Euhh, Jan, jij bent toch diegene die zegt dat het nog kan veranderen???
Hoop ik dat mijn kerstpakket waterdicht is...
| Gewijzigd: 13 december 2011, 18:24 uur, door jcroon
Hij zegt toch niet dat het niet kan veranderen?! Tis slechts een analyse van die kaart. En ja het oog (ook wel kern genoemd, lol) moet inderdaad wat naar boven, want zo vlak bij Nederland wordt het hier niet spannend. Ik hoop dan ook dat de depressie nog iets naar boven schuift...
De decembermaand is ronduit herfstachtig te noemen met vorige week en ook deze week al regelmatig storm aan zee. Vanochtend was het onstuimig en nat en dat gaat nog wel even door.
In de nacht van donderdag op vrijdag gaat het hard regenen met aan zee een zuidwesterstorm. Vrijdagochtend kan de wind aan de kust verder toenemen tot windkracht 10 en dat is zware storm. Landinwaarts zal de wind ook flink toenemen met een harde of stormachtige zuidwester en kans op (zeer) zware windstoten. Samen met de grote hoeveelheid neerslag zal dit tot schade kunnen leiden.
Naarmate de dag vordert trekt de kern van de depressie over het noorden van het land of volgt deze de Noordzee kust. In het kielzog van de kern, draait de wind naar het noordwesten en trekt aan zee opnieuw aan naar storm of zware storm (9 of 10 Bft).
In eerste instantie gaat er veel regen vallen op vrijdag, maar later wordt de neerslag buiig. In de loop van de ochtend en middag moet het hele land daarom rekening gaan houden met orkaanbuien, omdat de wind pieken kan bereiken van orkaankracht (>= 12 Bft).
Paarse Gebieden is zware storm
Voor Belgische begrippen: ik zit op vrijdagochtend rond een uur of zeven echt in het oog van de storm
Voor Nederlandse begrippen: het centrum van deze diepe depressie ligt op vrijdagmorgen om ongeveer zeven uur in de buurt van Den Helder.
Een ding is zeker: veel minder wind dan dit zal het niet worden, en dat is dan weer goed nieuws.
Volgende GFS / run zal wel weer er heel anders uitzien, er is dus nog steeds hoop. | Gewijzigd: 13 december 2011, 19:05 uur, door op bijna 53 graden NB
Nog nooit van gehoord...
Ik denk eerder aan buien die vergezeld kunnen gaan van zeer zware windstoten.(>100km/uur)
Maar Piet houdt van sensatie dus er moet een schepje bovenop, iets met een mug en een olifant.
Nuchtere blik van mij: eerst zien en dan geloven.
Nog nooit van gehoord...
Ik dacht dat je een grapje maakte, maar het staat er echt! Lol!
Haha, misschien dat zijn kids die mogen inkleuren.
| Gewijzigd: 13 december 2011, 19:22 uur, door Tyshane
Nouja, de hooguit een 8 bft kan ik niet echt de volle laag noemen:
Over dat bericht van PP: ik heb een beetje het idee dat hij aandacht wil. Elke bekwame weerman weet dat ruim windkracht 10 met pieken van windkracht 12 voorspellen op een termijn van 3 dagen klinkklare onzin is. Dat kan gewoon niet zo ver van tevoren, en al helemaal niet nu de kaarten zo varieren en de afgelopen 3 runs er nog niet eens windkracht 9 op de kaarten stond. Raar weerbericht dus...
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
..en nog steeds een bult wind uit het zuid-zuidoosten.. maar geen zware storm meer.. Hoe dan ook, Vrijdag wordt een erg interessante dag wat weer betreft.. en mogelijk een HORROR Spits op de weg (drukste deel van NL in de sneeuw.. whaaaa!)
Maar goed... zo ziet het er NU naar uit, we praten Zaterdag wel verder over hoe het in werkelijkheid heeft uitgepakt
http://www.meteox.nl/images.aspx?jaar=-10&...tijdid=20111213
http://www.meteox.nl/images.aspx?jaar=-10&...tijdid=20111213
Even een vraagje, zou de wind vanavond ook nog aanwakkeren? Ik meende dat de wind zou gaan liggen maar hier (Echtenerbrug) klappert alles weer, en mijn gordijnen wapperen ook. Er zijn geen buien, het is kraakhelder op het moment. Ik hoor de wind rond het huis spoken, het viel me ineens op. Merken jullie daar ook iets van?
Ik vindt het vreemd omdat ik dacht dat de piek van windsnelheden vanmorgen is geweest (en het dus vandaag niet meer harder zou gaan waaien, niet zo hard als het nu doet).
Jammer genoeg heb ik geen windmeter (als dat zo heet), vindt het alleen een beetje verwarrend ..!
Groet!