Vanaf begin 2012 testen enkele openbare besturen een preventiedienst voor risicovolle weersomstandigheden. Voor de ontwikkeling van de gratis sms-dienst heeft Ethias Verzekering samen met het Koninklijk Meteorologisch Instituut (KMI) een partnership gesloten.
De dienst "Ethias-KMI Preventie" zal sleutelmedewerkers op bevoegde overheidsdiensten via gratis sms waarschuwen over risicovolle weersomstandigheden, op basis van vier criteria: wind, ijzel en sneeuwval, neerslag en onweer. De sms-ontvanger zal vervolgens doorverwezen worden naar een beveiligd webplatform met bijkomende gespecialiseerde weersinformatie en nuttige preventieadviezen.
Gebouwen
Het systeem kwam er op initiatief van Ethias, die van enkele lokale overheden de vraag kregen na schadegevallen tijdens de afgelopen wintermaanden. De preventiedienst moet verzekerden in staat stellen op tijd te kunnen inschatten of ze schade zullen oplopen aan bijvoorbeeld gebouwen of wegen.
Begin 2012
De service wordt begin 2012 gelanceerd bij een testpanel van verzekerden, zijnde de provincies, steden en gemeenten. In een volgende fase is het niet uitgesloten dat de dienst uitgebreid wordt naar andere verzekerden, zegt Gaëtan Smets van Ethias.
Pukkelpop
Zo'n dienst doet onvermijdelijk denken aan het Pukkelpop-drama van afgelopen zomer. Toen trof noodweer het rockfestival in Kiewit, waarbij vijf doden vielen. Na de ramp volgden woordenwisselingen tussen het KMI en Pukkelpoporganisator Chokri Mahassine. KMI-weervoorspeller Luc Trullemans zei in een interview dat de storm kon voorspeld worden, maar dat er geen contact was geweest met de organisatie. Daara zei het KMI dat het nooit de bedoeling was uit te halen naar Mahassine.
Bron: HLN | Gewijzigd: 7 februari 2017, 15:05 uur, door Joyce.s
Dat is negatief gezien zo. Natuurlijk is het nuttig, ervan uitgaande dat het serieus wordt genomen, maar dat lijkt me wel logisch als je de insteek van het artikel begrijpt.
Nee Jan, het is niet hard of bot. Het is de waarheid.
Het is gewoon een vastgesteld gegeven dat geld boven mensenlevens gaat.
Als ik dit lees:
'Voor de ontwikkeling van de gratis sms-dienst heeft Ethias Verzekering samen met .. enz'.
Dan heb ik meteen al mijn twijfels over de 'goede' bedoelingen van een dergelijk systeem.
Want een gedupeerde kan straks de vraag/het verwijt verwachten, waarom heeft u geen voorzorgsmaatregelen genomen, u kreeg toch een sms-alert, u had kunnen weten dat..blabla.
De verzekerde kan dan fluiten naar zijn vergoedingen, immers de verzekering stelde toch een waarschuwingssysteem ter beschikking?
En laten we eerlijk zijn: verzekeringsmaatschappijen bestaan van het niet uitkeren van schadevergoedingen, want anders zouden ze snel failliet zijn, toch?!
Het is gewoon een vastgesteld gegeven dat geld boven mensenlevens gaat.
Als ik dit lees:
'Voor de ontwikkeling van de gratis sms-dienst heeft Ethias Verzekering samen met .. enz'.
Dan heb ik meteen al mijn twijfels over de 'goede' bedoelingen van een dergelijk systeem.
Want een gedupeerde kan straks de vraag/het verwijt verwachten, waarom heeft u geen voorzorgsmaatregelen genomen, u kreeg toch een sms-alert, u had kunnen weten dat..blabla.
De verzekerde kan dan fluiten naar zijn vergoedingen, immers de verzekering stelde toch een waarschuwingssysteem ter beschikking?
En laten we eerlijk zijn: verzekeringsmaatschappijen bestaan van het niet uitkeren van schadevergoedingen, want anders zouden ze snel failliet zijn, toch?!
Geheel mee eens met je betoog. Alleen gaan ze juist niet failliet bij wel uitkeren, maar de aandeelhouders krijgen dan minder en de bonussen voor 'top'-functionarissen worden een tientje minder en die gaan dan klagen.
Oh ja, zo kun je het ook bekijken.
Ik weet van een kennis (werkte bij een schadeverzekering) dat ze bij grote schadeclaims hun uiterste best doen om niet of slechts gedeeltelijk uit te keren. Dat zal inderdaad wel met winst en dus met aandeelhouder enzo te maken hebben.
On topic:
Was vergeten te zeggen, dat ik op zo'n waarschuwingssysteem wel een hele goede ontwikkeling vind.
Voorop gesteld dat het met de juiste intentie wordt ingezet: het voorkomen van gewonden en erger (mens en dier)!
Voorop gesteld dat het met de juiste intentie wordt ingezet: het voorkomen van gewonden en erger (mens en dier)!
Ben ik het helemaal mee eens, en van die intentie ga ik ook wel uit!