Maar wat veel belangrijker is, is het weer op deze avond... We hebben de afgelopen jaren behoorlijk wat verschillen gezien met name het jaartal 2009 was een behoorlijke mistige avond en dat is voor menig vuurwerkliefhebber nu net iets waar we niet op zitten te wachten...
In 2010 was het behoorlijk koud met temperaturen beneden het vriespunt maar wel droog en weinig wind op de meeste plaatsen, zodat de meeste allemaal konden genieten van een prachtige jaarwisseling.
2011 was opzich ook een aardig goed jaar te noemen, weinig wind en de temperatuur was iets boven het vriespunt en ook de wind was niet aanwezig, kortom opzich een goede overgang naar het nieuwe jaar te noemen.
De vraag is alleen... Wat voor weer krijgen we dit jaar....
Hieronder de actuele pluim (normale weergave) van weerplaza (regio midden nederland).
:D | Gewijzigd: 23 december 2011, 00:58 uur, door mbouman
dagen,waarvan...zwaar onweer op 0 dagen,onweer met hagel 4 dagen,onweer met windstoten 1 dagen.NOODWEER 0 DAGEN,alleen het weerlicht gezien verweg 3 dagen, alleen de donder gehoord 5 dagen van het onweer rondom nijmegen,onweer met veel regen 25 mm en meer 2 dagen
Alleen lijkt het erop dat de wind rond de jaarwisseling nog wel eens wat roet in ons vaarwater kan gaan brengen.
Maar alles kan nog veranderen natuurlijk... Met al het vocht van de afgelopen dagen zou het ook nog wel eens een mistig avondje kunnen worden als de temperaturen rond die tijd gaan dalen.... mits de wind niet al te veel aantrekt verwacht ik toch een aardige koude (rond het vriespunt) jaarwisseling die aardig droog kan gaan verlopen...
maar goed dit is glazenbolwerk... ik wacht liever op de reakties van jan, johan, caliep en andere weerkundige onder ons.
maar elke voorspelling in elke windstreek is hier van harte welkom!!
Ik denk dus: DROOG, een graad of +2 met weinig wind (Max 4bft).
Ideale situatie is overigens: (gevoels)temp boven nul, zeewind 3-4 bft, helder
Zal wel niet gebeuren, maar het is ieder geval nog te ver weg om iets zinnigs te zeggen over het weer met oudjaar!
vorig jaar was kl*te met oudjaar, lag er een pak sneeuw een week voor oudjaar en met oudjaar zelf was het glad en glibberig. moest je echt uitkijken hoe je voor de bommen wegrende.
dit jaar zal het gewoon droog blijfen en zwz geen storm of veel regen. nee gewoon droog, wellicht een verdwaald buitje of hier en daar motregen.
weather without storms is no weather at all.
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Natuurlijk kunnen we nu geen accurate voorspelling maken, maar dat is in het wintertopic ook niet anders
Klopt, maar de drukgebieden zoals die nu voor de 31e op de kaarten staan zijn er nog niet. Het is simpelweg nog allesbehalve zeker dat het zo uit gaat komen. Dat zou iedereen hier toch moeten weten.
In het wintertopic kijken we over het algemeen ook niet specifiek naar verwachtingen voor een specifieke dag zover vooruit, maar meer naar trends die kaarten en pluimen aangeven.
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Hoezo? Voor de onweerliefhebbers hier op het forum ( iedereen denk ik ) wordt toch ook voorspellingen gedaan over onweer van soms 2 week van te voren | Gewijzigd: 22 december 2011, 16:15 uur, door Mrkos
Dat zijn GEEN voorspellingen. Dit is een punt waar veel mensen de fout in gaan. Zij zien een voorspelling als een definitief weerbericht, wat veel frustraties met zich meebrengt als het één en ander veranderd in de runs. Het is juist een topic om de ontwikkelingen richting de bewuste dag onder discussie te stellen en/of om in de peiling te houden.
Maar verder in het onderwerp:
En zoals de pluim er nu uitziet hoeven we ons totaal geen zorgen te maken dat de neerslag roet in het eten gaat gooien. Een overgroot deel van de leden berekend een nihile hoeveelheid neerslag. Maar het enige dat voor die tijd de doorslaggevende factor is, zal de windrichting zijn. Naar mijn idee komt de grote spreiding juist door een twijfelachtige windrichting rondom de jaarwisseling. Ik heb de kaarten nog niet heel goed bekeken, maar dat is mijn eerste indruk. Dit is goed te zien op onderstaande afbeelding:
Groeten Wilfred