Nog iets positief van een dergelijk stromingspatroon: een zo diepe noordelijke stroming met aanvoer van koude lucht over de Noordzee en de noordoostelijke Atlantische Oceaan is ook positief voor de eventuele ontwikkeling van polar lows.
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Van uitstel komt............afijn we zullen zien.
Welke laatste kaart? Ik zie nergens uitstel ? Juist een mooi begin!
Haha, ja! Het ziet er in ieder geval weer redelijk gunstig uit en het biedt weer wat perspectieven als ik de kaarten zo zie!
Geldig van dinsdag 03 januari tot zondag 15 januari
Synoptische ontwikkeling
De gehele periode verkeren we in een sterke zonale stroming. Dinsdag 3 januari trekt een actieve randstoring van Schotland naar het zuiden van Noorwegen. Donderdag 5 januari passeert een kleinschalige randstoring in een WNW-lijke stroming. Na passage van een zwakke rug van hogedruk op 6 januari komen we 7 januari tijdelijk in de warme sector van een nieuwe depressie die langs ongeveer 65 NB oostwaarts trekt. Vanaf 9 januari komen we in een brede warme sector aan de noordoostflank van een hoog bij de Golf van Biscaye.
Modelbeoordeling en onzekerheden
De Uitvoer is zeer consistent in de persistentie van het zonale patroon. De randstoring op de 3de is een belangrijk aandachtspunt. Deze is nu aanmerkelijk omvangrijker en dieper dan in de vorige Uitvoer, maar volgt een duidelijk noordelijker koers. Meest waarschijnlijke scenario is nu aan de kust 8-9 Bft, eerst uit zuidwest, later uit west tot noordwest. De kans op minimaal 9 Bft in Den Kooy is dinsdag slechts enkele %. Kans op overschrijding van het windstoten criterium van 54 kt ligt landinwaarts rond 30%. Donderdag is er bij de randstoring die over de Duitse Bocht zuidoostwaarts trekt opnieuw kans op veel wind. Hierbij is landinwaarts de kans op uitschieters van minimaal 54 kt ongeveer 20%. Pas aan het einde van de komende week beginnen verschillen te ontstaan in de timing van de rug-trogsystemen en bijbehorende depressie en frontensystemen. Na het weekeinde van 7 januari neemt de neerslagkans wat af, van meer dan 90% naar ongeveer 80%. Dit komt omdat in een deel van de Leden de hogedrukinvloed toeneemt.
Samenvatting meerdaagse-periode:
(Vrij) zacht en wisselvallig met vrijwel iedere dag regen of buien. Eerst winderig, vooral op dinsdag.
Samenvatting EPS-periode:
80% kans op aanhoudend (vrij) zacht en wisselvallig weer, 20% kans op droog en minder zacht weer.
Bron: knmi
Paraaf meteoroloog: Huiskamp
Uitgifte: 01/01/2012 06.09 uur LT
Die ziet er goed uit. Maar is het een duim of de middelvinger? | Gewijzigd: 1 januari 2012, 13:32 uur, door Ben47
Inderdaad, het negatieve gezeur ben ik onderhand meer dan beu te raken. Vraag me dan ook af wat voor kaarten we dan mogen hebben. Hebben we eindelijk goede winterkaarten die potentie tot meer kunnen bieden en dan is het weer niet goed..... Maar ach... we krijgen dalijk weer het gezeur dat in Scandinavie niet koud is....
Pak ik ook nog een stukje van sneeuwhoogte erbij
Pakken we ook deze erbij dan zien we dat ook het ensemble gemiddelde de neiging heeft om de koudere oplossingen te volgen. Kortom; een overgang naar belangrijk kouder weer vanaf begin volgende week behoort zeker tot de opties en wellicht gaat de echte winter dan pas echt van start met vorst en sneeuw tot in het laagland. Een overgang naar zachter dooiweer is onwaarschijnlijk, ook vwb de langere termijn ! | Gewijzigd: 1 januari 2012, 14:00 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
@ben47 ik vind die zeewater temp. niet interessant en logisch dat het vorig jaar kouder was, ivm een veel koudere periode.
Hoeveel invloed heeft de temp. van zeewater?
Gr. Hoffies
Lol, dat bedacht ik me ook gelijk! Maybe een leuke wintersetting, maar misschien wel een enorme teleurstelling?!
Dat heeft geen zin om je boos over te maken, dat kost je je eigen gemoedsrust. Mensen die het van de negatieve kant bekijken, zullen ook met goede kaarten, het negatieve benadrukken of daar bevestiging in zoeken. 'Glas halfvol halfleeg'...
Pas maar op met dit soort 'gewaagde' uitspraken, straks hebben we weer geëmmer omdat het zacht bleef. Niet iedereen leest en / of begrijpt de nuanceringen als 'opties' & 'wellicht'.
| Gewijzigd: 1 januari 2012, 14:24 uur, door Tyshane
Enneeehhh:
| Gewijzigd: 1 januari 2012, 15:05 uur, door stratocumulus
@ben47 ik vind die zeewater temp. niet interessant en logisch dat het vorig jaar kouder was, ivm een veel koudere periode.
Hoeveel invloed heeft de temp. van zeewater?
Gr. Hoffies
Het verschil met vorig jaar is groter en dat is zeker niet gek met zo'n koude december 2010. Ik had abusievelijk januari 2010 i.p.v. 2011 als vergelijking voor de temperatuur van het zeewater genomen. Inmiddels bijgewerkt. http://forum.onweer-online.nl/index.php?s=...st&p=329698
Bij wind vanuit zee is die temperatuur van het zeewater van invloed op de 2m temperatuur in het kustgebied. Bovendien kunnen zich boven zee flinke buien ontwikkelen als door de temperatuur in de onderste laag a.g.v. de zeewatertemperatuur de onstabiliteit in de atmosfeer wordt bevorderd. Bij een NW-stroming met een ijskoude hogere luchtlaag kunnen de buien zwaar zijn met hagel, sneeuw en zelfs onweer. Echter, door de hoge 2m temperatuur aan de kust zal de sneeuw in het kustgebied niet blijven liggen, tenzij de temperatuur met de (zware) sneeuwval voldoende daalt. | Gewijzigd: 1 januari 2012, 15:11 uur, door Ben47