen.

Heb trouwens ooit iemand horen zeggen in een wintertopic in november (volgens mij): "dit word de eerste winter met 0.0 hellmannen, ik weet het zeker"
----
En zelfs deze kans is klein dat er geen hellmannen worden gehaald.
Dus ik verwacht echt nog wel een aantal dagen met cm's aan sneeuw en wat ijsdagen. Maar een horrorwinter? Ja idd, zacht weer en stormweer. | Gewijzigd: 3 januari 2012, 02:08 uur, door weerfreak
Weerfreak's weer:2012 lente en zomer : Onweersdagen: 0 Zwaar Onweer: 0
3 januari 2012, 07:16 uur | Bericht #313980
Wat IK niet snap is dat men bij ieder klein nietszeggend strohalmpje in de kaarten en de pluim die iets frisser weer aangeven gelijk helemaal door het dolle heen zijn als kleine pups. men ziet gelijk de winter invallen en weet ik het allemaal niet meer, de werkelijkheid is dat tot nu toe deze hele winter er niets in de kaarten of pluimen is voorgekomen wat ook maar enigszins leek op een ommezwaai naar winterse omstandigheden.
Men is zo blij met dat ene kleine vingertje welke twee weken verder in de lange termijn voorkomt en een dag later weer weg is.
Realitycheck: dit is typisch zo'n winter zoals die in dit land nu eenmaal in de meerderheid zijn, een winter die voorbij gaat zonder noemenswaardig veel sneeuw of ijs. Een winter waarin de westcirculatie van geen wijken weet.
Ik had het ook graag anders gezien maar zo'n patroon als deze laat zich nu eenmaal niet makkelijk doorbreken. dus ook al zal het heus nog wel een dagje sneeuwen of tot nachtelijke vorst komen, serieus winterweer hoeven we dit seizoen niet te verwachten.
Ik hoop overigens wel dat de kern van hogedruk wat dichter bij Nederland kan komen te liggen want ik ben die regen wel erg beu.
Terug naar boven
Dit topic is gesloten
2 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 2 gasten en 0 leden
Er zijn in totaal 27.879 topics, welke bij elkaar 448.469 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.605 leden.
Het nieuwste lid is Gympie24.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
2 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 65 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 65, lezen 7 mensen het topic "Winter 2010 discussietopic deel 12".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden