Voor de tweede keer deze week heeft zich een trechterwolk (funnel cloud) gevormd uit de onstabiele weersomstandigheden, die zich hebben genesteld boven Nieuw Zeeland. Deze funnel werd gezien bij Bulls en nabij Sanson. De trechter raakte de grond niet, dus is geen tornado geworden. Op maandagavond werd een soortgelijke funnel waargenomen bij Hamilton East.
© onweer-online
Bron: weatherwatch | Gewijzigd: 22 februari 2017, 11:22 uur, door Joyce.s
Een trechterwolk, die vorige week gezien werd net te oosten van Hamilton, blijkt toch aan de grond gekomen te zijn. Een lezer van WeatherWatch.co.nz - Mere Bianchin - zegt, dat de trechter aan de grond kwam in een maisveld. Hoewel deze zeer smal was, was het duidelijk waarneembaar, dat er aarde werd "opgezogen". "I had twee van mijn kinderen in de auto toen we van Hamilton naar Eureka reden. Toen we op de Ruakura Road voorbij de universiteit reden, zag ik de trechterwolk. Ik kon op dat moment niet zien of het een tornado was of niet. De kleur van de wolk was vaal / wit tegen een donkere achtergrond van de zware onweersbuien". Haar zoon Michael zat voorin en wees op het maisveld. "De trechter leek 1-2 meter breed aan de bodem, gelukkig was die niet groter" vervolgt Mere Bianchin. "Het blies de aarde ongeveer een meter de lucht in. De jonge plantjes in het maisveld bleven ongemoeid. Dat vond ik wel verbazend. Alleen de losse grond vloog in het rond. Het leek wel een bruine fontein". WeatherWatch.co.nz meldt, dat deze mogelijke tornado aan de onderste grens van een EF0 tornado geclassificeerd moet worden , als het dat al is geweest. Weeranalist Philip Duncan zegt, dat het een grens geval is, of het technisch een tornado is of niet.
© onweer-online
Bron: weatherwatch