Na gister alle commotie op de storm voor 5-December met iets meer dan gemiddelde interesse gevolgd te hebben heb ik toch maar besloten me op deze site aan te melden.
Heb even rond gekeken en denk dat het toch wel zeer nuttig is in mijn vakgebied.
Werkend voor een service bedrijf in de wind turbine industrie, zijn weer kaarten een geschenk uit de hemel.
Planning vinden veelal plaats op basis van voorspellingen. Vooral met hijswerkzaamheden.
Zo was ons gister duidelijk dat er na 16.00 uur niet meer gehesen kon worden, je kunt je voorstellen dat 12m/s wind met een wind turbine rotor met een diameter van 80m het nodige gezeur met zich mee kan brengen.
Kijkend naar het topic, storm kansen voor 5 december, zit ik dan ook met dichtgeknepen billetjes.
Dat belooft een ongelofelijk drukke maandag te worden.
Wellicht kan ik zelf ook eens iets bijdragen met wind gegevens uit de turbines mocht daar vraag naar zijn. (ons bedrijf onderhoudt ~ 25% van de wind turbines in Nederland)
Voor ons is het grootste probleem vaak dat weerkaarten hoe accuraat ook meestal op 10 meter per seconden gemeten worden. Wij hebben veelal te maken met hoogtes tussen de 60 & 100 meter.
Nu doe ik in de regel vaak elke 10 meter voegt 1m/s aan de windsnelheid toe, maar dit is ook meer natte vinger werk dan precieze wetenschap.
Was benieuwd of iemand nog een goede "wind voorspel" tool of website kent. Momenteel maken we veel gebruik van www.windguru.com , maar deze laat het nog wel eens afweten, en vind het eerlijk gezegd niet altijd de prettigste website om mee te werken.
Hoe dan ook, ik hou de kaarten en de site goed in de gaten!
Groeten,
Derck
Citaat van dvommeren, woensdag 30 november 2011, 10:27 uur Was benieuwd of iemand nog een goede "wind voorspel" tool of website kent.
Ik weet dat windsurfers vaak windfinder.com gebruiken (maar waarschijnlijk kende je die al, maar ik wou um toch even melden )
Ik weet dat windsurfers vaak windfinder.com gebruiken (maar waarschijnlijk kende je die al, maar ik wou um toch even melden )
Bedankt voor de reacties, Ja dat was een bekende maar was wel in de vergetelheid geraakt. Het is alleen jammer dat die in Knopen is, zitten we net zo'n beetje de hele dag om te rekenen
Als je bij windguru aan de linkerkant op knopen klikt dan gaat hij naar Km per uur, meter per seconde enz....
Finder en Guru lopen allebei op GFS dus verschilt niet zo heel veel.
Guru pro komt weer redelijk overeen met super forecast. | Gewijzigd: 30 november 2011, 11:09 uur, door Micky