Een onderzoeker steekt methaan in brand dat gevangen zat onder het ijs.
De dooi van de permafrost, de bevroren arctische ondergrond, gaat het effect van de klimaatopwarming nog bespoedigen. De impact daarvan wordt onderschat door de huidige klimaatmodellen, waarschuwt een nieuwe studie. De permafrost beslaat ongeveer een vijfde van het landoppervlak van het noordelijk halfrond, dat is 19 miljoen vierkante kilometer. De ondergrond van de permafrost bevat een enorme hoeveelheid organische koolstof: resten van planten en dieren die in de loop van duizenden jaren in de bodem opgestapeld zijn. Die koolstof wordt geneutraliseerd door de vriestemperaturen in de bodem, maar met de dooi van de permafrost gaan de micro-organismen beginnen ontbinden en een deel van de koolstof in de atmosfeer brengen.
Enorme hoeveelheid
In totaal zouden de arctische gebieden ongeveer 1.700 miljard ton koolstof bevatten, zeggen twee Amerikaanse biologen, Edward Schuur en Benjamin Abbott, in een artikel in het Britse vakblad Nature. "Die 1.700 miljard ton is ongeveer vier keer de hoeveelheid koolstof die vrijgekomen is door de menselijke activiteit gedurende de moderne tijden en het dubbele van wat de atmosfeer nu bevat", klinkt het onheilspellend.
Drie keer meer dan schattingen
Volgens de wetenschapper en een veertigtal internationale experts van het netwerk Permafrost Carbon Network, die de studie ondertekenden, vertegenwoordigt het cijfer meer dan drie keer de hoeveelheid van de schattingen in vorige klimaatopwarmingsmodellen.
Oorzaak
Reden voor de uiteenlopende cijfers is dat er tot nu slechts tot een meter onder het oppervlak werd gemeten, terwijl er zich daaronder in de loop der jaren door de afwisseling van dooi en vriestemperaturen een ophoping van koolstof heeft voorgedaan die veel dieper zit.
Bron: HLN | Gewijzigd: 24 april 2017, 11:53 uur, door Joyce.s
En dat die hoeveelheid als die in korte tijd vrijkomt de huidige hoeveelheid CO2 in de atmosfeer dan verdubbelt van een half tiende naar maar liefst een wereldschokkende één hele tiende procent.
Nu ga ik mij echt zorgen maken over het milieu,maar dan met name over het zwerfvuil in de oceanen en het nog steeds storten van giftroep want die CO2 zwendel is gewoon te doorzichtig en begint langzamerhand mateloos irritant en idioot duur te worden.
Een onderzoeker steekt methaan in brand dat gevangen zat onder het ijs.
De dooi van de permafrost, de bevroren arctische ondergrond, gaat het effect van de klimaatopwarming nog bespoedigen. De impact daarvan wordt onderschat door de huidige klimaatmodellen, waarschuwt een nieuwe studie.
Bron: HLN
Een nieuwe studie? Volgens mij een 'oude wijn in nieuwe zakken' studie want die werd al veel eerder beweerd.
Reden voor de uiteenlopende cijfers is dat er tot nu slechts tot een meter onder het oppervlak werd gemeten, terwijl er zich daaronder in de loop der jaren door de afwisseling van dooi en vriestemperaturen een ophoping van koolstof heeft voorgedaan die veel dieper zit.
Huh..'door de afwisseling van dooi en vriestemperaturen een ophoping heeft voorgedaan...'?
Kwam het tijdens die eerdere dooi dan niet vrij, maar heeft zich juist opgehoopt??? Nee het heeft natuurlijk gewacht tot de klimaatconferentie met vrijkomen..., tenminste... op papier dan!
ik dacht precies hetzelfde..
Ik heb dit vorig jaar (of daarvoor al) op 3opreis gezien
*edit
voor de mensen die het interessant vinden:
http://www.nature.com/nature/journal/v480/...ll/480032a.html | Gewijzigd: 1 december 2011, 08:23 uur, door Roan