Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Liberty, TX; Polk, TX.

23 Nov 2024 10:17:03

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Liberty, TX.

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Hardin, TX.

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Jasper, TX.

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Nov 2024 05:46:27

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 20:25:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Clarion, PA; Forest, PA; Indiana, PA; Jefferson, PA.

22 Nov 2024 09:51:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Fayette, PA; Indiana, PA; Westmoreland, PA.

22 Nov 2024 09:51:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cambria, PA; Somerset, PA.

22 Nov 2024 09:51:42

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 09:35:11

22 Nov 2024 09:35:10

De temperatuur bij Humain is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 01:05:39

De temperatuur bij Ernage is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:33

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:32

22 Nov 2024 00:58:32
Actueel
1 / 4

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Jeroen71
Lid
9 december 2011, 22:26 uur | Bericht #306992
Actualisatie 9-12-2011 over opnieuw een dynamische week voor de boeg, maar dan..
« Gepost op: Vandaag om 20:34:13 »Onder invloed van lagedruk dat zich boven het zuiden van Scandinavie bevindt, hebben we ook vandaag weer te maken gehad met aanvoer van onstabiele luchtsoorten. Daarom weer frequent buien, vooral in het noorden, en ook actueel nog veel buien boven het land, met name het westen het noorden.

In de loop van de avond en nacht alleen in de kustgebieden nog buien, en morgen alleen in het noorden nog een buienkans. Verder ook opklaringen en minimaal 0-5 C, morgen waarden rond de 7 C.

Eerste kaart laat zien dat zondag profiteert van een hogedrukgebied dat zich dat ten zuidoosten bevindt. Dan een meest droge dag, met na op uitgebreide schaal lichte vorst in de ochtend, overdag waarden rond de 4/5 C.

Maandag hebben we al weer te maken met een frontensysteem, overdag dan regen uit passage van een warmtefront, en temperaturen oplopend na een nog relatief koude start, met temp in het binnenland rond het vriespunt, naar een graad of 7.

Tweede kaart laat zien dat de dynamiek dan weer ten volle terug is, onder invloed van zeer diepe lagedruk opnieuw in het zeegebied tussen Schotland en Ijsland is aangekomen. Deze dag daarom opnieuw kans op stormweer en frontale regen, waarbij de temp tijdelijk in martiem subtropische luchtsoorten oplopen naar een graad of 10.

Woensdag en donderdag nog steeds invloed van dit weersysteem, met aan de achterzijde meer maritiem polaire aanvoer en temp rond de normale 6 C.

Derde kaart laat een verdere turbulente fase rond eind volgende week zien, als nieuwe lagedruk met een wat meer zuidelijke koers over ons gebied zal trekken. Dan waarschijnlijk hernieuwde stormkansen, en flinke hoeveelheden regen.

Achter dit lagedrukgebied zien we ten westen drukstijgingen. Die af en toe best wel indrukwekkend ogen, met flinke WA. Aan de oostflank stroomt dan gevoelig koudere\lucht zuidwaarts, zie 4e kaart.
Of het de aanvang is van een periode met duidelijk andere drukverhoudingen is natuurlijk gezien de termijn nog zeer de vraag, maar een fase met winterse buien en te lage temperaturen voor de tijd van het jaar lijkt te verwachten.

Mvg, Ronald.

advdvoort
Lid
9 december 2011, 22:53 uur | Bericht #306996
Citaat van X-treme, vrijdag 9 december 2011, 18:59 uur Betaal jij me reis naar Schotland dan

Maar is dat ook niet een beetje het risico, om een "glazen" kas in het "westen" neer te zetten?
De kans op een aantal stormen per jaar in het westen zijn best wel groot.

Niemand hoopt natuurlijk op schade.
Er kan ook een boom op me auto of huis vallen.
Maar dat is het risico als je zo dicht bij de kust woont.

Het antwoord op de vraag waarom de kassen juist in het westen staan,heeft Marcel al gegeven.
En over wat betreft het bekostigen van jouw reisje naar Schotland,kan ik alleen zeggen; een hobby mag toch geld kosten?
Maar afgezien van dit alles kan ik je fascinatie voor dit natuurgeweld wel begrijpen hoor!
En onder ons gezegd; de kwaliteit van onze kassen is de laatste jaren wel sterk verbeterd.

met vr. gr. Adjeglas
Waarom deze advertentie?
10 december 2011, 00:18 uur | Bericht #307011
Kans op (zeer) zware storm op van vrijhdag 16 op zaterdag 17 december

De stormdepressie die gisteren op de run stond, blijft ook op de laatste GFS run aanwezig.
De kern ligt tijdens het hoogtepunt van de storm in de vrioege morgen van zaterdag 17 december ergens boven Denemarken met een druk van 958hPa.
Tijdens het hoogtepunt van de storm zal op basis van deze verwachtingen een zeer zware storm in het Waddengebied komen te staan.
Hierbij moeten we dus denken aan een gemiddelde windsnelheid van 110km/uur.
De windstoten die bij deze kaliber storm voorkomen, die liggen in de orde van 125 tot 130 km/uur.

De verwachting is dus dat voor het gehele kustgebied en het IJsselmeer een westerstorm 9 Bft. komt te staan.
Het noordwesten en de kust van Friesland en Groningen moeten enige tijd rekening houden met zware storm 10 Bft. en dit zal waarschijnlijk ook gelden voor het IJsselmeer tussen de Markerwaarddijk en de Afsluitdijk.
Het Waddengebied en de kustplaatsen Den Helder en Harlingen zullen enige tijd rekening moeten houdsen met een zeer zware storm 11 Bft.
De zwaarste windstoten die zullen in het Waddengebied voorkomen, maar ook voor de overige kustprovincies zullen er zeer zware windstoten voorkomen tot 120 km/uur.
In het Binnenland is de wind een behoorlijk stuk minder, maar ook daar zal er een harde tot stormachtige wind komen te staan en moet rekening worden gehouden met zware windstoten (>75 km/uur),
De Provincies Gelderland, Brabant en Limburg hebben nog altijd dan te maken met een krachtige wind, waarbij met name in de hogere delen van Limburg de grootste kans op zware windstoten maakt.

Ook is het zeer waarschijnlijk dat deze stormdepressie gepaard zal gaan met een koufront en een aantal troggen of buienlijnen.
Bij een frontpaasage van een eventueel koufront of een buienlijn kunnen er windstoten voorkomen tot 130 misschien wel 140 km/uur.

Mijn Conclusie:

Hoewel het in het noordwesten en het Waddengebied wel ieder jaar gemiddeld een tot twee keer stormt, is een zeer
zware storm ook daar een zeer zeldzaam verschijnsel.
We hebben dus te maken met een extreme situatie, die gelukkig in Nederland ook niet vaak voorkomt
Ook windstoten tot 140 km/uur komen gelukkig hier in Nederland weinig voor.
Ik denk dat deze storm ergens in de buurt zal komen van de grote stormen van januari en februari 1990.
Ook hierbij waren er een aantal dodelijke slachtoffers en werden er windsnelheden gemeten van meer dan 140 km/uur.

Jan Visser had het volgens mij al over deze zeer zware storm in zijn weerpraatje op de radio.
Een extreme storm een week van te voren voorspellen is eigenlijk waanzin, maar gezien het feit dat deze storm nog steeds op de weerkaarten staat is dit toch iets om de komende dagen rekening mee te houden.
Het is nog te vroeg om deze verwachting echt serieus te nemen, maar des te interressanter om de ontwikkelingen te blijven volgen en dat zal ik zeker doen. | Gewijzigd: 10 december 2011, 08:41 uur, door Marga
smarkie
Lid
10 december 2011, 00:21 uur | Bericht #307012
Edit: op bijna 53 was me voor

De stormen voor dinsdag en vrijdag staan nog steeds op de kaart.

Dinsdag:

wind_dinsdag_00.gif

wind_dinsdag_06.gif

wind_dinsdag_12.gif

wind_dinsdag_18.gif

wind_woensdag_00.gif

wind_woensdag_06.gif

Vrijdag:

wind_vrijdag_06.gif

wind_vrijdag_12.gif

wind_vrijdag_18.gif

wind_zaterdag_00.gif | Gewijzigd: 10 december 2011, 00:22 uur, door smarkie
Sneeuwdagen winter 2011/2012: 2Begint de winter laat, zet dan de strooiwagens maar paraat.Is het te warm in November, dan krijgen we een weeralarm in December
Woonplaats: Uden, Noord-Brabant 34.4 km ten noorden van Eindhoven
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
10 december 2011, 00:31 uur | Bericht #307016
Citaat van op bijna 53 graden NB, zaterdag 10 december 2011, 0:18 uur We hebben dus te maken met een extreme situatie, die waarschijnlijk ook dodelijke slachtoffers gaat maken.
Ook windstoten tot 150 km/uur komen gelukkig hier in Nederland weinig voor.

Vat dit niet verkeerd op! Want ik waardeer je posts/mening heel erg en leer er veel van!

Maar ik zou met dat soort uitspraken wel heel erg voorzichtig zijn!
Je hoort mij niet zeggen dat er niks gaat gebeuren etc etc, maar dat wil ik je wel even meegeven
En om nu een week van te voren al te spreken over een waarschijnlijkheid van iets...
Bedoel er verder niks mee

Heb er zelf heel veel zin in! Als het echt zo uitkomt, ben ik weer aan de kust te vinden! | Gewijzigd: 10 december 2011, 00:37 uur, door TornadoCowboy
10 december 2011, 00:34 uur | Bericht #307017
Citaat van X-treme, zaterdag 10 december 2011, 0:21 uur Edit: op bijna 53 was me voor

De stormen voor dinsdag en vrijdag staan nog steeds op de kaart.

Sorry dat ik je net voor was, maar je had deze storm ook al opgemerkt.
Het wordt een interresante week dat is wel zeker, er zijn storm kansen genoeg.
Op de Wadden heb je de meeste kans om een storm echt mee te maken, maar windkracht 11 is wel een beetje teveel van het goede.
Ik wens je voor de komende week alvast veel stormplezier toe.

QUOTE(TornadoCowboy @ Dec 10 2011, 00:31) <{POST_SNAPBACK}>
Vat dit niet verkeerd op! Want ik waardeer je posts/mening heel erg en leer er veel van!

Maar ik zou met dat soort uitspraken wel heel erg voorzichtig zijn!
Je hoort mij niet zeggen dat er niks gaat gebeuren etc etc, maar dat wil ik je wel even meegeven
En om nu een week van te voren al te spreken over een waarschijnlijkheid van iets...
Bedoel er verder niks mee

Heb er zelf heel veel zin in! Als het echt zo uitkomt, ben ik weer aan de kust te vinden!

Ik ben erg blij dat je er veel van opsteekt en mijn posts waardeert.
ik probeer altijd een realistische prognose op te stellen op basis wat ik op dat moment aan informatie ter beschikking heb.
Dat van die doden is dus ook helaas een realistisch beeld, maar toch heb ik dit bij nader inzien aangepast, omdat dit de mensen af kan schrikken.
Mijn bedoeling is informatie met elkaar te delen en er wat van op te steken en geen mensen bang te maken.
In ieder geval bedankt dat je mij erop wees

Een storm een week van te voren voorspellen is onmogelijk, er kan nog zoveel veranderen en dat hebben we de laatste dagen allemaal wel ondervonden.
Het is geen voorspelling maar een verwachting op basis van de laatste GFS run, een verwachting kan dus altijd worden aangepast, dat geldt ook voor mijn andere interesse de waterstanden.
In een stormverwachting zal ik altijd het woordje ik proberen te vermijden, in een conclusie geef ik pas mijn mening, maaar wel zo realistisch mogelijk'

Edit Marga: Opeenvolgende berichten samengevoegd | Gewijzigd: 10 december 2011, 08:42 uur, door Marga
Micky
Lid
10 december 2011, 01:49 uur | Bericht #307026
Citaat van op bijna 53 graden NB, zaterdag 10 december 2011, 0:48 uur In een stormverwachting zal ik altijd het woordje ik proberen te vermijden, in een conclusie geef ik pas mijn mening, maaar wel zo realistisch mogelijk
Die laatste zin moet je mij toch nog een keer uitleggen? Cruijffiaans?
WAAR IS DE WIND ALS HET NIET WAAIT?
10 december 2011, 02:40 uur | Bericht #306982
Citaat van Micky, zaterdag 10 december 2011, 1:49 uur Die laatste zin moet je mij toch nog een keer uitleggen? Cruijffiaans?
Ik bedoel er mee te zeggen: de woorden :ik verwacht....,ik denk..., ik geloof..., volgens mij... en meer van dat soort termen niet te gebruiken in het opstellen van een wind of stormverwachting.
Sorry dat het wat onduidelijk stond beschreven... | Gewijzigd: 10 december 2011, 02:52 uur, door op bijna 53 graden NB
10 december 2011, 02:50 uur | Bericht #307028
Lijkt nu (als we naar de windkaarten kijken) dat het hoogtepunt wat naar het midden van de dag is geschoven ipv in de avond qua windstoten

Knipsel.PNG

Maximumkaartje windstoten, komende dinsdag

Knipsel.PNG

Edit Marga: Opeenvolgende berichten samengevoegd | Gewijzigd: 10 december 2011, 08:44 uur, door Marga
10 december 2011, 03:06 uur | Bericht #307030
Citaat van TornadoCowboy, zaterdag 10 december 2011, 2:50 uur Lijkt nu (als we naar de windkaarten kijken) dat het hoogtepunt wat naar het midden van de dag is geschoven ipv in de avond qua windstoten
Het springt ieder keer van de hak op de tak, gewoon maar blijven volgen en kijken welke verwachting het meest de komende tijd
in de runs bijft terugkomen.
Pas dinsdag wordt het allemaal wel wat duidelijker, tot die tijd gewoon de situatie blijven volgen.

De verwachting die ik een paar uur geleden gemaakt heb, die kan al weer de prullebak in.
Aan de andere kant, laat ik hem voorlopig even staan.
Dinsdagmiddag is het vroeg genoeg om de verwachting eventueel aan te passen, dan zit er 72 uur tussen de nieuwe verwachting en de storm voor het komend weekend.
Ik zal dan ook weer een beeld hebben van de verwachte waterstanden, voor Den Helder en Vlissingen.
Maar voor die tijd maar afwachten en zien welke kant het op gaat.
10 december 2011, 06:25 uur | Bericht #307034
Als we de runs/radar bekijken schieten ze ontzettend op en neer! In de run(hieronder) lijken de windstoten wat toegenomen, maar pak je daar een kaartje bij, is het weer compleet verandert
Uitermate onzeker dus(logisch een week vooruit maar afwachten en afwachten...I love it! | Gewijzigd: 10 december 2011, 06:33 uur, door TornadoCowboy
smarkie
Lid
10 december 2011, 07:54 uur | Bericht #307036
Beide stormen, van dinsdag en vrijdag.

Zijn volgens GFS idd iets minder geworden, maar dat was te verwachten.
Maar het kan net zo goed, de volgende run weer zwaarder zijn.
We wachten het af
Sneeuwdagen winter 2011/2012: 2Begint de winter laat, zet dan de strooiwagens maar paraat.Is het te warm in November, dan krijgen we een weeralarm in December
Marga
Lid
10 december 2011, 08:47 uur | Bericht #307021
Vriendelijk edoch dringend verzoek op niet twee berichten achter elkaar te plaatsen, maar zoveel mogelijk in één bericht zetten.
Hiervoor is de edit knop uitgevonden!

Mocht je verschillende berichten willen quoten maak dan gebruik van de volgende tags [ quote] tekst[/ quote] (Maar dan zonder de spaties).

Het bevordert de leesbaarheid niet, als er telkens twee berichten van 1 persoon achter elkaar staan.

Dank voor de medewerking
| Gewijzigd: 10 december 2011, 08:48 uur, door Marga
Every cloud has a silver lining
Eef87
Lid
10 december 2011, 08:57 uur | Bericht #307020
De storm van volgende week vrijdag klonk goed!!
En we weten ondertussen wel hoe dat gaat met de GFS run, morgen staat het vast wel weer op de kaarten
Ik houd dit topic tot die tijd goed in de gaten....
2014
Onweersdagen: 7 april; 23 april; 25 april;
10 december 2011, 09:21 uur | Bericht #307041
Latest EC
Jeroen71
Lid
10 december 2011, 09:33 uur | Bericht #307042
Wat een monsters

Dinsdag

wind_british_isles75.png

Vrijdag

| Gewijzigd: 10 december 2011, 09:37 uur, door Jeroen71
jcroon
Lid
10 december 2011, 10:22 uur | Bericht #307049
Citaat van adjeglas, vrijdag 9 december 2011, 22:53 uur Maar afgezien van dit alles kan ik je fascinatie voor dit natuurgeweld wel begrijpen hoor!
En onder ons gezegd; de kwaliteit van onze kassen is de laatste jaren wel sterk verbeterd.

met vr. gr. Adjeglas

Als ik de kaartje op weer.nl bekijk van de laatste runs vallen me een paar dingen op:
- ook deze blijft op de kaarten staan, aankomsttijden lijken wel te verschillen.
- dinsdag afgezwakt, vrijdag lijken het twee stromen te worden
- ook deze gaat vooral het noorden raken
- zeer sterke afname bij de grens tussen zee en land. OP basi van de kaarten zou ik zeggen, bij lage na geen 11 boven het westland, eerder negen en misschien zelfs maar acht. Nog fors maar mijn aardbeienonderglaskwekendebuurman zegt dat een beetje kas dat wel kan hebben, zelfs met de windvlagen die er bovenop komen. Je moet alleen wel alles goed dicht hebben en houden, 1 vergeten raampje en je bent.... nou ja, die korte achternaam.
10 december 2011, 11:37 uur | Bericht #307065
2.png

2.png | Gewijzigd: 10 december 2011, 11:42 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
10 december 2011, 11:42 uur | Bericht #307066
8| Ziet er verontrustend uit
advdvoort
Lid
10 december 2011, 11:43 uur | Bericht #307067
Citaat van jcroon, zaterdag 10 december 2011, 10:22 uur Als ik de kaartje op weer.nl bekijk van de laatste runs vallen me een paar dingen op:
- ook deze blijft op de kaarten staan, aankomsttijden lijken wel te verschillen.
- dinsdag afgezwakt, vrijdag lijken het twee stromen te worden
- ook deze gaat vooral het noorden raken
- zeer sterke afname bij de grens tussen zee en land. OP basi van de kaarten zou ik zeggen, bij lage na geen 11 boven het westland, eerder negen en misschien zelfs maar acht. Nog fors maar mijn aardbeienonderglaskwekendebuurman zegt dat een beetje kas dat wel kan hebben, zelfs met de windvlagen die er bovenop komen. Je moet alleen wel alles goed dicht hebben en houden, 1 vergeten raampje en je bent.... nou ja, die korte achternaam.

Nou, kan ik toch weer wat rustiger slapen deze week!
Als het je broodwinning is kijk je er toch wat anders tegen aan.
En ik heb als 12-jarige de stormen van 1972 - 73 bewust meegemaakt (compleet met het toen gestrande Veronica-schip bij Scheveningen) en toen hadden we flinke schade,maar minder stevige kassen!
In elk geval bedankt voor de info.

gr. Adjeglas
Terug naar boven
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Er zijn in totaal 27.880 topics, welke bij elkaar 448.478 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.606 leden.
Het nieuwste lid is AMV058.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 88 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 88, lezen 10 mensen het topic "Onweerskansen 17 juli".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden