zit jij niet verkeerd jan?
maar nu je hier toch bent, wat verwacht jij van komende week qua storm? | Gewijzigd: 31 december 2011, 10:24 uur, door emiel bont
maar nu je hier toch bent, wat verwacht jij van komende week qua storm?
Nee zit niet verkeerd Wat betreft de storm denk ik dat het wederom mee zal gaan vallen
@JV 31/12/2011
Met de bijzonder energieke westcirculatie dendert dinsdag een uitdiepende randstoring over de Noordzee. Mogelijk veroorzaakt het lagedrukgebied aan de kust enige tijd storm uit het zuiden tot zuidwesten, later ruimend naar west. Bovendien opnieuw plaatselijk meer dan 10 mm regen. | Gewijzigd: 31 december 2011, 14:58 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
@KNMI 1/1/2012
De Uitvoer is zeer consistent in de persistentie van het zonale patroon. De randstoring op de 3de is een belangrijk aandachtspunt. Deze is nu aanmerkelijk omvangrijker en dieper dan in de vorige Uitvoer, maar volgt een duidelijk noordelijker koers. Meest waarschijnlijke scenario is nu aan de kust 8-9 Bft, eerst uit zuidwest, later uit west tot noordwest. De kans op minimaal 9 Bft in Den Kooy is dinsdag slechts enkele %. Kans op overschrijding van het windstoten criterium van 54 kt ligt landinwaarts rond 30%. Donderdag is er bij de randstoring die over de Duitse Bocht zuidoostwaarts trekt opnieuw kans op veel wind. Hierbij is landinwaarts de kans op uitschieters van minimaal 54 kt ongeveer 20%. | Gewijzigd: 1 januari 2012, 07:05 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
Volgens mij berekend gfs geen land objecten, dus zal wel iets mee gaan vallen. Hirlam doet dat wel volgens mij maar dan moeten we ff op Jan wachten denk ik
Storm is denk ik voor het binnenland (zoals altijd) een groot woord, maar er zal zeker een briesje komen te staan
Dinsdag (zware) storm
We zullen deze week alle zeilen moeten bijzetten. Het wordt flink stormachtig en er gaat veel regen vallen. Het ruige weer begint in de loop van de nacht van maandag op dinsdag. Dinsdagochtend vroeg staat er in het zuidwestelijk kustgebied al een zuid tot zuidwesterstorm. Het stormveld breidt zich overdag uit naar de westelijke kustgebieden en het Waddengebied.
Ik verwacht dat het niet bij storm blijft. Het komt dinsdag overdag in de kustgebieden mogelijk tot zware storm. En er valt veel regen. In de avond en nacht naar woensdag toe blijft het stormen met op woensdag overdag nog stormkracht 9 uit het westen. En donderdag brengt een stormachtige west tot noordwestenwind. Het komt neer op bijna 48 uur storm. Ook landinwaarts zal het hard tot stormachtig waaien. En we moeten rekening houden met zeer ware windstoten! Het stormweer kan voor flink wat schade en overlast zorgen.
Piet P. | Gewijzigd: 1 januari 2012, 17:14 uur, door Jeroen71
Ik reageerde juist op jouw geplaatste kaartjes en daar zie je goed dat de zwaartepunten wel degelijk over land gaan.
Dat snap ik TY, maar leert de ervaring met gfs niet dat zulke kaarten met een flinke korrel zout genomen mogen worden?
Ok, maar ik had het dan ook niet over of het werkelijk zo zou gaan worden maar over de kansen, qua kansen ziet het er gewoon goed uit. Of het zo erg zal worden, ja dat zal wel eens tegen kunnen vallen inderdaad. Maar goed, dat is niets nieuws. Die disclaimer bouw ik standaard in met interpreteren, zeker met gfs, gewoon om teleurstelling te voorkomen!