De vergelijkingen zeggen dat als de luchtdruk in Den Helder 10mb hoger is dan in de kern van de depressie op 50 km afstand dat eenzelfde effect zal geven als wanneer de luchtdruk 20 mb hoger is en de kern van de depressie is op 100km afstand. Daarbij laat ik de luchtdruk evenredig met de afstand dalen.
En je mag dat drukverschil niet direct vertalen in cm water. Niet als 1000mb = 1m water.
ik kan er al opmaken dat je er niets van snapt 1000mbar staat gelijk aan een kolom van 10 meter water en niet 1 meter
Ook in de huidige berekening van de wateropzet is deze invloed al ingecalculeerd. lucht heeft een massa en dat is natuurkundig bewezen.
Een barometer gevuld met water heeft een lengte van ruim 10 meter, een barometer van kwik heeft een lengte van iets meer dan 760mm.
Waarom is dit gegeven dan in de berekening voor de wateropzet wel degelijk ingecalculeerd???
Nou ik snap er helemaal niks van.
Misschien een idee om een topic te maken over luchtdruk en wind.
Dan steken we er allemaal nog wat van op.
Bron: Meetadviesdienst RWS
Warnings
Weather Warning
Issued at 13 December 2011 - 00:05
Weather Warning
Stormy conditions will affect the country today with winds gusting 100 to 130 km/h , strongest in the North and Northwest.
There will also be sleet and snow showers especially in the North and West with blizzard-like conditions giving hazardous driving conditions and some icy roads.
Very high seas are forecast also along the northwest,west and southwest coasts and coupled with the high spring tides there is a threat of coastal flooding.
Gale Warning
West to Southwest gale to storm force winds will affect all coasts of Ireland and the Irish Sea on Tuesday with winds reaching violent storm force at times on the North and Nothwest coast.
Issued at 23:00 on 12-Dec-2011
bron: http://www.met.ie/forecasts/warnings.asp
De wind die heeft de windkracht 7 nog niet eens gehaald, windstoten net aan 60km/uur maar meer kan ik er ook niet van maken.
Luchtdruk 995.3 hPa en temperatuur van 6,2 greaden voor de rest is er niets bijzonders te melden.
Voor een storm zal de wind de komende uren toch behoorlijk saan moeten trekken als het hoogtepunt in de vroege morgen wordt verwacht.
In ieder geval moet het kort en krachtig zijn, maar ik had er toch op dit moment wel iets meer van verwacht.
Het valt allemaal behoorlijk tegen en ik had juist al geen hoge verwachtingen van deze (storm) dus dat zegt al genoeg.
Zelfs op de zee maar een windkracht 8, dus vooralsnog geen sprake van een storm.
Laatste kaartje actuele windsnelheid:
Misschien een idee om een topic te maken over luchtdruk en wind.
Dan steken we er allemaal nog wat van op.
Dat is een goed idee, ik zal er in deze topic niet verder op ingaan.
Wordt in de nabije toekomst vervolgd
Ik wil toch even de vrijdag afwachten, want zo is er bijna windkracht elf en zo is het bijna bladstil.
Stel dat deze storm op het laatste moment zich weer laat zien, je moet daar echt even niet aan denken.
Het zal ons allen verrassen, het is dus op dit moment een zeer gevaarlijke situatie en waakzaamheid is geboden.
Hoe nu verder, de media heeft de grote massa al op de hoogte gebracht van de stormen van dinsdag en vrujdag.
Het komt in ieder geval de geloofwaardigheid niet ten goede.
Hoe wij erover denken weegt niet op tegen over de grote massa van miljoenen AD en Telegraaf lezers.
Zij nemen klakkeloos aan wat er in de krant staat.
Voorzichtigheid en waakzaamheid is geboden!!!
| Gewijzigd: 13 december 2011, 01:57 uur, door op bijna 53 graden NB
Vanochtend maar eens kijken wat voor een weer het is.
ben zelf heel benieuwd naar de vrijdag, hoe slecht het dan wordt.
Ik moet dan van leeuwarden naar groningen rijden.
Bij slecht weer beter de trein? als de NS rijden