Maar de situatie in deze winter is compleet anders dan vorig jaar. Er staat nu een zeer krachtige WC, die vorig jaar nauwelijks aanwezig was. Tevens zijn de luchtdrukverhoudingen tussen Noord (IJsland) en Zuid (Azoren) complementair met vorig jaar (AO/NAO-index). Er is inderdaad een klein lichtpuntje voor de winterliefhebbers komend weekend, maar de GFS runs laten de WC voortrazen tot de jaarwisseling.
Ik ben benieuwd wat er aan het eind van de week gaat gebeuren. Misschien brengt de verwachte storm van komende vrijdag een stevige N/NO stroming op gang.
Heeft niets met vorig jaar af wanneer dan ook te maken of welke circulatie dan ook.
Een krachtige westcirculatie kan maar zo omslaan in een winterse setting. Heb daar al eerder een topic over geschreven. Momenteel zien we als eerste veranderingen en verschuivingen in het stromingspatroon optreden. Ik blijf er nog steeds bij dat we snel een overgang gang krijgen naar winters weer en niet alleen in de Alpen. Die westcirculatie komt snel tot een eind, of de atmosfeer dan op de langere termijn de boel weer gaat "gladstrijken" is allemaal nog zeer onzeker. Kom er later nog op terug.
Ciao Johann
Een krachtige westcirculatie kan maar zo omslaan in een winterse setting. Heb daar al eerder een topic over geschreven. Momenteel zien we als eerste veranderingen en verschuivingen in het stromingspatroon optreden. Ik blijf er nog steeds bij dat we snel een overgang gang krijgen naar winters weer en niet alleen in de Alpen. Die westcirculatie komt snel tot een eind, of de atmosfeer dan op de langere termijn de boel weer gaat "gladstrijken" is allemaal nog zeer onzeker. Kom er later nog op terug.
Ciao Johann
Zijn weer goede berichten van johan!
Weer heel duidelijk wel leuk om in de gaten te houden!
Hopelijk zakt die AO index nog verder weg, en kiept deze de "balans" richting winterweer
P.S: Ik zie net dat ie positief blijft, voorlopig (is echter slechts EEN van de factoren ) | Gewijzigd: 12 december 2011, 15:07 uur, door stratocumulus
naast het feit dat wij allen hier op O-O je werk verschrikkelijk waarderen, heb ik nog een vraag voor je! ik hoop dat de persoonlijke omstandigheden, waar je eerder over schreef, niet al te ernstig zijn! het blijkt, en dat maak je op uit alle reacties, dat de meeste hier je input bijna likkenbaardend volgen (trouwens; ook die van @Jantje). maar is het mogelijk om met een bepaalde frequentie met een update te komen?? ik zit me hier namelijk helemaal suf te F5-en en kan het cijfer al niet meer lezen, maar de meeste worden hier volgens mij gek als jij met een verwachting komt die dan vervolgens door andere op alle mogelijk manieren weer geprobeerd wordt om zeep te helpen
als het lukt, suppeeerrr!!!
http://www.youtube.com/watch?v=Lvp2uYJXZ8A
Het warme front blijft dit jaar ff wat langer hangen maar uiteindelijk krijgen we ons pakkie sneeuw wel.
...
als het lukt, suppeeerrr!!!
Piet Ongeduld! Als de eerste sneeuw uit de lucht valt zul je pas wat meemaken hier! Johann komt heus nog wel met een update...
Ik denk redelijk betrouwbaar,zoals betrouwbaar in voorspellen kan zijn | Gewijzigd: 12 december 2011, 16:37 uur, door albalinda
Een klein beetje sneeuw is dus het andere uiterste.
Alstublief
http://www.wetterzentrale.de/topkarten/fsavneur.html
Gfs 12z is jammer genoeg iets warmer als de 06z, dus blijft spannend voor dit weekend | Gewijzigd: 12 december 2011, 17:22 uur, door albalinda
De NAO is heel sterk op dit moment, sterke WC die daadwerkelijk veel invloed heeft in de huidige weer patronen. Warme lucht + veel lage drukgebieden die ten noorden worden meegevoerd van het zuiden van Groenland. Daarmee komt er dus storm en kan er geen drukgebied afzakken, of in ieder geval voor een langere tijd die voor echt winterweer zorgt.
Maar goed, wat ik wil zeggen is dat zo'n NAO die volgens Johann snel weer weg kan zijn niet het geval is. Vooral als we kijken naar de tendens:
Dat betekend niet dat er geen sneeuw kan vallen dat zullen we vanzelf wel krijgen maar is het door de WC maar van korte duur omdat er een hogedrukgebied de koude lucht weer wegduwt.
Hier een voorbeeld:
Je ziet dat er na een koudere periode de WC / een H weer zijn werk gaat doen en netjes de koude lucht uit Europa houdt. Maar goed we zullen zien | Gewijzigd: 12 december 2011, 17:22 uur, door xzaz
Negatieve NAO geeft regelmatig aanleiding tot kou in onze contreien, bij een positieve wordt het niet koud. Maar==>
plaotje toegevoegd
Dalende tendens in de vooruitzichten, maar wel twijfelend.
Hoe betrouwbaar zijn deze vooruitzichten?
Dat zie je hieronder. Eigenlijk voorspellen ze een te hoge NAO waarde ten opzichte van de waarnemingen. Misschien wel goed nieuws.
Buiten dit, komen er toch steeds weer meer winterse kaarten, ook op de (onbetrouwbare) Lange Termijn.
We shall see......
:) | Gewijzigd: 12 december 2011, 17:53 uur, door stratocumulus
Dat blijkt wel uit bovenstaande. Maar wel aardig om mee te nemen
hooguit wat speldeprikjes met een tijdelijke noordwestelijke stroming....Er zijn stevige hogedruk gebieden nodig vanuit of Groenland of Rusland. Zolang dat niet het geval is, dan helaas geen sneeuw of kou.
Benieuwd wat er over 6hr weer getoverd wordt door het voor onze omgeving zo onbetrouwbare GFS
groeten,
Frank
Helmond
hooguit wat speldeprikjes met een tijdelijke noordwestelijke stroming....Er zijn stevige hogedruk gebieden nodig vanuit of Groenland of Rusland. Zolang dat niet het geval is, dan helaas geen sneeuw of kou.
Benieuwd wat er over 6hr weer getoverd wordt door het voor onze omgeving zo onbetrouwbare GFS
groeten,
Frank
Helmond
Dit weekend denk ik dat winterse buien met sneeuw zeer goed mogelijk is, ook maandag en dinsdag lijkt dit het geval. Wat daarna gebeurt is LT dus totaal onbetrouwbaar. Eerst maar eens deze week afwachten.