Gisteren en vandaag heeft het land al kunnen ondervinden wat winterse buien zijn, maar zoals het Amerikaans weermodel GFS nu schetst dan krijgen we vrijdag op zaterdag wederom te maken met winterse buien (sneeuw). Deze sneeuw zal naar alle waarschijnlijkheid ook even blijven liggen. Opvallend is dat de berekeningen op sneeuw keer op keer terug te zien is in de weerkaarten. De temperaturen op 500 hpa liggen ongeveer rond de -28 tot -30 in het noorden en in het midden plus het zuiden van het land liggen ze ongeveer rond de -25. Temperaturen op 1500 meter bedraagt ongeveer -7 a -8 graden. Dauwpunten liggen rond -3 a -4 graden in het noorden toto zo'n -1 a -2 graden elders in het land. In de nacht dalend in het gehele land naar -3. Dit alles lijkt genoeg te zijn voor een laagje sneeuw, echter het zal niet meer zijn dan 2 centimeter en mogelijk lokaal nog een centimeter meer. Gezien de dauwpunten is de kans groot dat de sneeuw zal blijven liggen, maar in de loop van de ochtend zal de sneeuw langzaam verdwijnen.
Niet alleen het Amerikaans weermodel GFS komt er mee, ook het Europees weermodel ECMWF laat zien dat we sneeuw kunnen verwachten. De temperaturen op 500 hpa liggen ongeveer rond de -38 in het noorden, in het midden -30 en in het zuiden van het land rond de -28 graden. Temperaturen op 1500 meter bedraagt ongeveer -6 a -8 graden. Dauwpunten liggen rond -3 a -4 graden in het noorden toto zo'n -1 a -2 graden elders in het land. In de nacht dalend in het gehele land naar -3. In de vroege ochtend mogelijk -8 in het noorden van het land.
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen... Dit is een verwachting van de recente run! Gezien de werkwijze op onweer-online, dus topic openen en de situatie volgen door middel van andere runs proberen wij hier een goed beeld te krijgen van wat er komen gaat. Hoop dat dit nu voor iedereen duidelijk zal zijn! | Gewijzigd: 15 november 2012, 22:04 uur, door Ben47
oehh spannend zeg, zou wat zijn, zaterdag wakker worden met een witte deken nu maar hopen dat de kaarten mee blijven werken!!
Dat zien we dan wel weer, opvallend detail is dat EC veel positiever is dan GFS voor aankomende vrijdag/zaterdag
Even wachten op de volgende runs. Maar die sneeuw die kaartte we al eerder aan. Zit zo consistent in de run dat het bijna zeker is dat het uitkomt. Met nadruk op bijna Ik ben ook benieuwd wat voor vervolg GFS gaat krijgen nu.
Citaat van erikv, dinsdag 6 december 2011, 21:25 uur En wat zijn de vooruitzichten daarna? Is dat al iets over bekend? Lijkt me heerlijk, die sneeuw maar ik kijk echt uit naar een koude periode!
Rustig aan, rustig aan. Eerst dit winterprikje even beleven en dan weer naar de volgende!
Rustig aan, rustig aan. Eerst dit winterprikje even beleven en dan weer naar de volgende!
Ik weet het, ik weet het. Maar het begint nu toch wel te kriebelen hoor.Ik wil gewoon kou! Ik vind het heerlijk om met vriestemperaturen 's nachts buiten te werken.
maar ik ben wel super gek op sneeuw
beste jan ik heb geen verstand van de kaarten maar hoe ziet het er uit voor
's-gravenzande ( vlak bij den haag en hoek van holland)
laat de sneeuw maar komen super
Moh, medewestlander
Nou als je het kaartje bekijkt van jan lijken wij ook goed te zitten.
Maar weet wel dat dit nu op de kaarten staat he!
Kan morgen weer anders zijn, beter of slechter.
Gewoon simpelweg kaarten volgen en afwachten
Is wat vroeg om te zeggen denk ik, kaarten kunnen/zullen nog veranderen. Volgens mij (ken er niet zoveel van) heeft het noorden van Nederland de beste papieren.