wanneer eigenlijk, heb verder nog geen vooruitzichten gezien dat het winderig kan worden
Ik had misschien wat duidelijker moeten zijn, ik doelde niet specifiek op de atmosfeer boven Nederland en Belgie mar meer het hele Noord-Atlantische gebied, behoorlijk wat rode vlekken zo achter elkaar. Ik wil niet meteen zeggen dat we een serie stormen her gaan krijgen, nu lijkt alles noordelijk van ons te gaan, maar er zit heel wat onrust.
Pluvius wil natuurlijk die Waal belonen die het gelukt is een kabinet te vormen.
Komende weken zie ik nog een aantal Depressies van west naar oost gaan, meesten staan wat noordelijk geprojecteerd of zwakken af omdat dat gekke eiland voor de Noordzee de wind beïnvloed (irritant he, ze willen niet meedoen met Europa en blijven de boel toch beïnvloeden) maar het blijft onrustig..
Provincie Zeeland & Zuid-Holland
Kans op zware windstoten rond 90 km/u. Geldig: vr. 23-12-2011 vanaf ca 20 uur gedurende ca 4 uur
Provincie Noord-Holland
Kans op zware windstoten rond 80 km/u. Geldig: vr. 23-12-2011 vanaf ca 20 uur gedurende ca 4 uur
bron: KNMI | Gewijzigd: 22 december 2011, 18:42 uur, door pietertenpas
Guidance KNMI:
WIND: Hirlam wordt aangehouden, met dien verstande dat we de 9 bft voor de westkust die het model laat zien slechts als een mogelijkheid hebben genoemd. Verder zijn uiteraard de windstoten van belang. TKE wordt wat timing en positionering van de maxima aangehouden. De maximale waardes worden ietwat verlaagd, gezien de onzekerheid die er nog bestaat. Neemt niet weg dat boven zee uitschieters tot 55 kn genoemd zijn, in de kustgebieden tot 50 kn en verder landinwaarts tot 40-45 kn. Allemaal erg kortdurend maar wel heel markant.
EC:
Hirlam:
Van 23/12 19u tot 23/12 23u : Vanavond trekt een koufront van west naar oost over het land. Bij de doortocht van deze storing worden aan de kust rukwinden verwacht tot rond 80 km/u.
Bron: http://www.meteo.be/meteo/view/nl/112905-Waarschuwingen.html
Later vanavond aan de kust kans op NOORDWESTERSTORM.
Vanavond trekt een actief koufront van de tot 950 hPa uitdiepende depressie over ons land. Het gevolg is regen (in Wales viel vandaag al tot ruim 40 mm) en veel wind. De naar noordwest ruimende wind bereikt aan de westkust en op het IJsselmeer windkracht 8 (stormachtig) tot zowaar 9 ofwel NOORDWESTERSTORM. Verder zijn rukwinden tot 90 km/uur mogelijk. In het binnenland kan de wind uitschieten tot om en nabij 80 km/uur. De sterke wind wordt onder meer veroorzaakt door krachtige drukstijgingen net achter het front.
@KNMI
Aan de kust uitschieters tot 55 kt, landinwaarts kortdurend 45-50 kt. We noemen 90 km/uur, aan de kust 100 km/uur.
http://www.noodweercentrale.nl/nl/weer/wee.../nederland.html | Gewijzigd: 23 december 2011, 19:13 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
WIND: Hirlam Uitvoer wordt aangehouden, met dien verstande dat we de 9 bft voor de westkust slechts als een mogelijkheid hebben genoemd. Verder zijn uiteraard de windstoten van belang. TKE wordt wat timing en positionering van de maxima aangehouden. Gezien de consistentie honoreren we de TKE Uitvoer. Aan de kust uitschieters tot 55 kt, landinwaarts kortdurend 45-50 kt. We noemen 90 km/uur, aan de kust 100 km/uur.