Zo vreemd is dat niet, de storm staat nog steeds op de kaarten, ook op GFS, het is alleen niet eer zo'n grote paarse vlek als eerst en we zitten er tussenin. zowel eentje bij Schotland als één bij de Golf van Biscaye. Wat deze laatste betreft hou ik een slag om de arm of het dezelfde is als ik eerst dacht, het lijken nu twee verschillende stromen te zijn alleen valt in de "zwaarste" verwachtingskaartje de noordelijke storm wat zuidelijker en de zuidelijke storm wat noordelijker. Ik zou nog eens goed terug moeten duiken in alle oude kaarten voor zover aanwezig maar ik heb nu het idee dat het soms op de kaarten stond als 1 groot stormveld maar ook wel als twee stormen kort achter elkaar.
Ziet er toch nog goed uit!
Bron mc
Dieppe stormdepressies boven de oceaan trekken via Schotland naar Noorwegen en geven het weer in ons gebied vooral op dinsdag en vrijdag een onstuimig karakter. De kans dat de depressie die voor vrijdag op het programma staat een echte storm voor ons in petto heeft lijkt kleiner te zijn geworden door een vermoedelijk wat noordelijker koers van dit systeem | Gewijzigd: 12 december 2011, 14:02 uur, door Debbieke
Ja dat vond ik nou ook, heel erg tegenstrijdig allemaal. Maarja aan de andere kant begrijp ik het wel, kijk zelf naar de kaarten, per run veranderd er soms nogal een hoop :S
Maar als de kern over het land trekt, kan het toch nog steeds een flinke storm zijn/worden ??
Top dagen dit jaar 2012 ;
20 + 21 Mei
Top dagen vorig jaar 2011 ;
28 April, 10/11Mei, 28 Juni, 26 Augustus en 10/11 September
Hier hooguit rond de 5 Maar mochten we deze storm toch over ons heen krijgen zal er denk ik wel een meer langdurige windpiek komen te staan.
Volle kracht 7 is ongeveer 14 m/s. Als je de kaarten van het uurgemiddelde van afgelopen week gaat bekijken zul je zien dat een aanzienlijk deel van het land, ook binnenland, dat ook daadwerkelijk heeft gehad
Als je kijkt naar de maximale windstoot heeft het hele land een stoot van meer dan 16-17 m/s gehad.
Op zich zegt dat nog niet alles maar de windstootgrafieken van de nacht van donderdag op vrijdag geven aan dat die maximale stoot samenviel met het passeren van "de rode lijn". En deze passage duurde ongeveer 10 minuten en zou technisch gesproken betekenen dat het praktisch hele land minstens kracht 7 gehad heeft.
Bij windkracht 9 staat: schoorsteenkappen en dakpannen waaien weg; kinderen waaien om.
Hier liggen na 9 bft afgelopen week alle pannen nog op het dak.
Zo veel zegt die uitleg dus ook weer niet.
Of we hebben hier andere dakpannen aan de kust
Alvast bedankt voor de medewerking. | Gewijzigd: 12 december 2011, 14:03 uur, door Debbieke
Onweersdagen: 0
Even via twitter nagevraagd:
MeteoConsult
Het gaat hier om de gemiddelde windsnelheid in De Bilt (boven land). En dat is wel fors. Dank voor je vraag!
Kan ook goed nog bijtrekken...We hebben nog even
Windfinder berekend nu, en dat is natuurlijk koffiedik kijken en onmogelijk!
Voor Charleville-Mezières(dat is het Ardennen gebied) !MAX! windstoten van 67knots in de vroege vrijdagochtend(04h)!
Omgerekend is dat 124kmh, zou wat zijn als dat echt in dat gebied zou gebeuren... | Gewijzigd: 12 december 2011, 15:54 uur, door TornadoCowboy
De laagste luchtdruk is te de Bilt 956,4hPa gemeten op 26 februari 1989.
Bij Vlissingen kwam die dag de barometerstand uit op een waarde van zelfs 954.4hPa.
Het absolute record werd echter bij Eelde geregistreerd en dat was 954.2 hPa op 27 november 1983.
De laagste luchtdruk is te de Bilt 956,4hPa gemeten op 26 februari 1989.
Bij Vlissingen kwam die dag de barometerstand uit op een waarde van zelfs 954.4hPa.
Het absolute record werd echter bij Eelde geregistreerd en dat was 954.2 hPa op 27 november 1983.
Ziet er altijd erg mooi uit
http://www.noodweercentrale.nl/nl/weer/wee...ilm/europa.html