Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Liberty, TX; Polk, TX.

23 Nov 2024 10:17:03

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Liberty, TX.

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Hardin, TX.

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Jasper, TX.

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Nov 2024 05:46:27

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 20:25:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Clarion, PA; Forest, PA; Indiana, PA; Jefferson, PA.

22 Nov 2024 09:51:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Fayette, PA; Indiana, PA; Westmoreland, PA.

22 Nov 2024 09:51:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cambria, PA; Somerset, PA.

22 Nov 2024 09:51:42

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 09:35:11

22 Nov 2024 09:35:10

De temperatuur bij Humain is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 01:05:39

De temperatuur bij Ernage is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:33

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:32

22 Nov 2024 00:58:32
Actueel
1 / 4

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Alpenweerman
AWM Moderator
12 december 2011, 14:39 uur | Bericht #289934
Citaat van 1959cees, maandag 12 december 2011, 11:13 uur Ik heb veel bewondering voor de analyses van Johann. Vooral de vorige winter kwamen zijn voorspellingen/verwachtingen vaak uit. Top!
Maar de situatie in deze winter is compleet anders dan vorig jaar. Er staat nu een zeer krachtige WC, die vorig jaar nauwelijks aanwezig was. Tevens zijn de luchtdrukverhoudingen tussen Noord (IJsland) en Zuid (Azoren) complementair met vorig jaar (AO/NAO-index). Er is inderdaad een klein lichtpuntje voor de winterliefhebbers komend weekend, maar de GFS runs laten de WC voortrazen tot de jaarwisseling.
Ik ben benieuwd wat er aan het eind van de week gaat gebeuren. Misschien brengt de verwachte storm van komende vrijdag een stevige N/NO stroming op gang.

Heeft niets met vorig jaar af wanneer dan ook te maken of welke circulatie dan ook.
Een krachtige westcirculatie kan maar zo omslaan in een winterse setting. Heb daar al eerder een topic over geschreven. Momenteel zien we als eerste veranderingen en verschuivingen in het stromingspatroon optreden. Ik blijf er nog steeds bij dat we snel een overgang gang krijgen naar winters weer en niet alleen in de Alpen. Die westcirculatie komt snel tot een eind, of de atmosfeer dan op de langere termijn de boel weer gaat "gladstrijken" is allemaal nog zeer onzeker. Kom er later nog op terug.

Ciao Johann
Phantasie ist wichtiger als Wissen, denn Wissen ist begrenzt. (Albert Einstein)
Mauriceb
AWM Weerman
12 december 2011, 14:41 uur | Bericht #284954
Citaat van Johann, maandag 12 december 2011, 14:39 uur Heeft niets met vorig jaar af wanneer dan ook te maken of welke circulatie dan ook.
Een krachtige westcirculatie kan maar zo omslaan in een winterse setting. Heb daar al eerder een topic over geschreven. Momenteel zien we als eerste veranderingen en verschuivingen in het stromingspatroon optreden. Ik blijf er nog steeds bij dat we snel een overgang gang krijgen naar winters weer en niet alleen in de Alpen. Die westcirculatie komt snel tot een eind, of de atmosfeer dan op de langere termijn de boel weer gaat "gladstrijken" is allemaal nog zeer onzeker. Kom er later nog op terug.

Ciao Johann

Zijn weer goede berichten van johan!
Wildernessguide and owner of Survking.nl
Waarom deze advertentie?
12 december 2011, 14:46 uur | Bericht #284882
Thanks, Johann,

Weer heel duidelijk wel leuk om in de gaten te houden!

Hopelijk zakt die AO index nog verder weg, en kiept deze de "balans" richting winterweer

P.S: Ik zie net dat ie positief blijft, voorlopig (is echter slechts EEN van de factoren ) | Gewijzigd: 12 december 2011, 15:07 uur, door stratocumulus
newkids
Lid
12 december 2011, 15:02 uur | Bericht #280731
He Johann,

naast het feit dat wij allen hier op O-O je werk verschrikkelijk waarderen, heb ik nog een vraag voor je! ik hoop dat de persoonlijke omstandigheden, waar je eerder over schreef, niet al te ernstig zijn! het blijkt, en dat maak je op uit alle reacties, dat de meeste hier je input bijna likkenbaardend volgen (trouwens; ook die van @Jantje). maar is het mogelijk om met een bepaalde frequentie met een update te komen?? ik zit me hier namelijk helemaal suf te F5-en en kan het cijfer al niet meer lezen, maar de meeste worden hier volgens mij gek als jij met een verwachting komt die dan vervolgens door andere op alle mogelijk manieren weer geprobeerd wordt om zeep te helpen

als het lukt, suppeeerrr!!!
Reins
Lid
12 december 2011, 15:10 uur | Bericht #279801
Net als deze dame zingt.
http://www.youtube.com/watch?v=Lvp2uYJXZ8A

Het warme front blijft dit jaar ff wat langer hangen maar uiteindelijk krijgen we ons pakkie sneeuw wel.
albalinda
Lid
12 december 2011, 16:12 uur | Bericht #261867
Voor onze Belgische vrienden
Nacht van donderdag op vrijdag
Ook al ben je nog zo snel, de sneeuwbuien achterhalen je wel.....
Reutel
Lid
12 december 2011, 16:17 uur | Bericht #261868
Citaat van knoepert, maandag 12 december 2011, 15:02 uur He Johann,
...
als het lukt, suppeeerrr!!!

Piet Ongeduld! Als de eerste sneeuw uit de lucht valt zul je pas wat meemaken hier! Johann komt heus nog wel met een update...
Hete Bliksem: Schil de zoete appels en snijdt ze in stukjes. Doe de appels samen met het spek in een pan met een laagje water en wat zout. Laat dit zo’n vijftien minuten koken. Voeg dan de geschilde en in stukken gesneden aardappelen en zure appels toe en laat alles in een half uurtje gaar koken. Haal het spek uit de pan en snijdt het in stukjes. Stamp de aardappelen en de appels door elkaar met de kruidnagel,peper en boter. Roer daarna de stukjes spek door de stamppot. Bak tenslotte in een klein halfuurtje de gehaktballen gaar en snijdt ze in plakjes. Leg de plakjes vlees boven op de stamppot en smullen maar!
Zjwame91
Lid
12 december 2011, 16:29 uur | Bericht #258845
Hoe betrouwbaar is Wetteronline.de?? Want die geeft me toch wat sneeuw voor vrijdag middag! Voor zuid-oost Nederland
wetter.gif
albalinda
Lid
12 december 2011, 16:31 uur | Bericht #258847
Citaat van Zjwame91, maandag 12 december 2011, 16:29 uur Hoe betrouwbaar is Wetteronline.de?? Want die geeft me toch wat sneeuw voor vrijdag middag! Voor zuid-oost Nederland

Ik denk redelijk betrouwbaar,zoals betrouwbaar in voorspellen kan zijn | Gewijzigd: 12 december 2011, 16:37 uur, door albalinda
maarten89
Lid
12 december 2011, 16:44 uur | Bericht #257648
Als zaterdag ochend maar weg is, anders moet komende dagen toch overdenk om ICE richting frankfurt te pakken. Me ouders wouden mij niet brengen als het sneeuwde.
12 december 2011, 16:47 uur | Bericht #257640
Dus weekeinde kans op regen overgaand in sneeuw... wordt oppassen op de weg! Eerste sneeuw=mensen kunnen niet rijden :S
12 december 2011, 17:04 uur | Bericht #174904
Waar vinden jullie de kaarten op wetteronline.de? Ik zie alleen maar 10 graden en regen, helaas. Ook het knmi geeft 6-10 graden en regen. Veel regen!

Een klein beetje sneeuw is dus het andere uiterste.
albalinda
Lid
12 december 2011, 17:07 uur | Bericht #173869
Citaat van Kaesch, maandag 12 december 2011, 17:04 uur Waar vinden jullie de kaarten op wetteronline.de? Ik zie alleen maar 10 graden en regen, helaas. Ook het knmi geeft 6-10 graden en regen. Veel regen!

Een klein beetje sneeuw is dus het andere uiterste.

Alstublief

http://www.wetterzentrale.de/topkarten/fsavneur.html

Gfs 12z is jammer genoeg iets warmer als de 06z, dus blijft spannend voor dit weekend | Gewijzigd: 12 december 2011, 17:22 uur, door albalinda
12 december 2011, 17:20 uur | Bericht #141627
Hmmm.....die glijbaan vind ik op zich wel wat hebben... eerst sneeuw, daarna koud lekkelllll
xzaz
Lid
12 december 2011, 17:21 uur | Bericht #141628
Toch ben ik het niet eens met Johann (sorry ) ik als buitenstaande en mijn niet professionele kijk op het weer telt dan ook niet zo zwaar maar goed. Ik probeer het toch uit te leggen.

De NAO is heel sterk op dit moment, sterke WC die daadwerkelijk veel invloed heeft in de huidige weer patronen. Warme lucht + veel lage drukgebieden die ten noorden worden meegevoerd van het zuiden van Groenland. Daarmee komt er dus storm en kan er geen drukgebied afzakken, of in ieder geval voor een langere tijd die voor echt winterweer zorgt.

Maar goed, wat ik wil zeggen is dat zo'n NAO die volgens Johann snel weer weg kan zijn niet het geval is. Vooral als we kijken naar de tendens:
nao.mrf.obs.gif
Dat betekend niet dat er geen sneeuw kan vallen dat zullen we vanzelf wel krijgen maar is het door de WC maar van korte duur omdat er een hogedrukgebied de koude lucht weer wegduwt.

Hier een voorbeeld:
Rtavn1861.png
Je ziet dat er na een koudere periode de WC / een H weer zijn werk gaat doen en netjes de koude lucht uit Europa houdt. Maar goed we zullen zien | Gewijzigd: 12 december 2011, 17:22 uur, door xzaz
Niet weer het weer!TV Commentaar
12 december 2011, 17:30 uur | Bericht #154819
NAO is (uiteraard) niet de enige factor, dus er zal wel iets anders aan de hand zijn, denk ik

Negatieve NAO geeft regelmatig aanleiding tot kou in onze contreien, bij een positieve wordt het niet koud. Maar==>

plaotje toegevoegd

Dalende tendens in de vooruitzichten, maar wel twijfelend.

Hoe betrouwbaar zijn deze vooruitzichten?

Dat zie je hieronder. Eigenlijk voorspellen ze een te hoge NAO waarde ten opzichte van de waarnemingen. Misschien wel goed nieuws.

Buiten dit, komen er toch steeds weer meer winterse kaarten, ook op de (onbetrouwbare) Lange Termijn.

We shall see......
:) | Gewijzigd: 12 december 2011, 17:53 uur, door stratocumulus
xzaz
Lid
12 december 2011, 17:33 uur | Bericht #154154
de NAO forecast is de slechtse forecast die er is. Die komt nooit uit. De lijntjes staan al een maand naar beneden maar daar trekken de daadwerkelijke waardes zich niks van aan.
Niet weer het weer!TV Commentaar
12 december 2011, 17:37 uur | Bericht #142508
Citaat van xzaz, maandag 12 december 2011, 17:33 uur de NAO forecast is de slechtse forecast die er is. Die komt nooit uit. De lijntjes staan al een maand naar beneden maar daar trekken de daadwerkelijke waardes zich niks van aan.

Dat blijkt wel uit bovenstaande. Maar wel aardig om mee te nemen
reach
Lid
12 december 2011, 18:05 uur | Bericht #71070
Leuk die kaarten...alleen die zijn al geschud:
hooguit wat speldeprikjes met een tijdelijke noordwestelijke stroming....Er zijn stevige hogedruk gebieden nodig vanuit of Groenland of Rusland. Zolang dat niet het geval is, dan helaas geen sneeuw of kou.
Benieuwd wat er over 6hr weer getoverd wordt door het voor onze omgeving zo onbetrouwbare GFS

groeten,
Frank
Helmond
12 december 2011, 18:34 uur | Bericht #111366
Citaat van frankvh, maandag 12 december 2011, 18:05 uur Leuk die kaarten...alleen die zijn al geschud:
hooguit wat speldeprikjes met een tijdelijke noordwestelijke stroming....Er zijn stevige hogedruk gebieden nodig vanuit of Groenland of Rusland. Zolang dat niet het geval is, dan helaas geen sneeuw of kou.
Benieuwd wat er over 6hr weer getoverd wordt door het voor onze omgeving zo onbetrouwbare GFS

groeten,
Frank
Helmond

Dit weekend denk ik dat winterse buien met sneeuw zeer goed mogelijk is, ook maandag en dinsdag lijkt dit het geval. Wat daarna gebeurt is LT dus totaal onbetrouwbaar. Eerst maar eens deze week afwachten.
Terug naar boven
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Er zijn in totaal 27.880 topics, welke bij elkaar 448.478 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.606 leden.
Het nieuwste lid is AMV058.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 60 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 60, lezen 2 mensen het topic "[Verzamel] wolkenluchten".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden