Kansen BETER? Hoe heviger de storm hoe groter de ellende.
Van mij mag er 1 meter sneeuw vallen, een hittegolf uitbreken of 3 elfstedentochten in 1 winter komen, maar geen zware storm alstublieft. Ik herinner me nog die van 1990. De dakpannen vielen niet naar beneden maar die vlogen horizontaal door de straten alsof het stukjes papier waren Mijn huis was toen in aanbouw en de aannemer kon zo ongeveer opnieuw beginnen met het dak. Dus voor mij geen storm harder dan 9Bft. Ik woon hier op - 2 meter NAP.
Geldig: dinsdag 13 december 2011 vanaf ca 02 uur gedurende ca 8 uur
Zware windstoten; in heel het land code geel
Issued at - 11 Dec 2011, 12:35
Valid from - 15 Dec 2011, 18:00
Valid to - 15 Dec 2011, 23:59
Rapidly strengthening winds and heavy rain are likely to arrive across the west later on Thursday, heralding another potentially stormy period.
The public is advised to monitor warnings for this period, noting that the alert is likely to be extended into Friday in due course.
bron: Metoffice UK | Gewijzigd: 12 december 2011, 00:08 uur, door MarkNL
Stukje van Buienradar bijgevoegd(kon het op de vorige pagina's nog niet vinden):
Stormdepressies bepalen het weerbeeld op de Britse Eilanden, het Noordzeegebied en Zuid-Scandinavië tijdens de ‘middecemberweek’. Vooral de depressie die vrijdag nabij Noord-Ierland arriveert, kan uitgroeien tot een heus monstrum met een laagste barometerstand van omstreeks 935 hPa. Mocht het systeem de Noordzee oversteken met bestemming Denemarken dan moet Nederland rekening houden met een zware zuidwesterstorm. Zeker is dat nog niet: veel zal afhangen van het traject en het uitdiepingsproces. Er is dan ook geen reden om nu al in paniek te raken en te gaan roeptoeteren dat de zwaarste storm sinds 25 januari 1990 in aantocht is. De laagste barometerstanden in Atlantische depressies dateren van 15 december 1986 en 11 januari 1993. Tussen IJsland en Schotland/Ierland ging het weerglas destijds onderuit naar 915-920 hPa.
Net even de 06 run (nieuwe) voor vrijdag vergeleken met de vorige run(voor hetzelfde tijdstip)
Wat je ziet is dat op de vorige run de 985 nog in Noord Holland lag, en deze nu dus tegen Limburg aan ligt, dus hij is inderdaad een eind ingezakt | Gewijzigd: 12 december 2011, 01:09 uur, door TornadoCowboy
Veel hoog water gehad ook al. Het strand is hier vreselijk breed, dus de zee haalt vrijwel nooit de duinen, maar nu kun je duidelijk zien dat de zee de voet van de duinen heeft gehaald. Bijzonder!
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Als de storm woensdag nog steeds zo zwaar op de kaarten staat voor vrijdag, ga ik er pas in geloven.
Voor dinsdag komt de windkracht 10 toch best wel dicht bij de kust.
| Gewijzigd: 12 december 2011, 00:41 uur, door smarkie
Betreffende dezelfde hoogwaterstanden kan de Noordzee-storm van volgend weekend ook nog wel eens tricky voor ons worden als ik even verder kijk; windkracht 7-9 noord-west voor zeker 36 uur, onze trechter raakt ook goed gevuld! | Gewijzigd: 12 december 2011, 01:08 uur, door Sven
Citaat van Ray-Midden-Delfland, zondag 11 december 2011, 23:55 uur Kansen BETER? Hoe heviger de storm hoe groter de ellende.
Van mij mag er 1 meter sneeuw vallen, een hittegolf uitbreken of 3 elfstedentochten in 1 winter komen, maar geen zware storm alstublieft. Ik herinner me nog die van 1990. De dakpannen vielen niet naar beneden maar die vlogen horizontaal door de straten alsof het stukjes papier waren Mijn huis was toen in aanbouw en de aannemer kon zo ongeveer opnieuw beginnen met het dak. Dus voor mij geen storm harder dan 9Bft. Ik woon hier op - 2 meter NAP.
WE zitten niet over een 1990 te praten maar 9 is krap aan storm, bouwkundige berekeningen gaan van meer uit, bomen zouden dat ook moeten kunnen hebben, mits gezond en niet slecht geplant. Die meter sneeuw van je doe meer schade hor, zeker als die gaat smelten
als je knmi mag geloven, valt het allemaal reuze mee wat er gaat komen
Edit Marga: Plaatje verwijderd. !! | Gewijzigd: 12 december 2011, 09:13 uur, door Marga
Is het kaartje van de rukwinden.... Heeft de kuststrook vorige week ook gehaald en dat vond iedereen best meevallen als ik de reacties hier mag geloven.
tja....het is bijna altijd minder als wat er gedacht wordt
Kan leuk worden vannacht.
(ow en voor de mensen, die met regelemaat laten weten dat ze het maar niks vinden dat er zo makkelijk over schade etc heen wordt gekeken....: jullie mening wordt gerespecteerd, maar we zitten nou eenmaal op een forum met liefhebbers van gevaarlijk weer...)
Voor de overige kustgebieden kan je het beste maar uitgaan van windkracht acht.
De wind zal pas in de 2e helft van de avond echt toenemem tot hard aan de kust vanuit het zuiden.
Het noorden komt pas rond middernacht aan de beurt.
Het hoogtepunt zal worden bereikt rond 4 uur met in het kustgebied een windkracht acht en in het NW-kustgebied en het Waddengebied de grootste kans op een Zuiderstorm, zij het van zeer korte duur.
Een paar uur later staat er alleen in het Waddengebied nog een stormachtige wind, dus verwacht er niet te veel van. | Gewijzigd: 12 december 2011, 09:17 uur, door op bijna 53 graden NB
Misschien leuk om hier een wintopic aan te hangen...wie zit met zijn verwachting het dichts bij het werkelijke weer van morgen en ook 1 voor vrijdag. | Gewijzigd: 12 december 2011, 09:27 uur, door Nonam77
Misschien leuk om hier een wintopic aan te hangen...wie zit met zijn verwachting het dichts bij het werkelijke weer van morgen en ook 1 voor vrijdag.
Windkracht 6 in binnenland ja
Mja, die herinner ik me ook. Ik liep toen m'n folderwijkje. Toen ik de eerste dakpannen naar beneden zag komen, ben ik hem gauw gesmeerd naar huis. Was geen pretje toen. En ik woon niet eens bij de kust...
Ja daar dacht ik ook al aan maar een waarschuwing voor de kustprovincies heb ik niet gezien en lijkt me dat ze dat wel zouden doen als ze ook windkracht 8/9 zien aankomen...(toch?)
dagen,waarvan...zwaar onweer op 0 dagen,onweer met hagel 4 dagen,onweer met windstoten 1 dagen.NOODWEER 0 DAGEN,alleen het weerlicht gezien verweg 3 dagen, alleen de donder gehoord 5 dagen van het onweer rondom nijmegen,onweer met veel regen 25 mm en meer 2 dagen
Mmmmm. Herinner me dat iemand hier zei dat we in Twente niets zullen merken. typisch dat 3 km verder ovder de Duitse grens een zware storm wordt verwacht....