Ik dacht dat het kouder ging worden achter het koufront
Was dat een koufront dan ?
Hier blijft de temp nog dalen, maar da's omdat er koudere bovenlucht binnenstroomt vanuit het nw (4.2°C nu, was om 10u 11°C)
Ik dacht dat het kouder ging worden achter het koufront
Dat doet het ook, alleen niet langs de grond, maar kijk eens op 3000m. Van -5 naar -14°C
(hoogte, windrichting, temperatuur. eerst van 10u daarna van 16.00u Nederlandse tijd)
HOOGTEWINDEN EN TEMPERATUREN:
09 UTC: 15 UTC:
150m 050-360/30 +00 300-360/30 +04
450m 040-360/30 -01 310-360/35 +01
900m 060-330/30 +01 330-360/40 -02
1500m 090-330/40 +01 330-360/45 -04
3000m 090-330/40 -05 330-360/45 -14
Bron: KNMI | Gewijzigd: 16 december 2011, 12:30 uur, door Ben47
Hier blijft de temp nog dalen, maar da's omdat er koudere bovenlucht binnenstroomt vanuit het nw (4.2°C nu, was om 10u 11°C)
Ja eerste was het een warmte front gevolgd door een koufront (verklaart de plotse en grote temperatuurschommelingen)...
Maar hier is de temperatuur juist aan het stijgen de afgelopen uren
dit kon evengoed 1 januari zijn
maar wel mooi zulke fotos.
hier 2 graden en regenachtig.
p.s. marga ik zag de url van de foto niet staan..dus hoe pas ik dan aan?
wellicht gaat dit automatisch dus
Edit Marga: Ik begrijp je vraag niet. Welk url?
Als je een url in een quote bedoelt... een foto/plaatje kan soms ook aangegeven zijn als [attachtment] | Gewijzigd: 16 december 2011, 12:41 uur, door Marga
Ongelofelijk, en hier 30 km dichter naar de Duitse grens gewoon motregen...
De grote vraag is nu of het tot een echte "stilstand" zal komen of dat het geheel door een oplevende zonale circulatie weer wordt glad gestreken (nieuw oplevende westcirculatie)?
Polar Vortex
Daardoor verliest het deel van de PV bij New-Foundland meer en meer aan kracht en wordt vooral in de hogere stratosfeer niet meer ondersteund. Dit betekent in het vervolg bij ons de luchtdruk lager gaat worden of dat het daar verzwakt blijft liggen en steeds weer troggen (en ruggen) genereert. Hoe dat uiteindelijk verder zal gaan evolueren is onduidelijk. Een strakke WC lijkt echter minder waarschijnlijk. Veel meer opteer ik de variant met trog over west Europa zoals we ook het komenden weekend al gaan zien. Al met al interessante en spannende ontwikkelingen !
Even weer terug naar de titel van deze topic.
Ik probeer een beeld te schetsen wat er de komende twee week gaat gebeuren a.d.h.v. de laatste GFS run. Helaas mis ik de info (Polar Vortex), die Johann heeft gebruikt in de inleiding van dit topic. Hopelijk als hij tijd heeft komt hij met een update.
De laatste GFS run (20111216 06Z) is niet erg bemoedigend voor de winterliefhebbers van O-O. Het ziet er naar uit, dat de de WC komende week aan kracht wint. In onderstaand plaatje is dat duidelijk te zien; een nauwelijks meanderende straalstroom.
Ook de bijbehorende luchtdrukkaart laat een hoge depressie activiteit zien op de Noordelijke Atlantische Oceaan.
Enig lichtpuntje op deze kaart is de hogedruk opbouw bij New Foundland en Groenland.
Helaas lijkt dit niet de opmaat naar een weersomslag. De kaart voor 01-01-2012 is niet echt winters.
Nu is 01-01 nog ver weg, dus kan er nog van alles veranderen. Maar de nu vast gewortelde WC weet voorlopig van geen wijken.
Ja het is hier ook al voorbij. Op dit moment motregen met wat natte sneeuwvlokken er tussen
Ja er komt flink wat neerslag aan op Buienradar. Op dit moment: de regen is overgegaan naar natte sneeuw.