Hmm met laagje als tegenwicht met hopenlijk uitloper Hoog naar Scandi mss echte vorst-inval?
WC zit dan heel noordelijk, ook goed te zien op dit kaartje volgens mij.
geeft dan nog geen transport van kou
Vanuit het noorden niet, maar als een hoog vanuit Rusland contact maakt met die van boven Europa krijgen we koude lucht vanuit het oosten, toch? Maar is lange termijn, misschien wel een lichtpuntje.
Via Portugal naar Noord Afrika onder de zool van Italië richting Griekenland en het beeld uit.
Dacht dat dat juist gunstig zou moeten zijn voor een winterse setting?
Meermaals al eens op de kaarten verschenen maar telkens komt het eurohoog op de kaarten, geen winter dan. Momenteel staat er nog geen winter op de kaarten
moet er wel een luchtstroming aanwezig zijn ipv dat er een "stilte" is - ik bedoel alleen stralingsvorst
EDIT: tijdelijke zaak..... (helaas ) maar ja, komen nog genoeg buien aan | Gewijzigd: 17 december 2011, 21:12 uur, door gerard van den brink
Toch 2 zeer koude winters..
[attachment=77337:hellman_...warm_dec.JPG]
Moet je voor de hellman getallen niet de winter van het daaropvolgende jaar nemen ?
Een pagina of wat terug had ik het er al over dat de run van 6h vandaag op zich wel interessant is aangezien het hoog aardig zwabbert. Er zijn zelfs momenten dat de kern dusdanig noordelijk lag dat wij een oosten wind kregen met wat kou
ECHTER de 200hPa die blokkeert wel een stroming ( aanvoer) van koude lucht vanuit Rusland.. De kans is zeer klein dat we met de huidige setting echt winterweer krijgen. De winter zal rustig worden zonder sneeuw met temperaturen rond de 5 graden en af en toe misschien wat onder of rond om het vriespunt..
Ik wilde het staven met wat kaartjes maar de huidige run is weer anders en zet de stevige West circulatie in gang..
Wat ik wel even mee wil geven is de 200hPa kaart ( ook wel bekend als de jetstream). Hierop kun je "mooi"zien dat we zo geen koude krijgen uit Rusland.. Hiervoor moet de 200hPa lijn gaan zakken en zeker niet afvlakken maar gaan meanderen. ( golven)
Persoonlijk zie ik op dit moment weinig aanknopingspunten ( eigenlijk geen) dat we op korte termijn langdurig winterweer krijgen.. Misschien wat stings maar meer ook niet..
Misschien heeft Johan nog wel ergens een wondertje onder zijn dik pak sneeuw liggen... meer dan een meter grrrrrrr
Je hebt gelijk..zeer scherp ! ik zat te dromen.. excuus.. maak gelijk even een nieuwe tabel
even een uitleg van de berekening
het getal wat je in de tabel ziet van het knmi gaat over 1 november het jaar ervoor tot en met uiterlijk 31 maart
even een stukje gepikt van het KNMI voor je:
De naar hem genoemde berekening gaat uit van het dagelijks etmaalgemiddelde van de temperatuur. Dat is het gemiddelde over 24 uur, dat bepaald wordt uit de 24 uurlijkse temperatuurmetingen op een dag. Alle etmaalgemiddelden beneden het vriespunt over de periode 1 november tot en met uiterlijk 31 maart worden opgeteld, zodat uiteindelijk één (koude)getal wordt verkregen. Daarvan wordt het minteken weggelaten. Bedraagt de gemiddelde etmaaltemperatuur op een bepaalde dag -0,5 graden en de volgende dag -0,8 graden, dan is het koudegetal over die twee dagen 1,3.
Source KNMI.nl | Gewijzigd: 17 december 2011, 21:32 uur, door Callie-P
Haha,
Die winter mag wel eens naar nederland komen
Maar mijn vader zegt altijd:
Eerst moeten de sloten vol water staan al wil het vriezen gaan.
Nou volgens mijn is dat allang.
En ik ga even een mailtje sturen naar:
Koning@winter.nl | Gewijzigd: 17 december 2011, 21:35 uur, door Matthew
Mailtje terug van koning winter:
Sorry ik sta in een enorme file ik wou eigelijk al in november komen
Ik ben er denk ik rond Januari
Fijne feestdagen.
Groetjes
Koning winter
Ps: Sorry dat ik jullie geen witte kerst kan geven.