Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 20:25:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Clarion, PA; Forest, PA; Indiana, PA; Jefferson, PA.

22 Nov 2024 09:51:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Fayette, PA; Indiana, PA; Westmoreland, PA.

22 Nov 2024 09:51:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cambria, PA; Somerset, PA.

22 Nov 2024 09:51:42

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 09:35:11

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 09:35:10

De temperatuur bij Humain is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 01:05:39

De temperatuur bij Ernage is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:33

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:32

22 Nov 2024 00:58:32

De temperatuur bij Retie is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 19:12:49

De temperatuur bij Ukkel is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 19:12:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Butler, PA; Washington, PA.

21 Nov 2024 12:27:29

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Westmoreland, PA.

21 Nov 2024 12:27:28

21 Nov 2024 08:43:07
Actueel
1 / 4

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats: Uden, Noord-Brabant 34.4 km ten noorden van Eindhoven
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
7 december 2011, 23:35 uur | Bericht #305933
Denk dat ik morgen maar is een ritje gaa maken naar scheveningen
of andere plekken dat moet ik even kijken, is er nog iemand(uit het westen/aan de kust)
Die zegt van (ik bedoel, het lijkt me ontzettend gaaf, morgen een kijkje bij scheveningen op de kade te nemen, of zijn er in die zin nog andere plekken waarvan mensen zeggen, daar kun je ook wel ''genieten'' van de wind:P)?
smarkie
Lid
7 december 2011, 23:37 uur | Bericht #305934
Citaat van Isabelle, woensdag 7 december 2011, 23:31 uur Hou mijn hart al vast voor morgennamiddag en nacht. Noodweercentrale geeft nu al een waarschuwing uit van code oranje tot rood.

Dat geven ze al snel, dus is niks bijzonders.

Dit is gewoon echt herfst zoals het hoort.
We zijn gewoon niks meer gewent.
Van mij mag de storm nog wel een paar tandjes hoger, ik vind het nog steeds wel mee vallen.

QUOTE(TornadoCowboy @ Dec 7 2011, 23:35) <{POST_SNAPBACK}>
of andere plekken dat moet ik even kijken, is er nog iemand(uit het westen/aan de kust)
Die zegt van (ik bedoel, het lijkt me ontzettend gaaf, morgen een kijkje bij scheveningen op de kade te nemen, of zijn er in die zin nog andere plekken waarvan mensen zeggen, daar kun je ook wel ''genieten'' van de wind:P)?

Ik denk dat je morgen overal langs de kust wel goed zit, alleen gezien de laatste verwachtingen, zou ik zeggen hoe meer naar het noorden hoe harder de wind zal zijn. | Gewijzigd: 7 december 2011, 23:43 uur, door smarkie
Sneeuwdagen winter 2011/2012: 2Begint de winter laat, zet dan de strooiwagens maar paraat.Is het te warm in November, dan krijgen we een weeralarm in December
Waarom deze advertentie?
7 december 2011, 23:39 uur | Bericht #305937
Hoogtepunt van deze storm moet dus duidelijk nog komen, op dit moment een volle storm 9 Bft. uit WNW
10 min/gem windsnelheid 22,1m/sec.
jcroon
Lid
7 december 2011, 23:45 uur | Bericht #305940
Citaat van koen17, woensdag 7 december 2011, 23:30 uur Pietje heeft het wel erg hoog in z'n bol. Laatste GFS run geeft hooguit windkracht 7 voor de ZW-kust, 8 voor de W-kust, 9-10 in het noorden van Noord-Holland, noord(westen) van friesland en de waddeneilanden. Dus niet de hele kuststrook. Maar goed, runs kunnen nog anders uitpakken!
De "morgenstorm" is vrij consequent voorspeld door GFS qua sterkte en lokatie.
7 december 2011, 23:52 uur | Bericht #305943
Citaat van jcroon, woensdag 7 december 2011, 23:45 uur De "morgenstorm" is vrij consequent voorspeld door GFS qua sterkte en lokatie.
GFS is inderdaad consequent dat blijkt ook wel uit het verloop en afloop van deze storm.
Micky
Lid
8 december 2011, 00:22 uur | Bericht #305954
Citaat van Frans24, woensdag 7 december 2011, 19:08 uur in scheveningen worden ook zandzakken klaar gezet..live te volgen

http://www.scheveningenlive.nl/beach3.html

QUOTE(TornadoCowboy @ Dec 7 2011, 23:35) <{POST_SNAPBACK}>

Werk zelf in Scheveningen. Mocht vanmiddag om een uur of 4 de boulevard (vanaf de haven) niet meer op met de auto omdat een dikke man in een handhavings auto naar mij zat te zwaaien of ik op wilde rotten.... Laat me normaal niet zo snel afschikken maar hij stond met zijn auto nogal in de weg (lees midden op de rijbaan)
Wilde alleen maar ff kijken of er nog iemand aan het kitesurfen was zodat hij ook mijn kite kon oplaten...
Vanavond na werk om een uur of 11 nog even gaan kijken en toen was de boulevard afgesloten met rood/witte blokken.
Via de ingang net na de buitenhaven kan je omrijden en kom je uiteindelijk toch nog op de boulevard terecht. ff uitgestapt maar snel weer terug de auto in....zandstralen is leuk, maar niet je gezicht!

@Frans 24, in Scheveningen zijn ze bezig een nieuwe boulevard aan te leggen en daar hebben ze al dat zand voor nodig.... Een zandzakje in Scheveningen gaat echt niet werken nadat ze de afgelopen jaren al meerdere keren het strand hebben verhoogd. Kritieke punt is bij de Keizerstraat....als het daar echt gaat lekken dan loopt heel Den Haag onder.
WAAR IS DE WIND ALS HET NIET WAAIT?
rdevos
Lid
8 december 2011, 00:25 uur | Bericht #305956
lijkt me nogal overdreven precies op de grens windkracht 11-12? berekenings fout?wind.jpg
Weatheralert B.V, Het weer, een spectaculaire ontwikkeling! www.weatheralert.nl ga direct naar onze site!. :)
Callie-P
Moderator
8 december 2011, 00:32 uur | Bericht #305958
Citaat van voxy2, donderdag 8 december 2011, 0:25 uur lijkt me nogal overdreven precies op de grens windkracht 11-12? berekenings-fout?

Midden op de Noordzee zou dit best wel kunnen..
Windstoten van dik 11 bftrt ( dit station is midden op de Noordzee)

wind_op_zee_8_dec.JPG

kun je hier vinden :
http://www.rijkswaterstaat.nl/geotool/wind...cookieload=true | Gewijzigd: 8 december 2011, 01:00 uur, door Callie-P
rdevos
Lid
8 december 2011, 01:16 uur | Bericht #305969
Donderdag 8 December Windkaart (Zelfgemaakte Verwachting Gebasseerd op GFS, Weerplaza en me Zelf ter waarde van vandaag.

605_220_NL_Nederland_lowres_0.jpg
Weatheralert B.V, Het weer, een spectaculaire ontwikkeling! www.weatheralert.nl ga direct naar onze site!. :)
8 december 2011, 04:31 uur | Bericht #305978
Snap dat niet he NWC kwam al eigenlijk de hele dag met een waarschuwing voor het gehele land code rood en oranje al om 11 uur in de ochtend
Het KNMI kwam eigenlijk de gehele dag alleen met een waarschuwing voor de kustprovincies, nu komen ze daar ook met waarschuwingen door het gehele land(om 0210uur bijgewerkt), maar daar begint het langs de kust pas om 5 uur, dus tegen het eind van de middag...

Zelfs als je op NWC gaat kijken bij Enschede, het uiterste oosten van ons land (misschien is het daar niet zo heftig etc etc) maar daar gaat de waarschuwing om 2 uur in de middag al in...Dat is dus 3 uur eerder dan dat het KNMI hun waarschuwing voor de kustprovincies in laat gaan

En jaa ik heb serieus de hele nacht op de site gezeten | Gewijzigd: 8 december 2011, 06:05 uur, door TornadoCowboy
8 december 2011, 06:03 uur | Bericht #305980
Ziet er leuk uit op de sat boven noord-england/Schotland
Ben benieuwd wat het ons gaat brengen
akammd
Lid
8 december 2011, 09:22 uur | Bericht #305993
Toch maar even het hele verhaal van Karim plaatsen, zitten een aantal (theoretisch) interressante getallen in, lees en huiver:

De eerdere berichtgeving blijft aangehouden. Ook de laatste modelruns bevestigen de ontwikkeling van een RACYC stormkern west van Ierland. De RGB airmass beelden tonen mooi dit proces. De depressiekern vertoont op de sat-beelden een zgn. cloud head met daarachter sterke dry air intrusion (rode kleuren). Om 18z bedroeg de kerndruk nog 992 hPa bij benadering, 24 uur later zal de kern spectaculair zijn gedaald naar zo'n 953 hPa boven de Noordelijke Noordzee. GFS suggereert nog steeds tegen morgen een volle 12 bf west van Schotland, dit is orkaankracht en komt uiteraard zelden voor in deze gebieden. Let op, orkaankracht betekent absoluut niet dat dit een 'orkaan' is, verre van uiteraard! Tegen donderdagavond staat er tijdelijk een 11 bf over de Noordelijke Noordzee.

Voor de Benelux is het vooral uitkijken met een tijdelijke windtoename net voor het grond koufront. De gemiddelde wind spant ook aan tot 9 bf over NW-NL maar dit is nu ook weer niet zo gevaarlijk. Nee, het is uitkijken hoe sterk het KF zich zal ontwikkelen in de LU van de jetstreak. Hoogstwaarschijnlijk krijgen we te maken met een NCFR, welke kenmerkend smal van aard is en dus zeer snel voorbij trekt. Evenwel is de neerslagintensiteit op zo'n front hoog en vaak deels convectief van aard. Bovendien zijn de verticale bewegingen langs het front sterk en dit stimuleert de uitwisseling van de sterke wind in de hogere luchtlagen, in zoverre dat een NCFR typisch gepaard gaat met zware windstoten. De sterkte van die windstoten hangt vanzelfsprekend af van de hoogtewinden maar als we morgen vlak voor het front de wind op 850 hPa nemen, komen we al snel op een wind van 35 m/s. Ook op 925 hPa staat makkelijk zo'n 30 m/s. Dus ik verwacht nabij dit front over delen van NL rukwinden tot 110 km/h en theoretisch is een 120-250 km/h mogelijk indien het front voldoende ontwikkeld is. En die ontwikkeling zal het sterkst zijn vlak in de linker uitgang en nabij de jetas, dus over centraal en noordelijk deel van NL. Waarschijnlijk ontsnapt BE aan de zwaarste rukwinden en haalt men daar zo'n 90 km/h , met een theoretische uitschieter tot 100 km/h over het N.

Bij eventuele convectie nabij het front zijn, gezien de verticale uitwisseling, onstabiliteit en erg hoge (SR)shear, dynamische cellen mogelijk onder de vorm van een bow echo, al dan niet met bookend vortex. Een low-topped supercell is eveneens niet uitgesloten. De kans op onweer over NL acht ik erg reëel bovendien met kans op wat hagel van zo'n 1 tot hoogstens 2 cm. Onderstaande weergave toont de WRM verwachting met een resolutie van 4km en toont de verwachtte radar reflectiviteit. We herkennen hier overduidelijk de smalle lijnconvectie met hoge rain rate op het front. Met blauw is de locatie afgebakend waar het grootste gevaar verscholen zit. De situatie heeft erg veel gelijkenissen met de storm Kyrill in 2007.

Aangezien ik de kans belangrijk acht op windstoten tot 110 km/h over NL breidt ik de warning level uit naar HIGH RISK en ook de MDT RISK zakt verder zuidwaarts.

Storm.JPG

Het hele verhaal met plaatjes vind je hier:

http://severeweatheroutlook.blogspot.com/
wappy
Lid
8 december 2011, 09:24 uur | Bericht #305995
Gister avond rond 23:00u waaide het hier harder dan over de heledag geweest is, best appart zegmaar, rond 23:00u waaide je bijna weg in Haarlem rond 00:30 was het ook ineens weg en was het zogoed als windstil.
jcroon
Lid
8 december 2011, 09:29 uur | Bericht #305998
Citaat van TornadoCowboy, donderdag 8 december 2011, 4:31 uur Snap dat niet he NWC kwam al eigenlijk de hele dag met een waarschuwing voor het gehele land code rood en oranje al om 11 uur in de ochtend
Het KNMI kwam eigenlijk de gehele dag alleen met een waarschuwing voor de kustprovincies, nu komen ze daar ook met waarschuwingen door het gehele land(om 0210uur bijgewerkt), maar daar begint het langs de kust pas om 5 uur, dus tegen het eind van de middag...

Zelfs als je op NWC gaat kijken bij Enschede, het uiterste oosten van ons land (misschien is het daar niet zo heftig etc etc) maar daar gaat de waarschuwing om 2 uur in de middag al in...Dat is dus 3 uur eerder dan dat het KNMI hun waarschuwing voor de kustprovincies in laat gaan

En jaa ik heb serieus de hele nacht op de site gezeten

Het zal wel aan mij liggen maar als ik de kaarten volg, dan denk ik dat het KNMI wat dichter op zit. Hou ook rekening met de kleur geel van het KNMI voor windstoten tot 100 km/u en dat NWC daarvoor oranje gebruikt.
Overigens, zolang het tot "stoten"beperkt blijft zal 100 km/u niet voor grootschalige problemen hoeven zorgen.

QUOTE(op bijna 53 graden NB @ Dec 7 2011, 23:52) <{POST_SNAPBACK}>
GFS is inderdaad consequent dat blijkt ook wel uit het verloop en afloop van deze storm.

Is alleen in de loop van dagen wat eerder gekomen. Lijkt in NL ook ietsjes zwakker dan de eerste signalen aangaven maar ik denk dat dat meer komt doordat de storm heel geleidelijk een tikkie noordwaarts gegaan is. Maar nog steeds zou ik me zorghen maken als ik vandaag met de boot vanm Denemarken naar het noorden zou gaan.
Jammer dat de EC run niet door komt. Da's al de tweede keer in korte termijn dat de EC run op weer.nl niet door komt tijdens interessante ontwikkelingen.

QUOTE(TornadoCowboy @ Dec 8 2011, 06:03) <{POST_SNAPBACK}>
Ziet er leuk uit op de sat boven noord-england/Schotland
Ben benieuwd wat het ons gaat brengen

Dat deel zal denk ik vooral de Duitse Bocht en een stuk ten noorden daarvan gaan pakken...

Maar ik heb uit balorigheid eens gekeken op de site van de met office. Niet wat ze voorspellen maar om eens te vergelijke met wat wat de GFS 00Z run aangaf voor rond deze tij en de waarnemingen in het Verenigd Koninkrijk.
Is niet goed mogelijk met andere tijden ( waarneming op met office zijn 07:00 lokale tijd) maar toch viel me o dat niet Schotland maar Wales de hoogste snelheden ( gemiddeld en vlaag) lijkt te hebben Dat ligt toch een stuk zuideljker en ziet er op alle GFS kaarten behoorljk kalm uit....
Met Office: observations
8 december 2011, 09:31 uur | Bericht #305999
Ik heb genoten van de wind gisteren, ben bezig in huis met de najaarschoonmaak, lekker de ramen tegen elkaar open
Vandaag gaat de boom er in. Maar nu eerst boodschapjes in huis halen, wil vandaag eig wel de dijk op. Gisteren een mooi stel foto's gezien op NH Dagblad, water kwam goed hoog.

Linkje naar artikel + wat foto's: http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/...rstaat-de-storm
Sneeuwdagen winter 2011/ 2012: 2
Onweer dagen 2012: 1 !
8 december 2011, 09:36 uur | Bericht #306000
NL rukwinden tot 110 km/h en theoretisch is een 120-250 km/h mogelijk

Nou nou, wil nog al 250 km/u
Tyshane
Lid
8 december 2011, 09:40 uur | Bericht #306001
Mooi uitgewerkt verhaal van Karim Hamid, erg gedetailleerd! Alleen zegt hij dat de waarschuwing is verhoogd naar HIGH RISK, maar zijn plaatje laat geen rood zien, helaas. Volgens mij vergeten up te daten?

Anyway, hier is het nu de spreekwoordelijke maar ook letterlijke stilte voor de storm, het is rustig, droog en er staat totaal geen wind. Wel leuk om te zien, wetende dat het vanmiddag / vanavond anders zal zijn. Eerst zo maar eens chocolademelk en popcorn halen!
richard
Lid
8 december 2011, 09:48 uur | Bericht #306003
J. Visser (vooral de zware buien vind ik interesant)

Vanavond komt er langs de kust een ZUIDWESTERSTORM te staan met rukwinden tot rond 100 km/uur. Ondertussen trekt in de loop van de avond een agressief koufront over Nederland. De buien die het front vergezellen kunnen zwaar zijn en gepaard gaan met [b]onweer [/b ]en hagel. Het valt niet uit te sluiten dat in de zwaarste buien windstoten tot boven 110 km/uur zullen voorkomen.

Scully
Lid
8 december 2011, 09:49 uur | Bericht #306004
Laat het nog even droog blijven en niet zo hard waaien de komende 4 uur. Kan ik even de post weglopen en dan mag het los gaan van mij!!!
akammd
Lid
8 december 2011, 09:57 uur | Bericht #306007
Citaat van Jan van Ooijen, donderdag 8 december 2011, 9:36 uur Nou nou, wil nog al 250 km/u

Zal wel typefoutje zijn , maar als hij dan 150 km/u bedoelt blijft het (theoretisch) nog steeds een mooi verhaal.
Terug naar boven
Dit topic is gesloten
2 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 2 gasten en 0 leden
Er zijn in totaal 27.880 topics, welke bij elkaar 448.478 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.606 leden.
Het nieuwste lid is AMV058.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
2 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 87 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 87, lezen 7 mensen het topic "Winterdiscussie topic 2011/2012 deel 18".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden