Van de positieve kant, vorig jaar kostte me het een hele middag geglibber om alle kerstpakketten aan personeel weg te brengen, gisteren een uurtje. Ook wel lekker.
oke maar het is wel leuk om winterse elke nieuwe run gespannen te kijken om te zien of de winter er nog opstaat, net zoals bij onweer
Ik ben dan wel geen expert maar volgens mij is dit toch de blokkade waar we al zo lang op hebben gewacht.
De gele vinger Maar ja, nog ver weg idd | Gewijzigd: 25 december 2011, 11:38 uur, door thunder and lightning
Inderdaad, er valt hier niets uit te halen, ik moet wel zeggen dat de pluim elke keer iets kouder is. Maar die spreiding rond nieuwjaar is wel erg groot, ik denk dat hier de omslag naar kouder weer zal plaatsvinden (opnieuw zachter lijkt me niet realistisch). Ik sta niet verbaasd als rond nieuw jaar opeens sneeuw op de kaarten verschijnt.
Want zoals wij meestal alleen maar naar GFS,ECMWF kaarten kijken dan kijkt Johan al in het voortraject hiervan. ( de stromingen op extreme hoogte zoals 1hPa enz). Met deze kennis kun je eigenlijk een beetje vooruitlopen op de uitkomst van de modellen.. Modellen blijven tenslotte modellen.
Wat we wel moeten onthouden is dat dit gebied nog vol onderzocht word,t zoals Jan zelf ook al een keer zei, dat de wetenschap nog lang niet alles begrijpt wat er zich op die hoogtes afspeelt.
Anyway, laat deze "luis in de pels" zijn werk maar doen, dan gaat het nog winteren ook
en anders gaan we gewoon weer verder op zoek naar de vorst !
Prettig kerstmis U allen verders !
p.s. ik kijk net even naar GFS ( effe heel snel) check jan 10 eens uit... wat een enorme bal koude komt er aan vanuit Rusland.. en NL is nog niet koud maar kijk ook even naar de 500 hPa kaart.. ook zeer interessant te noemen.
( ah zie dat cermisan het al gezien heeft goed gedaan !)
Citaat van Eifel, zondag 25 december 2011, 13:04 uur Hier ligt hier en daar nog wat sneeuw dus een beetje witte kerst hebben we toch nog . Veder nu 3 graden hier (was 6 graden voorspelt). Maar veder zwaar bewolkt.
ben heus niet jaloers hoor ... echt niet | Gewijzigd: 25 december 2011, 14:06 uur, door Callie-P
Maar hoe zie je dan dat Azorenhoog? Volgens mij is en blijft dit de boosdoener voor het slechte "winter"weer..
In mijn ogen: zolang dit er ligt kan het weinig tot geen winterweer geven in westeuropa... Of zie ik dit verkeerd?
Graag een reactie.
Groeten,
Frank
Helmond
klikkerdeklik
Hehe temidden van veel argumenten (m.u.v. de goed onderbouwde stukje svan Johann en Jan en nog een paar) hier voor een goede dan wel slechte winter komt dit argument best goed over....
Natuurlijk hoop ik dat we nog wat kou van betekenis krijgen zodat ik weer lekker op natuurijs kan schaatsen.
Maar ik heb er een hard hoofd in.
Gezien het wereldweer totaal anders ligt dan voorgaande jaren.
Zelfs Zweden heeft temperaturen die voor hun doen fors boven normaal liggen.
Misschien dat de "luis in de pels" voor de skandinaviërs wat meer kou gaat opleveren.
Niks is zo veranderlijk als het weer.
Ik schrijf de winter nog niet af, maar de verwennerij van voorgaande jaren zit er niet in ben ik bang.
Groetjes en smakelijk.
Citaat van Johann, zaterdag 24 december 2011, 17:23 uur ...
Interessant is echter een kleine maar actieve depressie welke woensdag ten het noorden van Engeland langs naar Scandinavië trekt. Vrijdag wordt het systeem boven Finland berekend. Dit systeem zou nog wel eens de spreekwoordelijke "luis in de pels" van de weermodellen kunnen worden. Ook de ontwikkelingen zoals die vanaf donderdag bij New-Foundland door de modellen wordt gesimuleerd zou nog wel eens anders kunnen uitpakken dan nu wordt gesimuleerd.
Dit is inderdaad onderwerp van gesprek op de Scandinavische weersites. De Noorse weerdienst geeft een waarschuwing voor extreem weer, het Zweedse SMHI (Meteorologisch en Hydrologisch instituut) heeft een klasse 2 (van 3) waarschuwing afgegeven voor de midden/noordelijke regio's vanwege de harde wind.
Een artikel wat HIER te vinden is bericht er ook over.
Een ander opmerkelijk punt is dat dit niet de enige storm is: er zijn er in de afgelopen weken meerdere geweest. Hiernaast zijn er bijzonder hoge temperaturen genoteerd: tot 10 graden in het zuiden, met nauwelijks vorst in het noorden, zoals op het kaartje hieronder te zien is.
Verwachte temperaturen om 02.00 uur vannacht (bron: Klart.se)
Dit is een bevestiging van de winter zoals het nu is: mild. In de noordelijke provincies van Zweden is de winter zelfs 4 tot 6 weken later begonnen dan gebruikelijk. In de zuidelijke delen is in het geheel nog geen sprake van winter (Zweedse definitie van winter = >5 dagen een gemiddelde dagtemperatuur van 0 graden of lager).
Waarom zeg ik dit? Hoe graag wij ook een N/NW-stroming willen, we zouden er tot nu toe niets aan gehad hebben. Zoals vaker gezegd is: echte kou is transportkou. Maar zonder kou in Scandinavië en Rusland - zoals nu het geval is - krijgen wij ook niets.
Echter, na de passerende storm veranderen de verwachtingen. Het lijkt erop dat de winter eindelijk een beetje doorbreekt. Zowel Zweede als Noorse weerinstituten zijn het er redelijk over eens dat er rond de jaarwisseling een temperatuurdaling plaats gaat vinden.
Hieronder de verwachte temperatuur voor Stockholm en Kiruna
Hoelang dit doorzet is nog even de vraag, maar met deze prognoses is het stukje van Johann nog interessanter.
Mocht deze verandering in stromingspatronen daadwerkelijk optreden, dan kan er een zeer interessant scenario ontstaan. Hiervoor is echter, naar mijn mening, een groter en kouder reservoir nodig in Scandinavië en Rusland. Deze begint langzaamaan wel vorm te krijgen, maar hoe deze zich na de jaarwisseling zich ontwikkelt is nog even de vraag maar zeker de moeite waard om in de gaten te houden. | Gewijzigd: 25 december 2011, 19:54 uur, door Verwijderde_gebruiker_03