10-11 bft in West Duitsland? Dan wil ik niet weten hoe het er aan toe zal gaan in West-Nederland.
Ik werkte toen als bijbaantje bij een schoonmaak bedrijf, we mochten op een gegeven moment de kamers niet meer in waar de ramen stil waren(dan stonden ze op knappen) er reden geen bussen meer dus moest 7 kilometer naar huis lopen...dat was ronduit angstaanjagend!
Wat ik allemaal om me heen heb zien vliegen!
Is de verwachting dat het in het binnenland weer zo wordt, ze verwachten (nu) voor vrijdag toch alleen zware windstoten? (binnenland)
De wind trekt pas in de 2e helft van de avond aan tot hard.
Rond 4 uur in de ochtend wordt het hoogtepunt bereikt, hier in het NW en op de Wadden waarschijnlijk een windkracht 9 en voor de rest van de kust een windkracht 8.
Een paar uur later is het ergste alweer voorbij en staat alleen nog op de Wadden een windkracht 8.
De waarschuwingen zullen denk ik pas tegen of in de avond komen, het heeft geen zin om nu al te waarschuwen.
Bovendien als de wind aantrekt liggen de meeste mensen al op een oor.
Zie ik het goed als ik zeg dat het diep landinwaarts nog steeds erg laag is, dus dat de storm ver het land op zal komen?
De luchtdruk kan wel laag zijn, maar is niet bepalend voor de sterkte van de wind.
Wind wordt veroorzaakt door het verschil in luchtdruk, dit kan je herkennen aan de lijnen van gelijke luchtdruk (isobaren).
Hoe dichter deze lijnen bij elkaar staan, hoe harder het waait.
In het centrum van het lagedrukgebied staat er juist bijna geen wind, terwijl daar juist de luchtdruk het laagst is.
Even off topic ( sorry). Alle berichten worden allemaal onderelkaar weergegeven . Alleen de openingspost van Jan kan ik goed lezen. Heb ik iets verkeerd staan? Alvast bedankt!
Edit Marga: Ga naar opties, bovenaan de forumpagina. Zet de lay-out opties op standaard. Dan moet het goed zijn. | Gewijzigd: 12 december 2011, 12:45 uur, door Marga
Ik hoop hier alle info te lezen die we nodig hebben, OOK VOOR BELGIË aub!
@ Jan : Is het misschien een idee om een facebook pagina aan te maken waar er regelmatig updates komen over de situatie? Dus geen persoonlijke pagina...
Wind wordt veroorzaakt door het verschil in luchtdruk, dit kan je herkennen aan de lijnen van gelijke luchtdruk (isobaren).
Hoe dichter deze lijnen bij elkaar staan, hoe harder het waait
Oke, blond he!!
Heb ik alvast weer wat geleerd vandaag, dank voor de uitleg!
2013: 3 onweersdagen
2014: 7 onweersdagen
Bij felle wind mag je nooit alles potdicht doen. Onze verluchting van de kassen zal altijd een beetje openstaan om het vacuüm effect te vermijden. Anders kan je huis of kas gewoon uit mekaar spatten. | Gewijzigd: 12 december 2011, 10:41 uur, door Katrien Michiels
Dat is waar. Maar deze storm staat al 5 dagen op de kaarten en de meeste leden gaan toch voor een zware storm..
Maar inderdaad tis nog ff........ | Gewijzigd: 12 december 2011, 11:12 uur, door Bart Standaert
Uitleg kanaalrat : http://forum.onweer-online.nl/index.php?showtopic=10615
Maar inderdaad tis nog ff........
Die storm van 2 weken terug stond ook 5 dagen op de kaarten, dus zegt (helaas) niets.
Kijk naar oper en control, hoe dichter die bij elkaar liggen hoe hoger de waarschijnlijkheid. Nu maar hopen dat de volgende run ook dicht bij elkaar liggen.
Doet Jan dan uitspraken? Natuurlijk kan er nog van alles veranderen. Maar jouw plaatjes zijn windpluimen en Jan heeft het over de luchtdruk. Zoals reeds door op bijna 53 graden NB geschreven is, is een lage luchtdruk alleen niet maatgevend voor de windsnelheid. Hoe ver uiteen komen de verschillende isobaren uiteindelijk over ons land te liggen? Als er bij deze verwachtte luchtdruk ook nog eens een luchtdrukstijging ten zuiden van ons land komt, zijn de rapen echt gaar.
In het centrum van het lagedrukgebied staat er juist bijna geen wind, terwijl daar juist de luchtdruk het laagst is.
Fijn om te weten, haha. Helaas, voordat het centrum je bereikt, heeft het al gestormd en blijft het centrum zelden boven je hoofd hangen en dus komt je toch weer in het windveld terecht.