Een derde van de Nederlandse dijken en duinen voldoen niet aan de veiligheidseisen. Dat heeft een inspectie uitgewezen, schrijft staatssecretaris van Milieu Joop Atsma (CDA) dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer. Hij gaat de waterkeringen aanpakken. Volgens het ministerie is er geen gevaar voor de veiligheid. Ongeveer de helft van de betreffende dijken staat al op de rol om aangepakt te worden. De Nederlandse waterkeringen zijn in totaal bijna vierduizend kilometer lang. De overige twee derde van de dijken, duinen en dammen voldoet wel aan alle normen. Dat is meer dan bij de vorige toetsing. De inspectie wordt eens in de zes jaar gedaan.
Bron: Nieuws.nl
Hahaha, nou zo erg is het niet. Het wil alleen zeggen dat als de 'superstorm' ooit nog zijn intrede mag doen, we dan misschien een risico lopen.
Dan hebben we het niet over de storm van maandag, of wat daarvan over mag blijven. Dan hebben we het echt over een überzware storm van categorie 3 orkaan of meer ofzo, die een dag of wat in de buurt blijft hangen en dan nog samen met springtij.
Dat de dijken dan nu niet veilig zijn wil zeggen dat in dat geval er misschien kans op is dat er wat stenen uit geslagen worden wat extra risico geeft.
De veiligheidseisen in Nederland zijn behoorlijk hoog. Ik zou me geen zorgen maken. En ik woon nog wel op een eiland.
| Gewijzigd: 3 april 2012, 00:05 uur, door MarkNL
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Voorspellingen zijn belangrijk, maar daarnaast er is ook veel behoefte aan klimatologische informatie. Een typische vraag is hoe hoog de golven in een bepaalde maand op een bepaalde plaats gemiddeld (kunnen) worden. Voor de Noordzee heeft het KNMI hier een gezaghebbend boek over gepubliceerd dat gebaseerd is op vrijwillige scheepswaarnemingen en op waarnemingen van lichtschepen. Uitgangspunt was wel dat de gemiddelde situatie niet verandert. In 1985 verscheen een publikatie in het tijdschrift Nature, waarin stond dat metingen van de golfhoogte bij het lichtschip Seven Stones in de Atlantische Oceaan, ieder jaar hoger werden. Aanvankelijk werd deze ontdekking met scepsis ontvangen. Sommigen zagen er een manifestatie van het broeikaseffect in. Het KNMI heeft in een computersimulatie onderzocht wat het effect van CO2 verdubbeling is op stormen en golfhoogtes. Dit effect bleek betrekkelijk klein te zijn. Toch is de waargenomen toename bevestigd, o.a. door een analyse van 10000 historische golfkaarten uit het KNMI archief.
Er zijn nu aanwijzingen dat de toename samenhangt met een natuurlijke klimaatschommeling, de Noord-Atlantische Oscillatie (NAO). De NAO wordt gekarakteriseerd door variaties in het gemiddelde luchtdrukverschil tussen de Azoren en IJsland. In 1960 was dit verschil relatief klein; in 1990 werd een maximum bereikt. Een groot luchtdrukverschil gaat gepaard met sterke winden en hoge golven. De vraag blijft natuurlijk wat de NAO veroorzaakt. Daar wordt op dit moment wereldwijd onderzoek naar gedaan.
Alle mogelijkheden zijn nog open: een interne schommeling in de atmosfeer, variaties in de oceaancirculatie, of variaties van het gekoppelde oceaan-atmosfeer systeem.'
Bron KNMI
http://www.knmi.nl/onderzk/oceano/special/jvdo/golven/ | Gewijzigd: 3 april 2012, 00:06 uur, door MarkNL
Interessant! Bedankt voor het posten!
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
De Stormvloedkering foto Lex de Meester
Als onderdeel van de actualisering van de waterveiligheidsnormen heeft Deltares de verwachte aantallen slachtoffers bij een overstroming op een rij gezet. Wat Zeeland betreft, wordt daar de kanttekening bij gemaakt dat door de aanwezigheid van de Deltadammen en de Stormvloedkering een overstroming in grote delen van Zeeland 'zeer onwaarschijnlijk' is. In de berekeningen van Deltares is rekening gehouden met demografische ontwikkelingen, zoals krimp. Daarom is een bereking gemaakt voor 2020 en een voor 2040. Factoren in die berekeningen waren onder meer de grootte en diepte van de polders, het feit dat een deel van de bevolking al geëvacueerd is en stroomsnelheden.
Volgens Deltares vallen in 2020 (en tussen haakjes de berekeningen voor 2040) in:
Zuid-Beveland-west 217 (210) slachtoffers;
Walcheren-oost 152 (145);
Zuid-Beveland-oost 104 (105);
Zeeuws-Vlaanderen-oost 101 (96);
Schouwen-Duiveland-oost 52 (54);
Tholen en Sint Philipsland 49 (61);
Schouwen-Duiveland-west 10 (10);
Zeeuws-Vlaanderen-west 9 (7);
Noord-Beveland 4 (4) en
Walcheren-west 4 (4).
De huidige wettelijke normen voor bescherming tegen (grootschalige) overstromingen vinden hun basis grotendeels in de jaren zestig van de vorige eeuw. De kennis om overstromingsrisico's (kansen en gevolgen) te berekenen is inmiddels toegenomen. Ook de economische waarden en bevolkingsaantallen zijn gestegen.
Bron: PZC | Gewijzigd: 3 april 2012, 00:05 uur, door MarkNL
huh?
Een F-16 van vliegbasis Volkel controleert dinsdag en woensdag de toestand van de dijken en kades in de provincie Groningen. De controles vinden plaats vanwege het hoge water waarmee onder meer Groningen in januari kampte. Het is de derde keer dit jaar dat een F-16 van de luchtmacht wordt ingezet om de controle uit te voeren.
Begin januari moesten ongeveer achthonderd inwoners van de Groningse dorpen Woltersum, Wittewierum, Ten Boer en Ten Post hun woning uit, omdat een kritieke situatie was ontstaan bij de dijk aan het Eemskanaal. Door een storm die over Nederland raasde en overvloedige regenval kampte vooral het noorden van het land met hoogwater.
Als de dijk het had begeven, had een gebied van enkele honderden hectare binnen enkele uren onder water kunnen komen te staan. De waterstanden konden uiteindelijk oplopen tot anderhalve meter.
Op de dag dat de bewoners hun huis uit moesten, werd een F-16 ingezet. Die bracht toen het gebied in kaart met infraroodbeelden. Tien dagen later volgde een tweede vlucht, waarna de beelden met elkaar werden vergeleken.
De infraroodbeelden van de F-16 van januari gaven volgens het ministerie van Defensie een goed beeld van de lekkages, vooral uit de kade van het Eemskanaal. Tijdens het hoge water inspecteerden de waterschappen de kaden met het blote oog. Deze visuele inspecties werden vergeleken met de beelden van de F-16. De beelden van de F-16 tonen duidelijker de precieze locaties van de uitgangen van kwelwater die in de dijk ontstaan zijn.
Bron: Nieuws.nl
Onweersdagen: 0