Zit al dagen hier de berichten te volgen maar de berichten worden allen maar heftiger!
Ben als de dood voor storm....
in groningen zoals vaak niets
Hoop dat je gelijk krijgt....
Maar ik heb er nog niet vele vertrouwen in hoor..
Kijk maar eens op windfinder!
http://www.windfinder.com/forecasts/superf...therlands63.htm
Zit al dagen hier de berichten te volgen maar de berichten worden allen maar heftiger!
Ben als de dood voor storm....
Zoals het er nu naar uitziet valt het best mee, maar goed dat is persoonlijk natuurlijk. Het beste kan je noodweercentrale en natuurlijk onweer online deze dagen in de gaten houden, ben je snel op de hoogte van het laatste nieuws.
http://www.windfinder.com/forecasts/superf...therlands63.htm
Ok, nou daar heb je je antwoord al.
| Gewijzigd: 14 december 2011, 17:47 uur, door Tyshane
Zoiets dus maar dan als het balletje dat de aarde is en net als een ouderwetse globe kan ronddraaien?
Op de wereldbeelden lijkt die storm mij namelijk veel lager te gaan met het windveld over midden Frankrijk.
Tenminste als die grote witte
Lastig kijken zo'n balletje in 2D
Ook van de vrijdagstorm lijkt weinig over te blijven.
U kent nog wel de woeste verhalen over een zeer zware storm op Sinterklaasdag. Daar is niets van terechtgekomen. Zo leek het er deze week ook om te spannen hoe het weer er aankomende vrijdag uit zou komen te zien. Dit had en heeft nog steeds alles te maken met de koers van een zich snel ontwikkelende depressie zuidwest van Ierland. De kans is nu aanzienlijk groter geworden dat ook die storm onze neuzen voorbijgaat. De meest waarschijnlijke koers is nu de zuidelijke variant over het België of zelfs het noorden van Frankrijk. Moraal van het verhaal: extreme weerverschijnselen laten zich niet lang van te voren aankondigen, hooguit de kans erop! Ik heb in de verschillende bespiegelingen op deze plaats mijn best gedaan u hiervan te overtuigen, evenals van het ervaringsfeit dat sommige media van die kans een gegeven maken zodat het een eigen leven gaat leiden. De berekeningen over de koers van genoemde depressie zijn nog niet eensluidend.
U heeft zegt u uw best gedaan om ons te overtuigen dat extreme weersvoorspellingen zich niet van te voren laten voorspellen. Alsof wij dat niet weten! De kans dat er wel een volle storm over NL zou razen was net zo groot geweest. Uw 'wijze les'klinkt als mostert na de maaltijd
Ik gebruik deze vaak voor kitesurfen, en over het algemeen is ie redelijk betrouwbaar. Blijft wel GFS dus kunnen wat knoopjes minder zijn.
Toch... meer dan windstil.
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Ik gebruik deze vaak voor kitesurfen, en over het algemeen is ie redelijk betrouwbaar. Blijft wel GFS dus kunnen wat knoopjes minder zijn.
Dat is behoorlijk, en niet alleen de windvlagen. Ik kijk ook graag windfinder, maar de superforecast is vaak wel wat super zeg maar.
Bovendien zal dat ook nooit gaan gebeuren.
We maken een verwachting van een aankomende storm en de betrouwbaarheid van die verwachting die staat of valt met de consistentie van die storm in de voorgaande runs van bijvoorbeeld een GFS model.
Pas als de storm regelmatig terugblijft komen in de runs rond om en nabij hetzelfde tijdstip, dan hebben we enig houvast en is de kans van slagen redelijk groot dat de verwachting uit gaat komen.
Ik neem een stormverwachting serieus over het algemeen tussen 72 uur en 48 uur van te voren en als aan de bovenstaande voorwaarde is voldaan.
Voor de overige gevallen moet de verwachtingstermijn teruggebracht worden naar 48 uur of zelfs 24 uur van te voren.
Het lagedrukgebied van komende vrijdag, met al dan niet wel of geen storm, daar is nog steeds geen duidelijkheid over.
Wel begint het er steeds meer op te lijken, dat het centrum over Nederland gaat trekken ergens op vrijdagochtend.
Dit geeft ook een tweedeling in het weersverloop op vrijdag in Nederland.
De gebieden die ten noorden van dit lagedrukgebied liggen, die maken een redelijke kans op natte sneeuw met temperaturen van 1 tot 3 graden , die wind komt uit O tot ZO meest matig tot vrij krachtig
Pas na de passage van het centrum zal de wind verder krimpen en uiteindelijk in het NW uitkomen en verder gaan toenemen.
De kans op natte sneeuw zal dan snel verdwijnen, omdat de aanvoer vanaf de Noordzee komt en die is nog altijd een graad of 9.
Wel zullen er weer diverse winterse buien gaan vallen waarbij onweer ook tot de mogelijkheden behoort.
Het weerbeeld voor de gebieden die ten zuiden van dit lagedrukgebied liggen, die maken geen kans op natte sneeuw.
Er valt gewoon regen bij acht tot tien graden en dat bij een wind meest uit ZW, die pas na de passage van het lagedrukgebied
verder gaat ruimen naar het NW.
Ook daar zullen dan diverse winterse buien gaan vallen met de mogelijkheid van onweer.
De gebieden die in het centrum komen te liggen die hebben te maken met een zuidelijke wind, die naarmate het centrum nadert steeds verder af gaat nemen.
Tijdens passage kan de wind even helemaal wegvallen, daarna draait de wind naar het noorden en neemt weer in kracht toe.
In die omgeving zijn misschien de barometer standen wel interresant.
Voor de rest valt daar gewoon regen als neerslag.
De nadruk van de wind die ligt toch meer in de namiddag en avond.
Ik geef het ZW-en de grootste kans op de meeste wind.
Of het tot een eventuele storm komt is afhankelijk van de kerndruk van het lagedrukgebied.
De tweedeling van het weersverloop is afhankelijk van de koers van dit lagedruk gebied.
Hoe zuidelijker de koers, hoe meer gebieden in Nederland te maken krijgen met natte sneeuw, totdat het centrum is gepasseert en de wind naar het NW is geruimd.
Er zijn op dit moment nog te veel onzekerheden, over de koers en verwachte kerndruk van dit lagedrukgebied.
Een kleine verandering geeft grote verschillen gezien de tweedeling en de wind later op de vrijdag.
Voorlopig nog de komende runs afwachten, meer kunnen we op dit moment niet doen.
hoop dat je gelijk krijgt, maar reken er maar niet op. maar......het weer is veranderlijk
Ik wacht dus nog even af tot morgenavond met eventuele maatregelen te nemen.
De tijd is neem ik aan ook nog niet te voorspellen, of dat s'middags of s'avonds gaat zijn....?
2013: 3 onweersdagen
2014: 7 onweersdagen
Heftigste kaart 's morgens:
Heftigste kaart 's avonds:
U kent nog wel de woeste verhalen over een zeer zware storm op Sinterklaasdag. Daar is niets van terechtgekomen. Zo leek het er deze week ook om te spannen hoe het weer er aankomende vrijdag uit zou komen te zien.
[...]
De berekeningen over de koers van genoemde depressie zijn nog niet eensluidend.
Ik heb er wat tussenuit gehaald om een erge lange quote te voorkomen. Of de serieuze media er mee aan de haal gegaan zijn weet ik niet, ik heb in dit draadje nog geen quote van Geenstijl gelzen over aakomende vrijdag. Feit si dat het een raar ding is, al die depressies. Kan me ook niet zo schelen en een 9-10bft in het zuiden is al gek genoeg.
Deze storm lijkt nog steeds echt "echt", ik bedoel dat er eigenlijk vanaf medio vorige week redeljk consequent een storm is aangegeven, alleen de lokatie wilde veranderen (en kan dat nog steeds doen), die van Sinterklaas was af en toe geheel van alle kaarten verdwenen.
heb je geen echte schade van toch?
of zit ik er dan zo naast?
moet nog autorijden met mijn kleine c1 over de snelweg
is nogal licht autootje dus hoop niet weggeblazen te worden
41 knopen is niet zo veel voor windvlagen maar als het een gemiddelde is dan heb je vast ook uitschieters daar boven
even een vraag, moet je tegen de wind in rijden of met de wind mee?? | Gewijzigd: 15 december 2011, 09:22 uur, door Marga
Ik wacht dus nog even af tot morgenavond met eventuele maatregelen te nemen.
De tijd is neem ik aan ook nog niet te voorspellen, of dat s'middags of s'avonds gaat zijn....?
Dat hangt puur af van de voorbereidingstijd van de maatregelen die er moet worden genomen.
De wind die gaat pas een belangrijke rol spelen in de namiddag en avond, de kracht is nog even onduidelijk.
Voor organisatoren van buitenevenementen en dan met name de kerstmarkten, die kunnen beter uitgaan van het ergste.
Zij kunnen beter preventieve maatregelen al van te voren nemen, zodat zij beter kunnen inspelen op een eventuele storm.
Voorkomen is beter dan genezen en een goede voorbereiding is het halve werk.
Pas achteraf kun je zeggen of het wel allemaal nodig was, maar onvoorbereid dit af te gaan wachten lijkt mij niet verstandig.
Houd de berichtgeving gewoon in de gaten de komende dagen en neem eventueel preventieve maatregelen.