« Gepost op: Vandaag om 20:34:13 »Onder invloed van lagedruk dat zich boven het zuiden van Scandinavie bevindt, hebben we ook vandaag weer te maken gehad met aanvoer van onstabiele luchtsoorten. Daarom weer frequent buien, vooral in het noorden, en ook actueel nog veel buien boven het land, met name het westen het noorden.
In de loop van de avond en nacht alleen in de kustgebieden nog buien, en morgen alleen in het noorden nog een buienkans. Verder ook opklaringen en minimaal 0-5 C, morgen waarden rond de 7 C.
Eerste kaart laat zien dat zondag profiteert van een hogedrukgebied dat zich dat ten zuidoosten bevindt. Dan een meest droge dag, met na op uitgebreide schaal lichte vorst in de ochtend, overdag waarden rond de 4/5 C.
Maandag hebben we al weer te maken met een frontensysteem, overdag dan regen uit passage van een warmtefront, en temperaturen oplopend na een nog relatief koude start, met temp in het binnenland rond het vriespunt, naar een graad of 7.
Tweede kaart laat zien dat de dynamiek dan weer ten volle terug is, onder invloed van zeer diepe lagedruk opnieuw in het zeegebied tussen Schotland en Ijsland is aangekomen. Deze dag daarom opnieuw kans op stormweer en frontale regen, waarbij de temp tijdelijk in martiem subtropische luchtsoorten oplopen naar een graad of 10.
Woensdag en donderdag nog steeds invloed van dit weersysteem, met aan de achterzijde meer maritiem polaire aanvoer en temp rond de normale 6 C.
Derde kaart laat een verdere turbulente fase rond eind volgende week zien, als nieuwe lagedruk met een wat meer zuidelijke koers over ons gebied zal trekken. Dan waarschijnlijk hernieuwde stormkansen, en flinke hoeveelheden regen.
Achter dit lagedrukgebied zien we ten westen drukstijgingen. Die af en toe best wel indrukwekkend ogen, met flinke WA. Aan de oostflank stroomt dan gevoelig koudere\lucht zuidwaarts, zie 4e kaart.
Of het de aanvang is van een periode met duidelijk andere drukverhoudingen is natuurlijk gezien de termijn nog zeer de vraag, maar een fase met winterse buien en te lage temperaturen voor de tijd van het jaar lijkt te verwachten.
Mvg, Ronald.
Maar is dat ook niet een beetje het risico, om een "glazen" kas in het "westen" neer te zetten?
De kans op een aantal stormen per jaar in het westen zijn best wel groot.
Niemand hoopt natuurlijk op schade.
Er kan ook een boom op me auto of huis vallen.
Maar dat is het risico als je zo dicht bij de kust woont.
Het antwoord op de vraag waarom de kassen juist in het westen staan,heeft Marcel al gegeven.
En over wat betreft het bekostigen van jouw reisje naar Schotland,kan ik alleen zeggen; een hobby mag toch geld kosten?
Maar afgezien van dit alles kan ik je fascinatie voor dit natuurgeweld wel begrijpen hoor!
En onder ons gezegd; de kwaliteit van onze kassen is de laatste jaren wel sterk verbeterd.
met vr. gr. Adjeglas
De stormdepressie die gisteren op de run stond, blijft ook op de laatste GFS run aanwezig.
De kern ligt tijdens het hoogtepunt van de storm in de vrioege morgen van zaterdag 17 december ergens boven Denemarken met een druk van 958hPa.
Tijdens het hoogtepunt van de storm zal op basis van deze verwachtingen een zeer zware storm in het Waddengebied komen te staan.
Hierbij moeten we dus denken aan een gemiddelde windsnelheid van 110km/uur.
De windstoten die bij deze kaliber storm voorkomen, die liggen in de orde van 125 tot 130 km/uur.
De verwachting is dus dat voor het gehele kustgebied en het IJsselmeer een westerstorm 9 Bft. komt te staan.
Het noordwesten en de kust van Friesland en Groningen moeten enige tijd rekening houden met zware storm 10 Bft. en dit zal waarschijnlijk ook gelden voor het IJsselmeer tussen de Markerwaarddijk en de Afsluitdijk.
Het Waddengebied en de kustplaatsen Den Helder en Harlingen zullen enige tijd rekening moeten houdsen met een zeer zware storm 11 Bft.
De zwaarste windstoten die zullen in het Waddengebied voorkomen, maar ook voor de overige kustprovincies zullen er zeer zware windstoten voorkomen tot 120 km/uur.
In het Binnenland is de wind een behoorlijk stuk minder, maar ook daar zal er een harde tot stormachtige wind komen te staan en moet rekening worden gehouden met zware windstoten (>75 km/uur),
De Provincies Gelderland, Brabant en Limburg hebben nog altijd dan te maken met een krachtige wind, waarbij met name in de hogere delen van Limburg de grootste kans op zware windstoten maakt.
Ook is het zeer waarschijnlijk dat deze stormdepressie gepaard zal gaan met een koufront en een aantal troggen of buienlijnen.
Bij een frontpaasage van een eventueel koufront of een buienlijn kunnen er windstoten voorkomen tot 130 misschien wel 140 km/uur.
Mijn Conclusie:
Hoewel het in het noordwesten en het Waddengebied wel ieder jaar gemiddeld een tot twee keer stormt, is een zeer
zware storm ook daar een zeer zeldzaam verschijnsel.
We hebben dus te maken met een extreme situatie, die gelukkig in Nederland ook niet vaak voorkomt
Ook windstoten tot 140 km/uur komen gelukkig hier in Nederland weinig voor.
Ik denk dat deze storm ergens in de buurt zal komen van de grote stormen van januari en februari 1990.
Ook hierbij waren er een aantal dodelijke slachtoffers en werden er windsnelheden gemeten van meer dan 140 km/uur.
Jan Visser had het volgens mij al over deze zeer zware storm in zijn weerpraatje op de radio.
Een extreme storm een week van te voren voorspellen is eigenlijk waanzin, maar gezien het feit dat deze storm nog steeds op de weerkaarten staat is dit toch iets om de komende dagen rekening mee te houden.
Het is nog te vroeg om deze verwachting echt serieus te nemen, maar des te interressanter om de ontwikkelingen te blijven volgen en dat zal ik zeker doen. | Gewijzigd: 10 december 2011, 08:41 uur, door Marga
De stormen voor dinsdag en vrijdag staan nog steeds op de kaart.
Dinsdag:
Vrijdag:
| Gewijzigd: 10 december 2011, 00:22 uur, door smarkie
Ook windstoten tot 150 km/uur komen gelukkig hier in Nederland weinig voor.
Vat dit niet verkeerd op! Want ik waardeer je posts/mening heel erg en leer er veel van!
Maar ik zou met dat soort uitspraken wel heel erg voorzichtig zijn!
Je hoort mij niet zeggen dat er niks gaat gebeuren etc etc, maar dat wil ik je wel even meegeven
En om nu een week van te voren al te spreken over een waarschijnlijkheid van iets...
Bedoel er verder niks mee
Heb er zelf heel veel zin in! Als het echt zo uitkomt, ben ik weer aan de kust te vinden! | Gewijzigd: 10 december 2011, 00:37 uur, door TornadoCowboy
De stormen voor dinsdag en vrijdag staan nog steeds op de kaart.
Sorry dat ik je net voor was, maar je had deze storm ook al opgemerkt.
Het wordt een interresante week dat is wel zeker, er zijn storm kansen genoeg.
Op de Wadden heb je de meeste kans om een storm echt mee te maken, maar windkracht 11 is wel een beetje teveel van het goede.
Ik wens je voor de komende week alvast veel stormplezier toe.
Maar ik zou met dat soort uitspraken wel heel erg voorzichtig zijn!
Je hoort mij niet zeggen dat er niks gaat gebeuren etc etc, maar dat wil ik je wel even meegeven
En om nu een week van te voren al te spreken over een waarschijnlijkheid van iets...
Bedoel er verder niks mee
Heb er zelf heel veel zin in! Als het echt zo uitkomt, ben ik weer aan de kust te vinden!
Ik ben erg blij dat je er veel van opsteekt en mijn posts waardeert.
ik probeer altijd een realistische prognose op te stellen op basis wat ik op dat moment aan informatie ter beschikking heb.
Dat van die doden is dus ook helaas een realistisch beeld, maar toch heb ik dit bij nader inzien aangepast, omdat dit de mensen af kan schrikken.
Mijn bedoeling is informatie met elkaar te delen en er wat van op te steken en geen mensen bang te maken.
In ieder geval bedankt dat je mij erop wees
Een storm een week van te voren voorspellen is onmogelijk, er kan nog zoveel veranderen en dat hebben we de laatste dagen allemaal wel ondervonden.
Het is geen voorspelling maar een verwachting op basis van de laatste GFS run, een verwachting kan dus altijd worden aangepast, dat geldt ook voor mijn andere interesse de waterstanden.
In een stormverwachting zal ik altijd het woordje ik proberen te vermijden, in een conclusie geef ik pas mijn mening, maaar wel zo realistisch mogelijk'
Edit Marga: Opeenvolgende berichten samengevoegd | Gewijzigd: 10 december 2011, 08:42 uur, door Marga
Die laatste zin moet je mij toch nog een keer uitleggen? Cruijffiaans?
Ik bedoel er mee te zeggen: de woorden :ik verwacht....,ik denk..., ik geloof..., volgens mij... en meer van dat soort termen niet te gebruiken in het opstellen van een wind of stormverwachting.
Sorry dat het wat onduidelijk stond beschreven... | Gewijzigd: 10 december 2011, 02:52 uur, door op bijna 53 graden NB
Maximumkaartje windstoten, komende dinsdag
Edit Marga: Opeenvolgende berichten samengevoegd | Gewijzigd: 10 december 2011, 08:44 uur, door Marga
Het springt ieder keer van de hak op de tak, gewoon maar blijven volgen en kijken welke verwachting het meest de komende tijd
in de runs bijft terugkomen.
Pas dinsdag wordt het allemaal wel wat duidelijker, tot die tijd gewoon de situatie blijven volgen.
De verwachting die ik een paar uur geleden gemaakt heb, die kan al weer de prullebak in.
Aan de andere kant, laat ik hem voorlopig even staan.
Dinsdagmiddag is het vroeg genoeg om de verwachting eventueel aan te passen, dan zit er 72 uur tussen de nieuwe verwachting en de storm voor het komend weekend.
Ik zal dan ook weer een beeld hebben van de verwachte waterstanden, voor Den Helder en Vlissingen.
Maar voor die tijd maar afwachten en zien welke kant het op gaat.
Uitermate onzeker dus(logisch een week vooruit maar afwachten en afwachten...I love it! | Gewijzigd: 10 december 2011, 06:33 uur, door TornadoCowboy
Zijn volgens GFS idd iets minder geworden, maar dat was te verwachten.
Maar het kan net zo goed, de volgende run weer zwaarder zijn.
We wachten het af
Hiervoor is de edit knop uitgevonden!
Mocht je verschillende berichten willen quoten maak dan gebruik van de volgende tags [ quote] tekst[/ quote] (Maar dan zonder de spaties).
Het bevordert de leesbaarheid niet, als er telkens twee berichten van 1 persoon achter elkaar staan.
Dank voor de medewerking | Gewijzigd: 10 december 2011, 08:48 uur, door Marga
En we weten ondertussen wel hoe dat gaat met de GFS run, morgen staat het vast wel weer op de kaarten
Ik houd dit topic tot die tijd goed in de gaten....
Onweersdagen: 7 april; 23 april; 25 april;
En onder ons gezegd; de kwaliteit van onze kassen is de laatste jaren wel sterk verbeterd.
met vr. gr. Adjeglas
Als ik de kaartje op weer.nl bekijk van de laatste runs vallen me een paar dingen op:
- ook deze blijft op de kaarten staan, aankomsttijden lijken wel te verschillen.
- dinsdag afgezwakt, vrijdag lijken het twee stromen te worden
- ook deze gaat vooral het noorden raken
- zeer sterke afname bij de grens tussen zee en land. OP basi van de kaarten zou ik zeggen, bij lage na geen 11 boven het westland, eerder negen en misschien zelfs maar acht. Nog fors maar mijn aardbeienonderglaskwekendebuurman zegt dat een beetje kas dat wel kan hebben, zelfs met de windvlagen die er bovenop komen. Je moet alleen wel alles goed dicht hebben en houden, 1 vergeten raampje en je bent.... nou ja, die korte achternaam.
- ook deze blijft op de kaarten staan, aankomsttijden lijken wel te verschillen.
- dinsdag afgezwakt, vrijdag lijken het twee stromen te worden
- ook deze gaat vooral het noorden raken
- zeer sterke afname bij de grens tussen zee en land. OP basi van de kaarten zou ik zeggen, bij lage na geen 11 boven het westland, eerder negen en misschien zelfs maar acht. Nog fors maar mijn aardbeienonderglaskwekendebuurman zegt dat een beetje kas dat wel kan hebben, zelfs met de windvlagen die er bovenop komen. Je moet alleen wel alles goed dicht hebben en houden, 1 vergeten raampje en je bent.... nou ja, die korte achternaam.
Nou, kan ik toch weer wat rustiger slapen deze week!
Als het je broodwinning is kijk je er toch wat anders tegen aan.
En ik heb als 12-jarige de stormen van 1972 - 73 bewust meegemaakt (compleet met het toen gestrande Veronica-schip bij Scheveningen) en toen hadden we flinke schade,maar minder stevige kassen!
In elk geval bedankt voor de info.
gr. Adjeglas