http://www.onweer-online.nl/radars/pluim-grafieken/
ja danku,
pluim ziet er al weken hetzelfde uit. tussen de 0 en 10 graden.
de vraag is wanneer neemt ie een winterse duik voor een paar weken lang.
niemand weet het. enige wat we kunnen doen is afwachten.
maar...ik haat wachten!
ik wil sneeuw sneeuw en nog eens sneeuw! en geen natte!
kweet niet hoor.. maar er is zeker geen sprake van een neerwaartse daling na maandag/dinsdag. ( ik gok dat jij refereert naar de oper ? )
Integendeel, bovendien liggen alle leden aardig op 1 lijn... en zodra ze dat niet meer doen gaan die leden naar nog hogere temps..op een enkel paar na ( 5 leden van de 50 !).. maar aan die strohalm zou ik me niet vasthouden..
( ik denk dat die splitsing met name te maken heeft met de positie van het hoog.. waardoor je leden krijgt die voor hogere temperaturen gaan)
Met de huidige kaarten is er voorlopig geen spraken van een winterinzet. Een trend die nu al een heleboel runs op de kaarten staat is een hoog boven Europa en afhankelijk van de positie van de kern hebben wij te warme ( 10 graden) of frisse lucht ( 5 graden) maar zeker geen winter. En als ik klein beetje inschat hoe het de laatste maanden gegaan is gaat dit Eurohoog zich niet gunstig voor ons plaatsen dus de leden met temperaturen van 10 graden zouden best wel eens gezelschap kunnen krijgen van meer leden | Gewijzigd: 18 december 2011, 00:59 uur, door Callie-P
bij 48uur zou er hier komende uren moeten regen vallen, en rond 7u tot 10u kans op zware natte sneeuw... Met wat geluk en allemaal (natte)sneeuw?
nee ik zal er maar niet op hopen :S
&
http://www.noodweercentrale.nl/nl/weer/wee.../nederland.html
zie op laatste -.- weer bakken water :S | Gewijzigd: 18 december 2011, 00:49 uur, door Gilleeesss
Vreemd.
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Hagel: 13
Onweer: 21
Vreemd.
Nou hier alleen maar regen met misschien een heel klein beetje ijsregen maar iets wat zweeft is er niet bij. Bij een temperatuur van 3.6 | Gewijzigd: 18 december 2011, 01:24 uur, door Ricootje
Vreemd.
Ik reed vanavond rond 22.00 van Nunspeet naar Arnhem en toen heb ik toch echt wel een stevige natte sneeuw bui gehad.
Wel meer trouwens, on route
Wel meer trouwens, on route
Hm, vreemd. Maar Arnhem is meer dan alleen Arnhem-Noord. We hebben de Veluwe, en we hebben ook nog Arnhem Zuid. Ik zit in Zuid en daar was het echt alleen maar regen.
Hoe het in Noord was weet ik niet. | Gewijzigd: 18 december 2011, 01:42 uur, door Wolkje7
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Hagel: 13
Onweer: 21
triest zeg.
Daar moet je toch echt voor naar Australie hoor, die korte broek
Ik ben ook maar een leek, hoor, maar, ondanks het Eurohoog waar menigeen de kriebels van krijgt, verandert langzaam de stroming op de oceaan, althans, volgens mij. Hogedruk probeert zich steeds op te bouwen midden op de oceaan (correct me if i'm wrong). Dat lukt tot nu toe niet, maar het lijkt wel op de trend die Johann beschreef.
Of zit ik er nu helemaal naast? | Gewijzigd: 18 december 2011, 07:02 uur, door stratocumulus
Of zit ik er nu helemaal naast?
Zo'n Eurohoog blokkeert alles wat betreft kou-transport - er is geen enkele "fatsoenlijke" stroming dan te vinden (ja er alleen omheen dan)
Als er op de oceaan een Hoog ontstaat wordt het pas leuk als ie doorschuift/koppeling maakt met een Scandi/Russ Hoog ; bij verkeerde ontwikkeling geen kou | Gewijzigd: 18 december 2011, 07:39 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
Geen winter in Moskou maar wel een koude december op IJsland. Bij ons vandaag enkele, soms winterse buien: dinsdag mogelijk veel wind.
Ook in grote delen van Europees Rusland laat de winter het afweten. In Moskou is het deze maand op nog geen enkele dag kouder geweest dan -3,5º en de gemiddelde dagelijkse temperatuur is soms bijna 10 graden hoger dan normaal. Het ‘voortschrijdend maandgemiddelde’ bedraagt actueel 0,9º tegen een langjarig gemiddelde van -5,4º. Ruim 6 graden te zacht dus! Ondertussen vriest het op IJsland, uitgaande van de minimumtemperaturen, dagelijks. Reykjavik registreert vandaag de 18de vorst- en sneeuwdekdag van december.
In ons land heeft het de afgelopen nacht, onder invloed van een hoogtetrog (-36º op het 500 hPa-vlak), regionaal enige tijd gesneeuwd. Dat gebeurde onder meer in Malden bij Nijmegen (zie foto). Vandaag overdag vallen er verspreid over het land enkele buien. Daarbij kan het tot hagel en (smeltende) sneeuw komen: in de kustgebieden is onweer mogelijk. Met name tijdens en na hagelbuien is het glad. Na een nacht met vooral in het binnenland temperaturen rond het vriespunt komt het kwik vanmiddag uit op circa 5 graden. De wind waait uit het westen tot noordwesten en is in het binnenland zwak tot matig, aan de kust en op het IJsselmeer krachtig tot hard.
Met de komst van een volgende hoogtetrog neemt vanavond in het kustgebied de buiigheid opnieuw toe. In de nacht gaat dat proces door maar in het binnenland komen brede opklaringen voor en zakt het kwik plaatselijk door het vriespunt heen. Weggebruikers (niet alleen automobilisten!) dienen rekening te houden met lokale gladheid.
Maandag overdag kan er aan zee nog een enkele bui vallen. Elders in den lande opklaringen maar op de nadering van het frontensysteem van een nieuwe depressie neemt in de middag de bewolking toe en ’s avonds gaat het regenen. De wind waait eerst uit het westen, later krimpend naar zuid tot zuidwest en toenemend. De middagtemperatuur bedraagt circa 5 graden.
Dinsdag vormt zich langs het frontensysteem boven de Noordzee een nieuwe depressie. Ik sluit niet uit dat daardoor de naar west tot noordwest ruimende wind flink gaat toenemen. In de kustgebieden kan de wind aantrekken tot hard, mogelijk stormachtig. Verder eerst nog regen en in het oosten ’s nachts kans op natte (smeltende) sneeuw. Gedurende de rest van de week duurt het wisselvallige weer voort. Tevens wordt het zacht met vanaf donderdag maxima tot 10-12 graden. | Gewijzigd: 18 december 2011, 07:46 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
Als er op de oceaan een Hoog ontstaat wordt het pas leuk als ie doorschuift/koppeling maakt met een Scandi/Russ Hoog ; bij verkeerde ontwikkeling geen kou
Thx voor de info duidelijk verhaal. De "Rossby golven" moeten dus opschuiven.........denk ik
ja daardoor krijg je meer zuid-noord /noord-zuid posities met als (mogelijk) gevolg een verandering in windpatronen
Doordat de aarde als het ware onder een bewegend deeltje doordraait, krijgt deze op het noordelijk halfrond een afwijking naar rechts ten opzichte van de snelheidsvector. Op het zuidelijk halfrond wordt een bewegend deeltje naar links afgebogen.
De straalstroom kan flink gaan kronkelen. Bij het ontbreken van Rossby golven hebben we een strakke straalstroom => Depressies komen snel op ons af. | Gewijzigd: 18 december 2011, 07:58 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
ik hoop dat het volhoudt tot dat ik kerstvakantie heb dan kan ik er naar toe