Klop de dooi zet Zaterdag ochtend vroeg in helaas. | Gewijzigd: 29 december 2011, 19:03 uur, door Eifel
kwee nie hoor maar ik heb de laatste run van ECMWF even doorgespit maar die is nog dramatischer dan GFS.
Sterker nog ECMWF begint weer in de pass met GFS te lopen al slaat nu een beetje naar de "te warme kant"uit
ECMWF is wel veel minder conservatief dan GFS waardoor er soms runs zijn die wat radicaler zijn. ( maar daardoor eerder valse hoop kunnen geven)
Als je een post of wat van mij terug zoekt dan zie je dat een 300hPa kaart van ECMWF één run later 180 graden omslaat..
Daarnaast moet je niet vergeten dat GFS elke 6 uur met een run komt en ECMWF elke 12 uur waardoor in mijn ogen ECMWF vaak achter de feiten aanloopt. Denk maar aan de vorige winter waarbij ECMWF de weg volledig kwijt was en elke run kou voorspelde die maar niet kwam.
Natuurlijk wil dit allemaal niet zeggen dat ECMWF genegeerd moet worden,integendeel ! maar de kans dat een run van GFS dichter bij de waarheid ligt is een stuk groter doordat deze meer runs heeft. Want vaker geschoten is wel eens raak
Maar wel altijd even beide modellen naast elkaar leggen als je daar de tijd voor hebt..
Hieronder kaartjes van beide modellen waar ik zeker de voorkeur aan GFS geef (daar is het tenminste droog ipv regen )
| Gewijzigd: 29 december 2011, 19:58 uur, door Callie-P
Sterker nog ECMWF begint weer in de pass met GFS te lopen al slaat nu een beetje naar de "te warme kant"uit
EC dramatischer? Juist niet, bied meer mogelijkheden dan GFS!
ja klopt dat is ook wat ik zeg,, ECMWF is minder conservatief waardoor er meer mogelijkheden te zien zijn ( dat bedoel ik met radicaler) maar dat heeft tot gevolg dat de kans dat deze mogelijkheden niet uitkomen groter is. ECMWF neemt daar nou eenmaal een risico mee, dat is het voordeel als je conservatief ( safe) kaarten produceert de kans groter is dat je kaarten bij dichter bij de waarheid zitten (GFS)
vandaar dat ik zeg "de kans dat ECMWF valse hoop geeft is groter" zeker als je met bovenstaande geen rekening houdt.
Maar de run die ik zag (0:00) gaf mogelijkheden maar tegelijkertijd was hij veel natter en regen heb ik wel genoeg gehad inmiddels.. | Gewijzigd: 29 december 2011, 20:44 uur, door Callie-P
Niet geheel mee eens, GFS komt met 4 runs per dag... Die zijn meestal totaal verschillend van elkaar. EC komt er maar met twee en meestal wijken die niet veel van elkaar