Die kaarten kunnen morgen zo weer anders zijn. Maar goed ik blijf er nog steeds in geloven dat we een stevige winter krijgen. We hebben pas 7 December en we hebben nog tijd zat.... | Gewijzigd: 7 december 2011, 21:39 uur, door Marga
dat zegt potverdikke iedereen al 2 weken!
wees rieeel en neem jezelf niet in de maling.
de komende 2 weken blijven gewoon zacht nonwinters en nonsneeuw.
get used to it.
weather without storms is no weather at all.
wees rieeel en neem jezelf niet in de maling.
de komende 2 weken blijven gewoon zacht nonwinters en nonsneeuw.
get used to it.
Als je goed mijn bericht leest heb ik het niet over de komende twee weken. Die twee weken kunnen misschien geen winter brengen maar dat wil niks zeggen over de hele winter.
En volgens mij is de winter net pas begonnen. Dus moet ik nu al gaan denken dat we geen winter krijgen of een te zachte winter?. | Gewijzigd: 7 december 2011, 19:35 uur, door Eifel
En volgens mij is de winter net pas begonnen. Dus moet ik nu al gaan denken dat we geen winter krijgen of een te zachte winter?.
Ik ben het wel met heem eens hoor, leuk die storm en dergelijke maar een winter krijgen we er niet van. De opmerking "De winter is net begonnen" en "Het kan morgen weer anders zijn" is beide waar. Ware het niet dat;
- De winter al een week onderweg is
- De prognose door vele al is afgeschreven als een winter die koud gaat zijn maar meer in de richting van zacht - normaal gaat
- De trend op de pluimpjes ook allemaal wijzen op een matige winter +- 7 graden (aardig stabiel)
Maar goed, deze discussie hebben we al vaker gevoerd.. en kunnen we rustig blijven voeren Koffie!
De positieve fase van de AO sluit overigens mooi aan bij de afbeelding links in het plaatje hieronder (storm), rechts het overheersende weerbeeld bij een negatieve AO:
Nou je kan dat voorlopig vergeten. We zitten in een WC, en de kans dat ie gestopt wordt is miniem. Er is 1 manier met kans van slagen voor winterweer, en daarvoor moeten naar Oost-Canada kijken. Als daar nou eens een Hoog vrijkomt en naar het noorden uitbreidt dan stopt die WC pas. Eerder niet. Aangezien er op geen enkele kaart van welk model dan ook voorlopig niks van dat alles te zien is, kan je rustig stellen dat december zacht gaat verlopen tot zover de kaarten reiken (22 december inmiddels). Hoe het nieuwe jaar eruit gaat zien waag ik me niet aan, ook helemaal niet aan de orde, maar december heeft een zeer kleine kans op winterweer, so be it! En mensen die zeggen dat we pas op 7 december zitten, zeggen dat inderdaad goed. Het enige wat nu wel zichtbaar moet zijn is een licht puntje op lange termijn en voorlopig is dat er absoluut niet. Dus mensen hou je zelf niet voor de gek, en ga er maar vanuit dat het niet veel wordt in december. Daarna zien we wel verder. Overigens hoop ik ook op een stevige winter en het liefst zo snel mogelijk!
Wat een depresiviteit zeg.. We hebben de eerste nachtvorsten gehad en winterse buien. En nu vandaag een mooi stormpje met vanmorgen op veel plekken ONWEER! en dat in December.
Er staan vrijdag/zaterdag weer winterse buien op de kaarten met misschien wel sneeuw dat tot in de ochtend KAN blijven liggen. En weetj e die WC die verdwijnt binnen een paar dagen, OF hij blijft tot ver in Februari waaien.. Niemand die het weet. Maar mensen die 2 dagen na sinterklaas de winter afserveren hadden beter in de zak mee naar Spanje kunnen gaan!
Zoals een oud Hollandsch gezegde zegt: "In 1979 toen sneeuwde het nog in Mei!"
We hebben dus nog even te gaan.!
Mijn berichtje ging ook vooral over de rest van de winter. Ik heb namelijk het idee dat mensen hier helemaal de hoop op aan het geven zijn. (Kan aan mij liggen, maar zo'n gevoel heb ik). Voor de eerste twee weken verwacht ik ook geen winterweer. Maar ik heb zo'n gevoel dat het in de kerstvakantie wel eens leuk zou kunnen worden.
Wat een depresiviteit zeg.. We hebben de eerste nachtvorsten gehad en winterse buien. En nu vandaag een mooi stormpje met vanmorgen op veel plekken ONWEER! en dat in December.
Er staan vrijdag/zaterdag weer winterse buien op de kaarten met misschien wel sneeuw dat tot in de ochtend KAN blijven liggen. En weetj e die WC die verdwijnt binnen een paar dagen, OF hij blijft tot ver in Februari waaien.. Niemand die het weet. Maar mensen die 2 dagen na sinterklaas de winter afserveren hadden beter in de zak mee naar Spanje kunnen gaan!
Zoals een oud Hollandsch gezegde zegt: "In 1979 toen sneeuwde het nog in Mei!"
We hebben dus nog even te gaan.!
Niks depressief. Realistisch moet je blijven. En natuurlijk mag dromen en lekker foto's terug kijken van vorig jaar, maar we leven nu en je moet toch echt realistisch blijven. Het is nou eenmaal niet anders. En tuurlijk vond ik het geweldig, ik denk het meest heftige onweer in december dat ik me kan heugen. Maar winter? Nee! Overigens was er in 2009 een sneeuwstoring met onweer, dat is pas leuk! Mega kieknpluimen met onweer, mooier winters weer bestaat niet.
Nou, ik heb er hier nog eentje gevonden ziet er goed uit ......
Ik heb het geloof ik gevonden
Differences Between 15-day Running Mean Values of the Observation and the GFS Ensemble Mean Outlooks
;)
Volgens de voorspelling moet het dus tegen (en na???????) 16 dec (aanzienlijk) gaan veranderen op de kaarten. Kans op een hoog dat zich (probeert) op te bouwen op/rond Groenland.. en dus komt de weg vrij voor winter weer in Europa (onze contreien). Als ik de afwijkingen van de observaties en de voorspellingen bekijk, is de afwijking van de observaties ten opzichte van de voorspellingen steeds negatief, observaties vielen dus steeds (iets) lager uit dan de voorspellingen. Sec en puur op de AO index afgaand kunnen we dus straks (vanaf 16dec ong (bekende datum toch weer... )) kouder weer verwachten | Gewijzigd: 7 december 2011, 22:08 uur, door stratocumulus
Was jij niet degene waar ik een half jaar geleden ook al een discussie mee voerde over het onweer in west en oost nederland?
Maarja laten we de boel niet opfokken en elkaar afrekenen op een 'slecht' begin. Het is pas december, en het enige depressieve is dat de kerstboom op 25 / 26 december wel eens een keer niet met sneeuw gepaard gaat, heel treurig maar om nu de winter al af te keuren? Nergens voor nodig
Maarja laten we de boel niet opfokken en elkaar afrekenen op een 'slecht' begin. Het is pas december, en het enige depressieve is dat de kerstboom op 25 / 26 december wel eens een keer niet met sneeuw gepaard gaat, heel treurig maar om nu de winter al af te keuren? Nergens voor nodig
Nou dat weet ik niet meer . En ik keur de winter niet af. Wel tot 22 december. Voorlopig nergens enig lichtpuntje de bespeuren dus gewoon een WC, soms iets koeler, soms wat warmer. Het enige wat ik probeer is mensen wat realiteit bij te brengen. Je kan wel zeggen dat we na het weekeinde winter krijgen, maar dat is gewoon niet zo (ijsdagen, sneeuw en noorden winden). En winter is voor iedereen anders? De 1 ziet een WC als winter, de ander op de schaats en weer 1 op de slee. Dus vermeld op zen minst dan bij wat voor winter jij voor ogen heb. En ik baseer mijn commentaren op de huidige weerkaarten, niks meer niks minder. Dus ik ga er van uit dat tot dan gewoon dit weertype gehandhaafd blijft. Naja we houden maar op verder. Vanavond doe ik wel weer eens een rondje van de modellen, misschien staat er dan wat nuttigs op.