gelukkig vanaf maandag terug kouder
boven kaartje vandaag min temperatuur
onder kaartje maandag en dinsdag min temperatuur | Gewijzigd: 21 december 2011, 13:30 uur, door jorentje 1997
Lol nu lachen, wacht maar als wij dalijk de ene sneeuwhoop naar de andere krijgen vanuit het noorden. Ik zal klaarliggen met mijn camera om Belgische mensen te fotograferen
Ik kan niet wachten om die foto,s dan hier te zien Al zal dat wel effe duren
En dit krijg je hier met de Belgen
| Gewijzigd: 21 december 2011, 13:46 uur, door Eifel
De isobaren liggen redelijk ver uit elkaar en meestal liggen de fronten ver op de Noordzee.
Stabiel winterweer met weinig neerslag en waarschijnlijk temps normaal voor de tijd van het jaar.
Edit: Tot zéker 31 dec, zoals de kaarten het nu aangegeven (wel een 00 run dus...) | Gewijzigd: 21 december 2011, 14:04 uur, door Ossekop
De isobaren liggen redelijk ver uit elkaar en meestal liggen de fronten ver op de Noordzee.
Stabiel winterweer met weinig neerslag en waarschijnlijk temps normaal voor de tijd van het jaar.
Edit: Tot zéker 31 dec, zoals de kaarten het nu aangegeven (wel een 00 run dus...)
De runs zie je op de kaarten ziet is ook niet meer dan 1 van de 50 en dus op LT ook onbetrouwbaar. pluimen zijn daarentegen veel beter om te kijken wat de trend gaat worden en hoe groot de onzekerheid is.
Oftewel als de pluim op LT erg verdeeld is heeft het ook geen zin om naar de kaarten te kijken op LT.
waarom meestal de kans op sneeuw en kou in het oosten des lands altijd het grootst is
ik woon in het noorden, en je zou zeggen dat het daar kouder is..
heeft dit te maken met zeewatertemp?
juist, ben een leek
Hangt er van af waar je woont in het Noorden lijkt me. Want Noordoost-Groningen is meestal wel gewoon koud.
Texel daarentegen is vaak een stuk milder. En dat zal inderdaad wel komen door de invloed van het warme noordzeewater (zeeklimaat). Groningen gaat meer richting landklimaat denk ik.
Juist, ben ook een leek. | Gewijzigd: 21 december 2011, 14:58 uur, door just0408
Hoop dat de pluimen voor Nederland veder naar beneden buigen rond oud en nieuw met lekker winterweer voor jullie !
Fijne Kerstdagen en een Gelukkig nieuwjaar gewenst aan iedereen !
Op een sneeuwrijke winter en een goed onweersjaar ! *proost*
Tot Januari !
Top dagen dit jaar 2012 ;
20 + 21 Mei
Top dagen vorig jaar 2011 ;
28 April, 10/11Mei, 28 Juni, 26 Augustus en 10/11 September
Texel daarentegen is vaak een stuk milder. En dat zal inderdaad wel komen door de invloed van het warme noordzeewater (zeeklimaat). Groningen gaat meer richting landklimaat denk ik.
Juist, ben ook een leek.
Een paar dagen geleden heb ik hier ook een uitleg over voorbij zien komen. Het is inderdaad het gevolg van het zeewater. Door de warmte die de zee uitstraalt heeft de sneeuw vlakbij de kust minder kans op het halen van de grond.
Hoe verder van het water hoe meer kans op afkoeling van de lucht en dus sneeuw.
Maar denk dat het ook anders om kan... Dat de koude lucht ketst op de warmte van de zee waardoor er onstabiliteit ontstaat. Je ziet bijvoorbeeld vaak dat men in de kop van noord-holland meer sneeuw heeft dan net onder het IJ.
Een meer geleerd iemand kan hier vast uitsluitsel over geven
Veel plezier daar! Berg 60cm en dal 40cm aan sneeuw
op zich niet echt goed lucht uit het zuidwesten via een omweg maar kan iets worden als het zich verplaatst naar scandinavie | Gewijzigd: 21 december 2011, 15:48 uur, door Jens
Gelukkig schreef Johann hier al eerder over, maar goed als het allemaal meezit komt hij vandaag thuis. Ik zal hem vragen of hij tijd en zin heeft daarover verder op in te gaan
Dank je Jan, zal nog even speuren of ik de bron van dat artikel kan vinden.
Bron:
http://forum.netweather.tv/topic/71340-str...2/page__st__540 | Gewijzigd: 21 december 2011, 16:03 uur, door akammd
Maar de laatste 2 dagen lijken de kansen voor een hogedrukscenario voor langere tijd weer snel toe nemen.
De komende 24 uur zorgt een zwakke trekrug voor handhaving van de situatie waarin een zwakke west/noordwesteljke aanvoer zorgt voor polaire luchtsoorten. Hierin kunnen ook komend etmaal nog verspreid buien voorkomen, morgen in het zuidwesten mogelijke enige tijd frontale regen behorend bij een golfje dat ten zuidwesten richting ZO koerst.
Temperaturen komende nacht tussen 1-5 C, morgen overdag 5-8 C.
In de nacht naar donderdagvrijdag passeert dan een warmtefront met enige regen waarna de temperaturen oplopen naar een graad of 10 C. Donderdag en vrijdag zijn dan meest bewolkte dagen met af en toe -lichte- regen en in martiem sub tropische lucht zacht met gemiddelde etmaaltemp van een graad of 10 C.
en net voor Kerst een nieuwe hogedruk kern vanuit het zuidwesten voor snelle stabilisering zal zorgen. Daar vooruit brengt passage koufront het eerste deel van de zaterdag wel regen van betekenis.
Hogedruk zal zich dan naar de nieuwste verwachtingen juist tijdens de Kerst op een positie ten Z/ZO verder versterken en ons weerbeeld bepalen. In een zwakke meest continentale aanvoer, Z, zal het waarschijnlijk tot het in november bekende grenslaag weer leiden. In de nacht en ochtend zal het tot lichte vorst kunnen komen en overdag gaan de maxima naar 3-7 C.
Voor de dagen na Kerst lijkt er in de Uitvoer ook weer meer perspectief te zijn voor mogelijke winterse ontwikkelingen. Drukstijgingen op de Pool, en enige westelijke rugvorming lijken een combinatie aan te gaan waardoor voor korte tijd een meer N/NW aanvoer koude polaire luchtsoorten zuidwaarts uitstromen, en Scandinavie eindelijk weer eens onvervalst winterweer lijken te gaan geven. Voor onze omgeving is nog niet direct winters weer in het voouitzicht, wel stroomt bij ons ook dan op hoogte weer -maritiem-polaire lucht in zeer waarschijnlijk de hogedruk weer meer richting het continent gedrukt zal worden, door opnieuw versteviging van de poolwervel ten noorden. De dan ingestroomde koudere lucht kan dan voor een koudere versie van het grenslaagweer gaan leiden. De laatste kaart laat zien dat Poolhogedruk boven Amerika opnieuw een poging gaat doen de wervel te splitsen/verzwakken. Van geen invloed op ons weer in directe zin, wel een teken dat begin januari er wellicht hoopvollere ontwikkelingen gaan plaatsvinden in de stratosfeer boven de Pool.
Ik ben dus weer iets hoopvoller......
MarkNL: Bron?! | Gewijzigd: 21 december 2011, 16:25 uur, door MarkNL