Maar goed ook leuk dat de storm aan de zijlijn van zich laat horen, net als het onweer, de hagelbuien en de prachtige luchten. Al met al heb ik als weerliefhebber deze weken echt niet te klagen; de aankomende winter maakt het alleen maar nog mooier!
| Gewijzigd: 7 december 2011, 22:15 uur, door Tyshane
| Gewijzigd: 7 december 2011, 22:20 uur, door Ricootje
mister vlokkenjager himself haha,.. staat ook leuk in je profiel. .... Ik geniet met volle teugen van dit weertje
Sec en puur op de AO index afgaand kunnen we dus straks (vanaf 16dec ong (bekende datum toch weer... )) kouder weer verwachten
Niet doen dus, een negatieve AO kan een duwtje in de rug zijn voor kouder weer, maar geen garantie. Een positieve AO is aan de andere kant slecht voor een strenge winter, dat dan weer wel. | Gewijzigd: 7 december 2011, 22:23 uur, door akammd
winter is nog maar een week bezig?:D en een vroege winter = meestal pruts winter, liever eind december beginne, en dat we dan januari en februari nog hebben..
ja is ook meer gericht op het woord "Depressie"(s) die nu in sneltrein vaart van NW-w hoek ons land aan doen
Echt leuk om te lezen wordt het hierdoor niet helaas!
OT:
Wat een dag met regen, sneeuw, hagel, wind en dat allemaal tegelijk met een zonnetje! Nóg een Ossenaar dat is nummer 3 al.
Goed OT
Pluim voor ZO:
Voor Vrijdagmiddag geven EC en GFS beiden iets moois aan... Overduidelijk een NW stroming op de kaarten
temps zijn redelijk en dauwpunt biedt mogelijkheden Edit: Heb ik bewust niet gepost ivm "te veel" | Gewijzigd: 7 december 2011, 22:30 uur, door Ossekop
meer kans?
sterker nog: dan hebben we winterweer
weather without storms is no weather at all.
dat zou idd mooi zijn; echter de depressies zijn nog niet sterk genoeg om verder naar het zuiden door te dringen - ze worden te gemakkelijk weer naar het noorden meegevoerd
Dat zou perfect zijn Een van de factoren die ik ook in de gaten hou. Het gekke is alleen dat de NAO steeds als verwachting heeft om af te nemen maar doet het tegenovergestelde.
Even btw: een negatieve NAO != zuidelijke WC.
Jan die post weer zijn copy-paste bericht zie ik. | Gewijzigd: 7 december 2011, 23:44 uur, door xzaz
Nu is natuurlijk de grote vraag.. wat gaat er gebeuren..
Ik heb beide modellen even een blik gegeven en wat mij opviel was dat ze bijna 1 op 1 hetzelfde zijn.(ECMWF en GFS)
ECMWF stopt bij de 240 uur waar GFS nog even doorgaat tot 384 uur.
En laat nu net die laatste kaarten zien met een ( vervelende) ontwikkeling .
Samengevat wat er volgens de systemen verwacht wordt:
Eigenlijk blijft het waaien.. dit gaat door tot aan het einde van de ECMWF run.. constant aanvoer van lagedruk-gebieden met stormkansen..
GFS gaat na de 240 uur dus verder en die komen dan met een Eurohoog.
Dus om nou iets winterigs te gaan schrijven met de huidige kaarten is wel een uitdaging.. korte termijn kan het wel aangezien het dit weekend wat frisser wordt met op zaterdag kans op sneeuw maar na het weekend weer stijgende temperaturen.. ( maar goed dit wisten jullie al)
Nog even geen (doorzettende) winter dus.. hopen dat de kaarten geschud gaan worden...
edit: Om het bericht nog enige toegevoegde waarde te geven het plaatje met de actuele Hellman stand in de Bilt
(source:http://www.weerstatistieken.nl ) | Gewijzigd: 8 december 2011, 00:08 uur, door Callie-P
"De winter is nog maar net begonnen"
"Het kan zo veranderen"
"Wat een negativiteit"
"Kom met iets beters" (aka de slagzin van Jan)
Iets vergeten?
ja "wees realistisch"
*knip*
Nou ik doe het wel even voor je! GFS komt t/m 17 december met een WC (1e kaart). Vervolgens geeft ie een Eurohoog, met op zéér lange termijn (tegen de kerst) openingen voor een boeiende drukverdeling (2e kaart). EC gaat natuurlijk niet zo ver, maar op uiterst lange termijn geeft het toch een interessante verdeling weer. Eindelijk een groot Hoog dat vanuit Canada de zee op stroomt en de WC laat oplossen. Mogelijk dat er met het vervolg iets leuks ontwikkelt, gewoon afwachten.
En dan nog even voor korte termijn. Noord Nederland kan waarschijnlijk zijn eerste sneeuwdekje van de winter gaan verwelkomen. In de nacht van vrijdag op zaterdag sneeuwbuien of buitjes, die het wit kunnen laten kleuren.
Met:
T 500: <-26°C
T 850: <-5°C
Dauwpunt: rond -1°C gemiddeld
Moet het voldoende zijn om het een nachtje wit te laten kleuren
| Gewijzigd: 8 december 2011, 07:48 uur, door Marga
is dat niet exact hetzelfde als ik schrijf ...op het laatste stukje waar jij iets ziet wat ik echt niet zie..
positieve is overigens wel dat het lekker lange termijn is.. negatieve is wel dat dit erg in de trend past die ik nu al 2 maanden zie.
overigens zie ik niet wat je bedoelt want dat eurohoog komt volgens GFS juist met de Kerst.. zie kaartje..
En dat Canadese laag hebben we ook al regelmatig gezien.. kijk voor de gein eens naar de onderstaande kaart komt aardig overeen met die van 17 december
| Gewijzigd: 8 december 2011, 07:49 uur, door Marga
overigens zie ik niet wat je bedoelt want dat eurohoog komt volgens GFS juist met de Kerst.. zie kaartje..
Sinds wanneer is het kerst op 21 december?