Geldig van donderdag 15 december tot dinsdag 27 december
Synoptische ontwikkeling
We hebben te maken met een krachtige enigszins meanderende zonale stroming. Depressies trekken in rap tempo van west naar oost over de Britse eilanden en Scandinavië. Vandaag trekt een diepe stormdepressie over Schotland noordoostwaarts, we blijven onder invloed van de bijbehorende trog tot donderdag. Donderdag ontwikkelt zich in het polaire front langs 48 N een actieve storing met duidelijke kenmerken van Rapid Cyclogenesis. De afgelopen runs gaven steeds een andere koers en ook deze run komt weer met een wat andere oplossing. Nu trekt de storing door Het Kanaal in een NO richtingen trekt over het noorden van Nederland naar het oosten. Na passage stelt zich een meer noordwestelijke stroming in van polaire lucht, waarin van tijd tot tijd buienstoringen meetrekken.
Modelbeoordeling en onzekerheden
In grote lijnen is er sprake van grote consistentie, ook met de vorige run: en sterk wisselvallig weerbeeld, waarbij de stroming richting het weekeinde waarschijnlijk wat meer noordwestelijk wordt. Belangrijkste aandachtspunt is echter de precieze koers van het laag op vrijdag.Een kleine meerderheid van de EPS leden laten het laag (net) noord langs trekken, met vooral aan de 'achterzijde' een heel krachtig windveld. De uiteindelijke koers heeft uiteraard grote gevolgen voor het windveld. Bij een koers net ten noorden langs is er grote kans op een west tot noordwesterstorm. Staafdiagrammen geven bv. voor De Kooy ongeveer 30% kans op minimaal windkracht 8. de overgang naar een noordwestelijke stroming wordt door een meerderheid van de leden ondersteund. We zien dan ook de kans op de fractie vaste neerslag stijgen naar rond 30% in het binnenland. Later volgende week laten ongeveer 30% kans zien op overgang naar een minder wisselvallig weerbeeld.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Zeer wisselvallig met soms veel regen. Vooral op vrijdag waarschijnlijk veel wind. Geleidelijk iets lagere temperaturen.
Samenvatting EPS-periode:
Grote kans, rond 70%, op het aanhouden van het wisselvallige weertype met ongeveer normale temperaturen. Ongeveer 30% kans op overgang naar een droger en iets kouder weertype.
Bron: knmi/guidance
Paraaf meteoroloog: buscher
Uitgifte: 13/12/2011 02.28 uur LT
(2x klikken voor vergroten)
pluim
Hieruit kan ik dus concluderen dat we vanaf 22 December die vrieskou ingaan?
Want de blauwe lijn is toch het betrouwbaarst?
Nee dat kan je niet concluderen, dat is allerminst vaststaand en allerminst af te leiden aan die ene blauwe lijn. Hier vind je meer info over de werking van de pluimen: http://forum.onweer-online.nl/index.php?showtopic=15536
wel gek de 'betrouwbaarste lijn' in 12 uren een wereld van verschil laat zien, vind je niet?
op die termijn is onder deze omstandigheden geen een lijn betrouwbaar. het weer voor vrijdag is nog niet eens bekend laat staan een week later....
Tyshane bedankt voor het plaatsen van de link
'Geleidelijk iets lagere temperaturen.'
'30% kans op overgang naar een droger en iets kouder weertype.'
Het is allemaal maar heel miniem wat in de guidance staat, maar ik klamp me daar graag aan vast. Zo heel voorzichtig druppelt de winterinfo erdoor heen. Ik had het gisteren nog met Calliep over de 30 % kans op winterweer. Het is niet veel, maar vorige week was het 20 en de week ervoor nihil bij mijn weten. Dus als het een tendens is...
| Gewijzigd: 13 december 2011, 10:54 uur, door Tyshane
' ...hebben we van de zomer een Elfstedentocht.' Viel die tekst weg?
Het is duidelijk dat er veel onzekerheid is. Maar ja, elke kans is er 1, toch. Ik ben al blij dat het niet meer zo saai weer is en die winter komt er heus wel!
Het is duidelijk dat er veel onzekerheid is. Maar ja, elke kans is er 1, toch. Ik ben al blij dat het niet meer zo saai weer is en die winter komt er heus wel!
Haha, ja enorm veel onzekerheid. Maar liever veel onzekerheid, dan veel zekerheid dat het te zacht wordt. Daarentegen is het inderdaad nu al een tijdje geen saai weer meer nee. Af en toe een (bijna) stormpje ertussen maakt het wachten op sneeuw en ijs aanvaardbaar.
Bijhorende 850 hpa temps mogen er ook zijn:
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
ik hoop zo dat we deze maand droge sneeuw krijgen
Waant een decembermaand zonder droge sneeuw kan ik me niet voorstellen
Dat is anders vrij normaal hoor hier in Nederland. Een decembermaand zonder droge sneeuw.