Om echt een beeld te krijgen waar het dan wel op dit moment winter is, kan je het beste kijken naar de sneeuwbedekking in geheel europa.
Hierbij valt op dat er eigenlijk alleen maar wat sneeuw ligt hoog in de Alpen en in Scandinavie.
In Oost Europa ligt er tot ver voorbij polen geen sneeuw en dat zegt denk ik op dit moment even genoeg.
Voor deze week geen vebetering aangezien de WC op volle toeren draait.
Toch is er af en toe wel een kans op natte sneeuw, maar dan moeten we ons wel in de drogere polaire luchtsoort bevinden.
De voorwaarde voor natte sneeuw is dan wel een temperatuur op 1,5 meter van 3,5 graad en een relatieve vochtigheid van beneden de 80%.De beste kans voor eventueel natte sneeuw is de woensdag en zaterdag en zondag en ik geef wederom het NO de beste kansen zoals het er nu voorstaat.
Verder dan het volgend weekend kijken heeft op dit moment totaal geen zin, pas op donderdag of vrijdag wordt het duidelijker of de WC aan blijft houden of dat er toch een andere stroming op gang gaat komen.
Wat me wel opvalt is dat het hoog in de buurt van Spanje al een week of twee daar al in de buurt ligt.
Het is behoorlijk standvastig en die zal toch eerst daar moeten verdwijnen. | Gewijzigd: 12 december 2011, 08:40 uur, door op bijna 53 graden NB
Bron: Koninklijk Belgisch instituut voor natuurwetenschappen
Van de temperatuur van het zeewater in het Kanaal, wordt je echt niet vrolijk.
Die bedraagt op dit moment 12 graden op sommige plaatsen zelfs 13 graden.
Dat warme water wordt met de verwachte stevige wind door die nauwe doorgang geperst en de invloed daarvan zal het beste merkzaam zijn voor de kust van Belgie.
Daar wordt een gevoelige stijging van de zeewater temperatuur verwacht, voor Zeeland zal dit effect een stuk minder zijn en voor Zuid en Noord-Holland is dit verwaarloosbaar.Op woensdag zal de stroming naar het W tot NW draaien en dan beweegt de watermassa zich weer richting zuiden.
Op donderdag weer noordwaarts en in het weekeinde weer zuidwaarts.
Pas bij een langdurige ZW-wind wordt het effect merkbaar in de gehele Noordzee, maar daar ziet het er op dit moment niet naar uit.
Nog even belangrijk om te weten
De zeewatertemperatuur die rijkswaterstaat publiceert heeft betrekking voor direct aan de kust.
Deze temperatuur is de temperatuur waarmee je als zwemmer of watersporter rekening moet houden,
In de wintermaanden valt de temperatuur lager uit en in de zomer maanden hoger dan de temperatuur in het midden van de Noordzee vanwege het ondiepe water aan de kust.
De temperatuur die Ben47 aangeeft is de juiste temperatuur voor het midden van de Noordzee.
Ik hoop hiermee je vraag beantwoord te hebben.
Kaart met de actuele zeewatertemperatuur. | Gewijzigd: 12 december 2011, 06:13 uur, door op bijna 53 graden NB
Meer MEGAfoto's op http://www.vossnow.net/
1e pic : hier hebben de spoorwegen al last van enkele blaadjes op de rails.
Ziet er geweldig uit, maar of je dit treinend Nederland wilt aandoen? Alhoewel, zou wel leuk zijn voor in de kerstvakantie....
Ziet er geweldig uit, maar of je dit treinend Nederland wilt aandoen? Alhoewel, zou wel leuk zijn voor in de kerstvakantie....
Mooie site met prachtige foto's, dank je wel.
Maar Nederland moet je dit niet aan willen doen, seinstoringen en wisselstoringen zullen een groot deel van het spoorwegennet lamleggen.
Je kan urenlang in een trein vastzitten in the middle of nowhere, in een sprinter zonder WC niet erg fris.
Graag gedaan, ik heb het sneeuwkaartje van Wetterzentrale ook aangepast.
Deze is inderdaad up to date.
Edit Marga: Berichten samengevoegd | Gewijzigd: 12 december 2011, 09:15 uur, door Marga
zonder WC?? owww ik moest even weer schakelen naar het Water Closet, zat nog in de West-Ciculatie te denken
(2x klikken voor vergroten)
| Gewijzigd: 12 december 2011, 10:27 uur, door Ben47
Aan het einde van de pluim steeds meer leden voor vorst gaan.
Hoop dat de volgende pluim deze trend aanhoud met meer leden onder nul.
bron: http://www.knmi.nl/exp/pluim/vijftiendaagse/index.html
Maar de situatie in deze winter is compleet anders dan vorig jaar. Er staat nu een zeer krachtige WC, die vorig jaar nauwelijks aanwezig was. Tevens zijn de luchtdrukverhoudingen tussen Noord (IJsland) en Zuid (Azoren) complementair met vorig jaar (AO/NAO-index). Er is inderdaad een klein lichtpuntje voor de winterliefhebbers komend weekend, maar de GFS runs laten de WC voortrazen tot de jaarwisseling.
Ik ben benieuwd wat er aan het eind van de week gaat gebeuren. Misschien brengt de verwachte storm van komende vrijdag een stevige N/NO stroming op gang.
Op dit moment op Skyradio: It's Gonna Be A Cold Cold Christmas. Hopelijk ook echt. | Gewijzigd: 12 december 2011, 12:06 uur, door reedtimmer
Alleen sneeuw in de Ardennen vrijdag.
ééntje gaat zelfs voor de -15 , als dat nu de trent zetter is
http://www.weerplaza.nl/weerkaarten/defaul...g=7&tau=180
Temperatuur EN EN EN sneeuwdek eens bekijken;)