die corona's zie je heel vaak toch, tenminste ik zie heel vaak als de maan door wat lichte bewolking heen prikt dat je dat dan ziet..
ontopic:
vet coole foto!
Mooie foto!
Mooie foto Wim... Vind deze 1 van de mooiste aangezien Jupiter de maan mooi vergezeldt.
Had van de week ook een halo om de maan gezien, maar de accu van me camera was leeg
dat dacht ik dus ook
verder vind k het een mooie foto
...volgens mij was Corona ook een lekker mexicaans biertje | Gewijzigd: 8 december 2011, 19:15 uur, door Pgs3000
dit is een maan corona
zijn foto is een halo
Een halo is een diffuus lichtschijnsel rond een scherper gedefinieerde bron, meestal de zon of de maan. Het is een optisch verschijnsel in de atmosfeer dat kan optreden wanneer er zich bepaalde atmosferische condities voordoen (met name een ijle nevel van ijskristallen).
Met de regenboog heeft het verschijnsel niets te maken. Een regenboog ontstaat door weerkaatsing van zonlicht in regendruppels, een halo door weerkaatsing in ijs.
Er bestaat een grote verscheidenheid aan halo's doordat ijskristallen op veel verschillende manieren kunnen breken. Deze kunnen met elkaar gecombineerd zijn.
De meest voorkomende halo's zijn de kleine kring, een kring op 22 graden rond de zon of de maan, soms met raakbogen en bijzonnen, heldere gekleurde vlekken op 22 graden ter weerszijden van de zon. Daarnaast onderscheiden we de grote kring op 46 graden van de zon, de circumzenitale boog, een omgekeerde boog op 46 graden boven de zon en zuilen boven en onder de zon, en de parhelische kring, die in tegenstelling tot andere halo's evenwijdig aan de horizon staat.
"Halo's hebben een voorspellende betekenis: een kring om zon of maan is vaak een voorbode van een weersverslechtering door de nadering van een warmtefront."
vooral het laatste stuk is intresant tussen"
verder staat alles op wiki
ff zoeken en je vind alles over corona's en halo
Schitterend om te zien, en zeldzaam waarschijnlijk? Let er vaak op maar nu pas voor de eerste keer gezien.
Mooie foto!!
Zeldzaam is het niet, vorige winter was het ook waar te nemen. De condities moeten eigenlijk net zo goed zijn als bij een zon halo en de maan moet goed "fel" zijn. Heb nog wel 1of 2 topics in het fototopic staan met maanhalo's