Vrijdag lijkt nog wat heftiger te worden, waarbij het hoogste lijntje tot de 14 m/s gaat en dat is een windkracht 8. De windstoten voor vrijdag lopen zelfs op tot 35 m/s (126 km/uur).
GFS komt in deze run voor dinsdag met een windkracht 10 voor de kust van Zeeland. Het is nog afwachten wat deze depressie gaat doen. ECMWF laat de kerndruk van deze stormdepressie dalen tot 940mb. Dat is behoorlijk extreem, want een dergelijke kerndruk behoort op de Saffir & Simpson schaal toe aan een orkaan van een cat 4.
De kerndruk voor vrijdag is al even spectaculair als die van dinsdag. Vrijdag daalt deze tot 944mb. Op onderstaande kaartje is te zien, dat dit systeem dicht bij Nederland ligt. Vrijdag is nog wel te ver weg om er zeker van te zijn, wat voor windveld Nederland gaat krijgen.
GEVAARLIJKE DEPRESSIE EIND VOLGENDE WEEK
Geen reden tot paniek maar wel verhoogde waakzaamheid! De nieuwste verwachtingskaarten van het ECMWF (Europees weermodel) laten een Atlantische randstoring op donderdag/vrijdag 15-16 december uitgroeien tot een gevaarlijke stormdepressie. Het systeem lijkt, zoals het zich nu laat aanzien, de ‘stormbaan’ te volgen ofwel via Noord-Engeland/Zuid-Schotland naar het midden van de Noordzee. Mocht dit traject de komende dagen niet gewijzigd worden en neemt het extreme luchtdrukverval (kerndruk op het midden van de Noordzee 945 hPa) niet af, dan zou het kunnen uitdraaien op een zware zuidwesterstorm met rukwinden boven 120 km/uur. Ter relativering: pas rond woensdag is het duidelijk of we ons zorgen moeten gaan maken.
Dinsdag hebben we ook nog een storm kans hoor
Nu weet ik dat die van vrijdag op dit moment zwaarder is dan die van dinsdag, maar dat is toch geen rede om hem over te slaan?
voor het zelfde geld word die van dinsdag zwaarder dan verwacht.
Ik hou beide stormen in de gaten, maar richt me op dit moment het meest op die van dinsdag.
Die komt namelijk eerder, en vind ik dan ook betrouwbaarder. | Gewijzigd: 10 december 2011, 13:11 uur, door smarkie
nou ja alsof NL wordt weggeblazen??
ok effe serieus: ligt natuurlijk aan de positie ; kerndruk; hoedicht isobaren op elkaar zitten -is nog in ontwikkeling | Gewijzigd: 10 december 2011, 14:39 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
Piers Corbyn gisteren
9th Dec:
"Have a look at this 14 Dec MetO forward projection. Another storm-blizzardy deep low is coming into view crossing UK - in line with our long range forecast/
- http://www.wetterzentrale.de/pics/brack4.gif
The difference is this time (rather than 7-8th) it is coming on time to develop in our 'Extra Top Red enhanced period' of 15-17 Dec.
"We expect it will be further South than the MetO 5 day forward projection and more ferocious. That means widespread damaging stormy weather and blizzards, thundersnow and travel disruption.
"I strongly urge people to look at our full forecast for more information and pass this warning on to those in authority.
Bron>http://twitter.com/Piers_Corbyn
Niet te vroeg paniekeren.... dinsdag is nog ver weg...
Ik kan nu wel wat lopen beweren maar over een uurtje of zo is de nieuwe run er... Tot nu toe ziet dinsdag er echter alleszins overleefbaar uit, alleen misschien wat moeilijk als je met een caravan over de zeelandbrug of zomoet rijden
.
ik ga dus eerst gewoon uit van een windkracht 8 of 9 aan de kust met zware windstoten voor hier in nederland | Gewijzigd: 10 december 2011, 16:37 uur, door Marga
Was het niet dat vorige keer een hele ophef was ontstaan omdat we niet zo ver mochten kijken van sommige die zich bezig houden met het weer??? Maar nu komen ze zelf... Vreemd. Maar goed, vanavond misschien een lekkere verwachting schrijven.
mwah, eind volgende week is al minder dan 7 dagen vooruit. Als de storm nu een aantal runs achter elkaar en even sterk is, en op dezelfde plek en op het zelfde tijdstip aanvangend (althans hier dan) dan zou je voorzichtig kunnen gaan stellen dat er inderdaad wat aan zit te komen. Alleen vind ik op de runs tot nu toe met name de koers van de storm nogal verschillen. de eerste keer dat ik um zag (eerder deze week) ging die recht over ons land, de volgende run kwam die opeens in de Golf van Biscaye aan land, nu lijkt het de hele tijd te wisslen tussen wat ten noorden van ons en een hele eind ten noorden van ons.
editje:
oeps, als ik alle kaarten zo kijk haal ik wat stormen door elkaar, de eerste vrijdagstorm is als ik naar oude GFS kaarten kijk inderdaad de Biscaye storm geworden. De storm die nu komt is toch en andere, zo lijkt het..... Kaarten veranderen oo zo snel, het lijkt wel het weer...
In ieder geval weten we dadelijk meer, er runt weer wat binnen | Gewijzigd: 10 december 2011, 16:47 uur, door jcroon
hij mag hier wel komen van mij, heb wel zin in een briesje
Jan!
Eigenlijk vraag ik mij af waarom je hierop terugkomt. Je schrijft verwachtingen voor deze site die vaak goed (onweer/sneeuw/wind/etc), en toch steek je energie in deze onzin van andere mensen.
No offence, maar in mijn ogen kun je beter doorgaan met je verwachtingen en daar je energie in steken.
Eigenlijk vraag ik mij af waarom je hierop terugkomt. Je schrijft verwachtingen voor deze site die vaak goed (onweer/sneeuw/wind/etc), en toch steek je energie in deze onzin van andere mensen.
No offence, maar in mijn ogen kun je beter doorgaan met je verwachtingen en daar je energie in steken.
Ja een terugkerend refrein wat behoorlijk wat ruzie en allerlei dingen op dit forum terweeg brengt...
Maar goed we gaan het allemaal wel zien denk ik.
Tis vrij lange termijn meestal komen zulke scenario's niet echt uit naar mijn ervaring (wind kracht 12 enz)
Mijn (on)weer foto's : Foto's
Maar goed we gaan het allemaal wel zien denk ik.
Tis vrij lange termijn meestal komen zulke scenario's niet echt uit naar mijn ervaring (wind kracht 12 enz)
Velen fixeren zich op de wind op zee, aan land wordt dat al niet gehaald en zelfs voordat de kust bereikt wordt neemt de wind al af, vergelijk het maar eens met een schip, de boeggolf begint ook al iets voor het schip. vraag me af of die windmolenparken op zee ook al een merkbare invloed hebben op windsnelheden aan land.
Laatst run (GFS) Geeft aan dat de storm weer recht op Denemarken af koerst. Staartje draait op Noord Nederland af maar geeft niet wat er op Denemarken af komt. Overigens lijkt de storm boven de Noordzee wat aan kracht in te boeten (het laag wordt ook minder laag, van minder dan 940 (!!) ten west van Schotland, via 944 ergens tussen Schotland en Noorwegen tot 952 boven Zuid Noowegen (als de storm ter hoogte van Nederland is)), maar ik zou toch maar niet gaan Kitesurfen aan de Deense Kust, tenzij je later in Rusland opgepakt wilt worden voor een spionagevlucht.... | Gewijzigd: 10 december 2011, 17:42 uur, door jcroon