Moet wel zeggen dat het dauwpunt zover ik weet niet zo laag is geweest de afgelopen dagen. (voor hier dan)
Iemand die weet hoe de andere waardes zijn momenteel?
Als ik het goed begrepen heb zou het daalijk warmer worden als dat front overtrekt?
Verwacht niets anders dan regen hier maarjah hoop doet leven toch? | Gewijzigd: 19 december 2011, 14:57 uur, door Jdolky
Luchtdrukt daalt en daarbij zie je ook het dauwpunt verder onder de temperatuur blijft hangen. (2 graden)
De wind is wel wat vlageriger geworden en de zon (W/m^2) trekt zich ook steeds verder terug.
Er zit iets aan te komen, dat is wel duidelijk. Maar of dat sneeuw gaat worden.... dat moeten we afwachten. De radar ziet alleen maar regen.
Dus als er al (natte) sneeuw valt is dat heeeel erg plaatselijk en heel dunnetjes. | Gewijzigd: 19 december 2011, 15:05 uur, door orthello
Momenteel nu 2,7°C.
Er zit toch nog een groot gebied achter dat ons vanavond bereikt. Volgens mij moest hier de sneeuw uit gaan vallen toch?
Ja dat dacht ik ook, geen idee wat ik van dat eerste gebiedje moet verwachten.
natte sneeuw?
zou mooi zijn, toch?
maar wachten op het grote gebied vanavond en kiek'n wat wod. | Gewijzigd: 19 december 2011, 15:21 uur, door zwoof
Het dauwpunt is de temperatuur waarbij waterdamp begint te condenseren door afkoeling van de lucht zonder dat vocht wordt toegevoerd of afgevoerd. Zodra de dauwpuntstemperatuur wordt bereikt is de lucht verzadigd met waterdamp en bedraagt de relatieve vochtigheid 100% en vormen er kleine waterdruppeltjes. Denk maar aan de bril die beslaat zodra je in een warmere vochtige omgeving komt. Eerst is de temperatuur van de bril nog lager dan het dauwpunt van de lucht rond de bril, waardoor het vocht op de brillenglazen condenseert en de bril tijdelijk beslaat. Zodra je bril warmer wordt verdampt het water weer. In de meteorologie is dauwpunt een belangrijke parameter. Zo wordt het dauwpunt gebruikt voor de berekening van de wolkenbasis, de kans op mist en mogelijke ijsvorming op vliegtuigen tijdens de vlucht. Een hoog dauwpunt zorgt ook voor een grotere kans op onweersbuien
@johan
Het dauwpunt is de temperatuur waarbij bij gelijkblijvende dampdruk condensatie optreedt. Koude lucht kan minder waterdamp bevatten dan warme lucht en raakt bij voldoende isobare afkoeling verzadigd met waterdamp, de relatieve luchtvochtigheid wordt 100%.
Met dank aan wikipedia voor het aanleveren van de tekst
Aaah okee! dankuuu ik snap het.
Haha dankuu!
Edit Marga: Berichten samengevoegd én quotes ingekort | Gewijzigd: 19 december 2011, 15:40 uur, door Marga