|jan.. Ik snap die 1ste kaart niet zo. Ik weet wel dat het met wind te maken heeft op hoogte maar wat is er goed aan? | Gewijzigd: 26 december 2011, 23:25 uur, door Gilleeesss
Omdat ik alleen maar toegang heb tot GFS. Maar deze kaartjes zien er toch wat minder slecht uit ...
Nu ja, morgen maar eens mijn birthday vieren dus winter kan me dan even gestolen worden. Leuk verjaardagscadeau zou zijn (van het weer) dat er knalkaarten opeens zijn, en die blijven! | Gewijzigd: 26 december 2011, 23:29 uur, door thunder and lightning
Nu ja, morgen maar eens mijn birthday vieren dus winter kan me dan even gestolen worden. Leuk verjaardagscadeau zou zijn (van het weer) dat er knalkaarten opeens zijn, en die blijven!
EC gewoon verkrijgbaar via Wetterzentrale. @Gilleess, dat is de straalstroom, zie het verschil met GFS
jetstream?
En op meteociel.fr zijn ze ook beschikbaar | Gewijzigd: 26 december 2011, 23:35 uur, door Gilleeesss
Zal door NW stroming waarschijnlijk niet streng gaan vriezen, maar mocht dit uitkomen kunnen we lichte vorst verwachten met een hoop sneeuw (denk ik namelijk), en dat zou heel leuk zijn | Gewijzigd: 27 december 2011, 00:39 uur, door weerfreak
Zal door NW stroming waarschijnlijk niet streng gaan vriezen, maar mocht dit uitkomen kunnen we lichte vorst verwachten met een hoop sneeuw (denk ik namelijk), en dat zou heel leuk zijn
Over wanneer heb je het?. Deze week of komende week?. | Gewijzigd: 27 december 2011, 00:57 uur, door Eifel
Mijn persoonlijke voorkeur gaat erg uit naar GFS om verschillende redenen maar deze laten we even voor wat het is..
Ik wil even in detail treden wat Jan nu eigenlijk bedoelt met de ECMWF kaart.
Nu ben ik wel even het internet opgedoken aangezien ik mijzelf concentreer op de 200hPa kaart en de 300hPa kaart een beetje links laat liggen.. .. Ik vond het volgende hierover:
"Het is gebleken dat voor de zomermaanden een bovenluchtkaart van 200 hPa (12 km) en gedurende de wintermaanden die van 300 hPa (9 km) het meest geschikt is om de straalstroom aan te wijzen. In het voorjaar en najaar, als overgangsseizoen, wordt hiervoor ook wel de 250 hPa kaart gebruikt"
source: http://www.meteo-maarssen.nl/wk_weerkaarten.html
kortom ook even een leermomentje voor mij ( overigens kan Johan of Jan dit misschien bevestigen of ontkrachten)
Hieronder heb ik een licht bewerkte kaart geplaatst van ECMWF op 300hPa. Hierop zie je dat de straalstroom voor ons veel gunstiger ligt dan die op de kaart eronder die van GFS afkomt.
Bij ECMWF hebben we aanvoer van koudere lucht doordat de straalstroom een blokkade vormt voor het hoog wat al de hele tijd bij Spanje rondhangt.. Dus het ECMWF is positiever in deze voor winterse kansen.
Op de 300hPa kaart van GFS zie je dat de straalstroom veel vlakker is en dat deze op een dusdanig noordelijke positie ligt dat deze alles blokkeert uit het noorden/oosten en de weg open-laat voor aanvoer van het hoog vanuit het zuiden.Met als gevolg warme lucht.
( ik had de pijl eigenlijk wat noord-oostelijker moeten leggen maar goed ik neem aan dat jullie begrijpen wat ik bedoel)
Kortom hierin zit een significant verschil..
Dus vandaar dat Jan zegt, kijk naar beide modellen.
Voor kaarten van het ECMWF kun je dat beter doen bij www.weer.nl die hebben een grotere keuze uit kaarten van ECMWF ( even wel een accountje aanmaken). De keuze bij de wetterzentrale is veel beperkter.
p.s. laten we aub geen discussie starten over welk model is beter of niet..dat is niet het doel van deze post !
( mocht je willen weten waarom ik wat vind PB me maar even zodat we het topic hier niet mee vervuilen.)
Citaat van Eifel, dinsdag 27 december 2011, 1:35 uur Misschien is het dan beter als hij een leuk plaatje plaatst ook uitlegt waarom en wat de verschillen zijn dan krijg je die discussie al niet. toch? .
ach zo kan ik me nog even nuttig voor jullie maken.. | Gewijzigd: 27 december 2011, 01:36 uur, door Callie-P
Ben zeer benieuwd hoe de nieuwe 6h run eruit ziet..
Hieronder vroeg iemand wat deze kaarten betekenen..
Theoretisch zou je een vorige post kunnen lezen zodat je deze vraag niet hoeft te stellen... maaaaar goed..
Samengevat.. ECMWF geeft kans op winterweer GFS doet dat absoluut niet. ( al geeft de laatste ECWMF kaart ook een zuidwest we zijn hier onder invloed van een laag ipv een hoog zoals het geval is bij GFS.
| Gewijzigd: 27 december 2011, 10:47 uur, door Callie-P
Nou het verschil zit hem erin dat de spreiding veel groter aan het worden is en dan met name richting de koude kant.
Dit klopt ook wel aangezien je hierboven al kan zien dat de 2 weermodellen toch wel een beetje elkaars tegengestelde zijn.
Bij GFS krijgen we hogere temps dan bij ECWMF..maar de onzekerheid is groot dus vandaar de spreiding.
GFS gaf in een paar vorige runs ook al een omslag aan zo rond de 10de richting koudere lucht, echter in de laatste runs is deze er weer helemaal uit.
| Gewijzigd: 27 december 2011, 10:51 uur, door Callie-P
Als het Groenland hoog met het Azorenhoog verbind hebben we een blokkade en daarbij een N-NW stroming.
Het nadeel van de kaarten is gewoon dat het ook maar 1 run is van 1 van de 50 berekeningen.
Je ziet Vrijdag en Zaterdag een spreiding in de pluim van 10 graden. Dus het wordt of 10 graden of 2 en in de nacht (oudjaarsnacht) 9 of -2
Ik denk dat de koudere variant dichterbij is dan we denken. De kaarten laten niet zien wat de onzekerheden zijn.