Je ziet hier de (diepe) kern een flink eind ten noorden van Nederland liggen, en de koers was ongeveer recht naar het oosten. Het lagedrukgebied koerste dus recht op het noorden van Denemarken af. Voor de stormliefhebbers was dit prima: we zaten midden in het windveld, en met name de Wadden konden er flink van langs kijgen. De windrichting was dan zuidwest, en de 850 hpa temperatuur ruim boven 0. Winter kunnen we dan dus vergeten. Maar even later werd het lagedrukgebied een flink stuk zuidelijker ingetekend. Doordat het minder diep was viel de windkracht een stuk lager uit. Een ongunstige run, zou je dus zeggen.
Maar nu de meest recente run: het lagedrukgebied trekt nu recht over noord Nederland. Hierdoor blijft met name het oosten een flinke tijd in een aflandige aanvoer, en dat drukt de temperatuur.
Je ziet ook dat de lagere 850 hpa temperaturen een stuk dichterbij liggen:
Nou, met deze kaarten zullen we nog geen winterweer gaan krijgen. Maar we moeten dit wel goed in de gaten houden, want ik denk serieus dat vrijdag nog wel eens verrassingen met zich mee kan gaan brengen.
EDIT: Trouwens, prachtige winterse layout van de site. Mooi werk crew! | Gewijzigd: 12 december 2011, 18:57 uur, door Maxim1110
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Goede analyse Maxim en zeker een situatie om even in de gaten te houden. Al is het niet direct winters zoals je al zegt, het kan een zetje de goede kant op zijn.
---
(p.s. Complimenten voor de layout o-o team, heerlijke gezellige sfeer!)
| Gewijzigd: 12 december 2011, 18:59 uur, door Tyshane
Je kan er van uit gaan dat voor het resterende deel van december de omslag op vrijdag de doorslag gaat geven. Krijgen we daarna een arctische luchtstroming, met af en toe een trogje met sneeuw, of krijgen we een bulderende WC die gewoon doorgaat tot de jaarwisseling. Ga er maar vanuit dat dit 'de' omslag moet gaan worden. Zo niet, blijft het een aanvoer van milde tot boterzachte lucht die pas weer kan gaan wisselen bij de eerst volgende straalstroom wijziging, met als grootste kans een Eurohoog/ Laag dat zuidelijk trekt. Scandihoog laat voorlopig op zich wachten. Dus ijsdagen en Elfstedentocht is uit de boze voorlopig. | Gewijzigd: 12 december 2011, 19:07 uur, door Ricootje
Er komt een monster op ons af ..
En ik hoop dat vrijdag DE doorslag geeft
Er komt een monster op ons af ..
En ik hoop dat vrijdag DE doorslag geeft
Zag ik ook al afkomen, serieus groot neerslaggebied!
Komende 14 dagen geen winter!!
Moet ik dat geloven?
Vertrouw ze niet echt meer. Lopen het hardst te l*llen over een super strenge winter. En nu zeggen ze dat het een normaal tot warme winter wordt:S En anders we zien het wel | Gewijzigd: 12 december 2011, 20:11 uur, door pietjelol
Ik vindt die margot zo een chagerijnig persoon
Maar weer even on topic:
Ik denk denk het volgende week stukken kouder gaat worden.