Citaat van Ricootje, zondag 18 december 2011, 12:53 uur Die bui bij Leiden is flink aan het brullen zeg! Helemaal hier hoorbaar.
hij is goed hard ja
Edit Marga: opeenvolgende berichten samengevoegd | Gewijzigd: 18 december 2011, 16:24 uur, door Marga
Op de 24e geven ze (oper en control) een aanzienlijke neerslagverwachting aan. Ik kan hier uit de kaarten dus totaal niets uit oplezen.
Dit is nu dus hetzelfde als wat men bij een weerbericht doet rond bijzondere dagen, oa Koninginnedag. Op zulke dagen geeft men altijd geweldig weer aan, terwijl het op de dag zelf gruwelijk tegenvalt mbt de eerder gedane voorspellingen. Doen ze dat nu weer met het oog op een witte kerst??? (Van GFS kan ik het me nog enigszins voorstellen, Amerika = Film = "Snow the evening before Christmas")
De 500hPa geeft 564-572 en een temp van -20, dat is niet voldoende voor sneeuw (dat is dus al de eerste én de 2e factor noodzakelijk voor sneeuw die afvallen)
Kijken we hierna naar de 850hPa kaart waar de temp 0 tot -4 graden aangeeft voor de 3 noordelijke provincies en 0 tot +4 voor alles ten zuiden van de lijn Den Helder-Enschede. De benodigde temperatuur zal ergens moeten liggen rond -4/-5 (In dit geval kunnen we het zuiden wegstrepen en houdt Fr/Dr/Gr een minimiem kansje)
Het dauwpunt op 2m ligt rond de 4/6 graden boven nul.
Ook de temps liggen ruim boven noodzakelijk:
Komen dan ook nog op de neerslag kaart die practisch niets aangeeft (Dit is dan zelfs GFS!)
Goed ik heb EC niet weergegeven omdat het een 00hrs run was en die vind ik een beetje onnauwkeurig, maar die gaf zelfs, een nog minder positief beeld op neerslag aan.
Om nog maar eens aan te halen... ik vind het altijd maar vreemd dat men op de kaarten altijd wel een licht sprankje hoop aangeven, hoewel het in 95% van de gevallen tegen valt.
Edit: Nu wél het goede dwpnt kaartje weergegeven. | Gewijzigd: 18 december 2011, 13:01 uur, door Ossekop
Ik zal me niet wagen aan termijnverwachtingen, ik zie wel of ik nog een keer sneeuw voorbij zie komen. En over maandagavond: het zal hier wel weer net niet zijn....
gr Niek