Al die pakken en losse balken kwamen precies op het strand van Terschelling terecht, diverse pakken zijn door vissers en bergers opgepikt en binnen gebracht . Even voor het idee 1 zo'n pak hout weegt 2.5 ton.
Het was een komen en gaan van boot(jes) jeeps, trekkers kortom alles wat rijden en varen kon.
Een foto verslag
Tot de middel door het koude water 8 °C.
Verstopt achter de golven
Jong geleerd, oud gedaan
Je moet er wat voor over hebben voor zo'n balk
Ploeteren voor een paar balken
Het betere werk
| Gewijzigd: 22 december 2011, 18:13 uur, door Sytse
Ja dat vind ik ook wel, dacht er gelijk aan. Toch een reactie als aasgieren die er op af komen. Maar hoe zit dat eigenlijk met de regels hieromtrent. Ik hoorde eens dat hetgeen wat aanspoelt in principe gehouden mag worden? Maar ook een beetje makkelijk hoor...
Mooi he, groot gedeelte van mijn fam woont op het eiland.
Volgens mij is mijn opa zelfs begraven met die sneakers
En die 2 agenten op het eiland kunnen ook maar op 1 plaats tegelijk zijn
Even voor de goede orde, alle pakken hout zijn beschreven en liggen in een loods, wanneer de eigenaar zich meldt moet die bergingsloon betalen, wanneer er geen eigenaar is wordt het openbaar verkocht en verdeelt onder de vinders.
Die paar losse planken worden gewoon mee genomen naar huis voor eigen gebruik.
De douane en politie (8man ) houden alles keurig in de smiezen, maar eigenlijk is het grootste deel hout voor de meeste doeleinden waardeloos nu het in zee heeft gelegen en vol met zand en zoutwater zit.
Bovendien zijn die pakken hout een gevaar voor de scheepvaart, wanneer je met een jacht op zo'n pak hout klapt heb je wel een probleem, dus moet alles uit zee worden gevist en dat is een rotklus weet ik uit ervaring | Gewijzigd: 22 december 2011, 23:39 uur, door Sytse
Las in de krant dat de strandvonder voor 24 dec al het gejutte hout ingeleverd wil zien. Zo niet dan overweegt de Burgemeester/strandvonder verdere stappen. (Zouden ze ooit een overzicht krijgen van al die inmiddels gejutte en verstopte balken en planken; ik ben bang van niet)
Eric | Gewijzigd: 23 december 2011, 00:03 uur, door EAJ
Wellicht niet, al staat hierboven een mooie collectie bewijsmateriaal!
Mooie pakketjes die zo de schuur in kunnen... Ik hoop wel dat de steiger die op een van de foto's in beeld is de komende zomer weer vrij is van al dat sprokkelhout want mijn beide kinderen willen er uiteraard wel weer krabben kunnen vangen !
Las in de krant dat de strandvonder voor 24 dec al het gejutte hout ingeleverd wil zien. Zo niet dan overweegt de Burgemeester/strandvonder verdere stappen. (Zouden ze ooit een overzicht krijgen van al die inmiddels gejutte en verstopte balken en planken; ik ben bang van niet)
Eric
[/quote]
Dacht je nu echt dat je stiekum met zo'n pakket hout, 2.5 ton, ongemerkt naar huis kan rijden, trouwens je hebt een kraan nodig om het uit water te krijgen en dat kan niet stiekum . En die paar losse balken die mee genomen zijn zetten geen zoden aan de dijk
Dit valt heus wel op hoor en dat verstop je niet zomaar even
Maar het was een al met al behoorlijk kluchtig en hebben een hoop lol gehad hier de af gelopen dagen | Gewijzigd: 23 december 2011, 00:17 uur, door Sytse
Vind het wel mooi dat zelfs in deze moderne tijden iedereen op het eiland helemaal in rep en roer raakt als er iets dreigt aan te spoelen. Destijds met de schoenen was ik er met de zomervakantie en ik heb toen nog nooit zo veel schoenenwinkels gezien. Ik meen dat het op Formerum was dat er bij een woning het hele erf tot etalage was omgetoverd.
Nu nog wachten op die drie stacaravans ? Op Vlieland is daar ook al een deel van aangespoeld.
Eric
Lijkt me geweldig om op een eiland te wonen. Maar ben gelukkig op een gezonde manier jaloers
Leuke reportage Sytse, hoop er meer te mogen zien!
Lijkt me geweldig om op een eiland te wonen. Maar ben gelukkig op een gezonde manier jaloers
Leuke reportage Sytse, hoop er meer te mogen zien!
Ik ben misschien wat eerlijker dan jij. Waarom is dat negatief? En wat ik al helemaal niet begrijp, waarom is dat Nederlands?
ik vind dit net zoiets als die mensen die op een veld uien gaan rapen. Je kan ze ook voor een paar cent per zak kopen, maar nee kom! we gaan lekker rapen want dat is gratis! Dát is in mijn ogen pas Nederlands. Dat gebeurt meestal ook zonder toestemming van de boer. En dat vind ik gewoon asociaal. Wat is daar negatief aan?
Dat hout is gewoon niet je eigendom.
Als er toestemming is, dan vind ik het een ander verhaal.
Ben het helemaal met je eens en vind je stelling helemaal niet negatief.
Maar op Skylge zit het strandjutten diep in de genen geworteld.
Natuurlijk houdt men zich aan de regels, zoals Sytse die omschreef.
En af en toe neemt men iets zo mee naar huis, maar men ruimt daarmee de boel ook op!
In mijn ogen is dat geen diefstal.
Als ik tijdens een strandwandeling in Frankrijk iets moois vind, dan neem ik dat ook mee.
Is dat zo erg?
Kom op zeg! Er zit een wereld van verschil tussen het stelen van een boer, en het oprapen van iets wat is verloren gegaan op zee. Ik vindt die vergelijking compleet scheef gaan. Maar goed, Breng jij maar alles wat je vindt op het strand naar de politie. Hebben die ook een leuk kerstcadeautje om mee te nemen naar huis.
Echter... als je vanaf het strand de zee in loopt en het uit het water vist, is het niet van jou, maar moet het naar de strandvonder. Dat is een rare regel. Als het van boord gaat, is het van niemand meer, maar zodra het in de buurt van het strand komt is het opeens wel weer van de oorspronkelijke eigenaar, en anders van de gemeente. Vreemd.
Als je het vervolgens aanbrengt bij de strandvonder, dan krijg je vindersloon, of het wordt per opbod verkocht. Echter, in dat geval krijg je de opbrengst niet, maar wordt het verdeeld over de gemeente, de strandvonder en jou, waarbij de gemeente het grootste gedeelte krijgt.
Ik zou het begrijpen wanneer het geld van de gemeente in een grote pot gaat die puur en alleen is bedoeld om alle andere troep die door het jaar heen overboord slaat (of gegooid wordt) op te ruimen. Immers, bij die troep houdt de gemeente zich ineens grotendeels afzijdig en wordt het door vrijwilligers opgeruimd.
Ook is het vanaf de kant van de gemeente opeens akelig stil wanneer er zaken van weinig waarde aanspoelen, zoals de schoenen. Het opruimen daarvan door een bedrijf (als afval) had waarschijnlijk enorm veel geld gekost. Nu hebben alle jutters bij elkaar de schoenen opgeraapt, schoongemaakt en voor een paar euro per paar weer verkocht. Beter voor het milieu, goedkoper voor de gemeente. Dus ze hanteren de regels alleen als het voor hen voordelig uitpakt. Raar hoor.
Al met al vind ik het een vreemde en achterhaalde constructie die beter opgezet zou kunnen worden.
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!