bekijk deze weerkaarten maar eens (België)
Vooruitzichten voor vrijdag tot dinsdag
Vrijdag is het eerst zwaarbewolkt met regen maar later op de dag wordt het wisselvallig en kouder. Er vallen buien die overal een winters karakters kunnen aannemen. De maxima schommelen tussen 2 en 5 graden. De voorspelling voor de wind blijft nog onzeker.
Van zaterdag tot en met maandag blijft het wisselvallig met afwisselend bewolkte perioden en opklaringen en af en toe buien van regen of smeltende sneeuw in Laag- en Midden-België en buien van smeltende sneeuw of sneeuw in de Ardennen. De maxima schommelen tussen 1 en 5 graden.
Dinsdag wordt het mogelijk wat droger in de loop van de dag.
- KMI
Nog een paar graden kouder in de nachten en we hebben een sneeuwdek, dit is volgens mij een beetje onverwacht aangekomen..
http://www.wetterzentrale.de/pics/MS_Karlsruhe_avn.html
| Gewijzigd: 13 december 2011, 14:02 uur, door gvh
Hoe meer naar het zuiden dat ding trekt hoe meer kans op sneeuw. Maar teveel naar het zuiden hou je het gewoon droog en koud. Beste papieren volgens recente runs is voor Midden-Nederland, neerslag en koud genoeg. Noord-Nederland misschien helemaal droog.
Beste Johann,
Ik (en ik denk vele met mij) zouden toch wel iets meer achtergrondinfo. over die WLA willen hebben.
Begrijp ik goed dat de WLA wordt veroorzaakt door de twee L-gebieden ten (zuid) westen van ijsland (op de kaart met de rode, blauwe en zwarte pijlen) ervoor zorgen dat er een rug van hoge druk wordt gevormd, of "trekken" deze L's via de zgn WLA de H's boven Noorwegen (1030 hPa) en Rusland (1040 hPa) verder naar het westen om zo samen een brug te vormen waardoor er een geblokkeerd N-NO-(O?) stromingspatroon ontstaat ?
Ik ben zeer benieuwd of ik e.e.a een beetje goed begrepen heb of totaal niet
Wat mogen wij ons in ons handjes knijpen met een weerman als Johann. De kennis die hij met ons deelt super.
Jammer dat sommigen er een gelijk-niet gelijk spelletje van maken. het gaat om wat hij verwacht en niet of hij wel of niet gelijk heeft!
Zijn uitleg site mag er ook zijn. http://sites.google.com/site/johannsmeteouitleg/home. Er valt nog veel te leren.
Johann bedankt
Wat mogen wij ons in ons handjes knijpen met een weerman als Johann. De kennis die hij met ons deelt super.
Jammer dat sommigen er een gelijk-niet gelijk spelletje van maken. het gaat om wat hij verwacht en niet of hij wel of niet gelijk heeft!
Zijn uitleg site mag er ook zijn. http://sites.google.com/site/johannsmeteouitleg/home. Er valt nog veel te leren.
Johann bedankt
Ondanks dat Johann een verwachting maakt wordt het door vele te letterlijk genomen. Het weer is niet exact te voorspellen tot in detail. Goede bijdrage altijd van Johann, vooral voor de Alpen omgeving. Juiste analyses en goede blik op kaarten, ook voor de leken onder ons. En hij zit ook redelijk vaak goed. Kortom positieve bijdrage en nuttig om te discussiëren, wat ik ook veel doe met Johann!
Ik (en ik denk vele met mij) zouden toch wel iets meer achtergrondinfo. over die WLA willen hebben.
Begrijp ik goed dat de WLA wordt veroorzaakt door de twee L-gebieden ten (zuid) westen van ijsland (op de kaart met de rode, blauwe en zwarte pijlen) ervoor zorgen dat er een rug van hoge druk wordt gevormd, of "trekken" deze L's via de zgn WLA de H's boven Noorwegen (1030 hPa) en Rusland (1040 hPa) verder naar het westen om zo samen een brug te vormen waardoor er een geblokkeerd N-NO-(O?) stromingspatroon ontstaat ?
Ik ben zeer benieuwd of ik e.e.a een beetje goed begrepen heb of totaal niet
Vorige winter heeft Johann een uitgebreide reactie geschreven over WLA in één van de wintertopics 2010/2011. Ik kan deze, ook m.b.v. "zoeken", niet terugvinden. Kan één van de moderators deze reactie van Johann traceren?
Hierin komt WLA wel te spraken. Bedoel je dit misschien? : http://forum.onweer-online.nl/index.php?showtopic=23524
Verder is er een korte uitleg te vinden over het begrip advectie op Johann zijn site:
De horizontale verplaatsing van een eigenschap (bijvoorbeeld warmte, koude, vochtigheid) in de atmosfeer door de beweging van lucht (wind).
Neuuhhjj ik wil geen -270 graden foutje van de computer neem ik aan
Edit Marga: quote iets netter gemaakt. Bedankt voor verwijderen plaatje | Gewijzigd: 13 december 2011, 15:54 uur, door Marga
Weermodellen ; Jullie willen winter, jullie krijgen winter ! Lol
Nee ik denk gewoon een foutje, net als laatst bij de GFS kaarten van midden Europa
Top dagen dit jaar 2012 ;
20 + 21 Mei
Top dagen vorig jaar 2011 ;
28 April, 10/11Mei, 28 Juni, 26 Augustus en 10/11 September
Haha, daar hebben we tenminste eens wat aan, alle leden (bijna alle leden) zijn het met elkaar eens!
Zal me niet verbazen als het laagste punt van dat lid het absolute nulpunt is, -273,15 graden onder nul. Zoals Jeroen al zegt, jullie willen winter, jullie krijgen winter. Kouder kan gewoon niet, lol!
| Gewijzigd: 13 december 2011, 15:46 uur, door Tyshane