of andere plekken dat moet ik even kijken, is er nog iemand(uit het westen/aan de kust)
Die zegt van (ik bedoel, het lijkt me ontzettend gaaf, morgen een kijkje bij scheveningen op de kade te nemen, of zijn er in die zin nog andere plekken waarvan mensen zeggen, daar kun je ook wel ''genieten'' van de wind:P)?
Dat geven ze al snel, dus is niks bijzonders.
Dit is gewoon echt herfst zoals het hoort.
We zijn gewoon niks meer gewent.
Van mij mag de storm nog wel een paar tandjes hoger, ik vind het nog steeds wel mee vallen.
of andere plekken dat moet ik even kijken, is er nog iemand(uit het westen/aan de kust)
Die zegt van (ik bedoel, het lijkt me ontzettend gaaf, morgen een kijkje bij scheveningen op de kade te nemen, of zijn er in die zin nog andere plekken waarvan mensen zeggen, daar kun je ook wel ''genieten'' van de wind:P)?
Ik denk dat je morgen overal langs de kust wel goed zit, alleen gezien de laatste verwachtingen, zou ik zeggen hoe meer naar het noorden hoe harder de wind zal zijn. | Gewijzigd: 7 december 2011, 23:43 uur, door smarkie
De "morgenstorm" is vrij consequent voorspeld door GFS qua sterkte en lokatie.
http://www.scheveningenlive.nl/beach3.html
Werk zelf in Scheveningen. Mocht vanmiddag om een uur of 4 de boulevard (vanaf de haven) niet meer op met de auto omdat een dikke man in een handhavings auto naar mij zat te zwaaien of ik op wilde rotten.... Laat me normaal niet zo snel afschikken maar hij stond met zijn auto nogal in de weg (lees midden op de rijbaan)
Wilde alleen maar ff kijken of er nog iemand aan het kitesurfen was zodat hij ook mijn kite kon oplaten...
Vanavond na werk om een uur of 11 nog even gaan kijken en toen was de boulevard afgesloten met rood/witte blokken.
Via de ingang net na de buitenhaven kan je omrijden en kom je uiteindelijk toch nog op de boulevard terecht. ff uitgestapt maar snel weer terug de auto in....zandstralen is leuk, maar niet je gezicht!
@Frans 24, in Scheveningen zijn ze bezig een nieuwe boulevard aan te leggen en daar hebben ze al dat zand voor nodig.... Een zandzakje in Scheveningen gaat echt niet werken nadat ze de afgelopen jaren al meerdere keren het strand hebben verhoogd. Kritieke punt is bij de Keizerstraat....als het daar echt gaat lekken dan loopt heel Den Haag onder.
Midden op de Noordzee zou dit best wel kunnen..
Windstoten van dik 11 bftrt ( dit station is midden op de Noordzee)
kun je hier vinden :
http://www.rijkswaterstaat.nl/geotool/wind...cookieload=true | Gewijzigd: 8 december 2011, 01:00 uur, door Callie-P
Het KNMI kwam eigenlijk de gehele dag alleen met een waarschuwing voor de kustprovincies, nu komen ze daar ook met waarschuwingen door het gehele land(om 0210uur bijgewerkt), maar daar begint het langs de kust pas om 5 uur, dus tegen het eind van de middag...
Zelfs als je op NWC gaat kijken bij Enschede, het uiterste oosten van ons land (misschien is het daar niet zo heftig etc etc) maar daar gaat de waarschuwing om 2 uur in de middag al in...Dat is dus 3 uur eerder dan dat het KNMI hun waarschuwing voor de kustprovincies in laat gaan
En jaa ik heb serieus de hele nacht op de site gezeten | Gewijzigd: 8 december 2011, 06:05 uur, door TornadoCowboy
De eerdere berichtgeving blijft aangehouden. Ook de laatste modelruns bevestigen de ontwikkeling van een RACYC stormkern west van Ierland. De RGB airmass beelden tonen mooi dit proces. De depressiekern vertoont op de sat-beelden een zgn. cloud head met daarachter sterke dry air intrusion (rode kleuren). Om 18z bedroeg de kerndruk nog 992 hPa bij benadering, 24 uur later zal de kern spectaculair zijn gedaald naar zo'n 953 hPa boven de Noordelijke Noordzee. GFS suggereert nog steeds tegen morgen een volle 12 bf west van Schotland, dit is orkaankracht en komt uiteraard zelden voor in deze gebieden. Let op, orkaankracht betekent absoluut niet dat dit een 'orkaan' is, verre van uiteraard! Tegen donderdagavond staat er tijdelijk een 11 bf over de Noordelijke Noordzee.
Voor de Benelux is het vooral uitkijken met een tijdelijke windtoename net voor het grond koufront. De gemiddelde wind spant ook aan tot 9 bf over NW-NL maar dit is nu ook weer niet zo gevaarlijk. Nee, het is uitkijken hoe sterk het KF zich zal ontwikkelen in de LU van de jetstreak. Hoogstwaarschijnlijk krijgen we te maken met een NCFR, welke kenmerkend smal van aard is en dus zeer snel voorbij trekt. Evenwel is de neerslagintensiteit op zo'n front hoog en vaak deels convectief van aard. Bovendien zijn de verticale bewegingen langs het front sterk en dit stimuleert de uitwisseling van de sterke wind in de hogere luchtlagen, in zoverre dat een NCFR typisch gepaard gaat met zware windstoten. De sterkte van die windstoten hangt vanzelfsprekend af van de hoogtewinden maar als we morgen vlak voor het front de wind op 850 hPa nemen, komen we al snel op een wind van 35 m/s. Ook op 925 hPa staat makkelijk zo'n 30 m/s. Dus ik verwacht nabij dit front over delen van NL rukwinden tot 110 km/h en theoretisch is een 120-250 km/h mogelijk indien het front voldoende ontwikkeld is. En die ontwikkeling zal het sterkst zijn vlak in de linker uitgang en nabij de jetas, dus over centraal en noordelijk deel van NL. Waarschijnlijk ontsnapt BE aan de zwaarste rukwinden en haalt men daar zo'n 90 km/h , met een theoretische uitschieter tot 100 km/h over het N.
Bij eventuele convectie nabij het front zijn, gezien de verticale uitwisseling, onstabiliteit en erg hoge (SR)shear, dynamische cellen mogelijk onder de vorm van een bow echo, al dan niet met bookend vortex. Een low-topped supercell is eveneens niet uitgesloten. De kans op onweer over NL acht ik erg reëel bovendien met kans op wat hagel van zo'n 1 tot hoogstens 2 cm. Onderstaande weergave toont de WRM verwachting met een resolutie van 4km en toont de verwachtte radar reflectiviteit. We herkennen hier overduidelijk de smalle lijnconvectie met hoge rain rate op het front. Met blauw is de locatie afgebakend waar het grootste gevaar verscholen zit. De situatie heeft erg veel gelijkenissen met de storm Kyrill in 2007.
Aangezien ik de kans belangrijk acht op windstoten tot 110 km/h over NL breidt ik de warning level uit naar HIGH RISK en ook de MDT RISK zakt verder zuidwaarts.
Het hele verhaal met plaatjes vind je hier:
http://severeweatheroutlook.blogspot.com/
Het KNMI kwam eigenlijk de gehele dag alleen met een waarschuwing voor de kustprovincies, nu komen ze daar ook met waarschuwingen door het gehele land(om 0210uur bijgewerkt), maar daar begint het langs de kust pas om 5 uur, dus tegen het eind van de middag...
Zelfs als je op NWC gaat kijken bij Enschede, het uiterste oosten van ons land (misschien is het daar niet zo heftig etc etc) maar daar gaat de waarschuwing om 2 uur in de middag al in...Dat is dus 3 uur eerder dan dat het KNMI hun waarschuwing voor de kustprovincies in laat gaan
En jaa ik heb serieus de hele nacht op de site gezeten
Het zal wel aan mij liggen maar als ik de kaarten volg, dan denk ik dat het KNMI wat dichter op zit. Hou ook rekening met de kleur geel van het KNMI voor windstoten tot 100 km/u en dat NWC daarvoor oranje gebruikt.
Overigens, zolang het tot "stoten"beperkt blijft zal 100 km/u niet voor grootschalige problemen hoeven zorgen.
Is alleen in de loop van dagen wat eerder gekomen. Lijkt in NL ook ietsjes zwakker dan de eerste signalen aangaven maar ik denk dat dat meer komt doordat de storm heel geleidelijk een tikkie noordwaarts gegaan is. Maar nog steeds zou ik me zorghen maken als ik vandaag met de boot vanm Denemarken naar het noorden zou gaan.
Jammer dat de EC run niet door komt. Da's al de tweede keer in korte termijn dat de EC run op weer.nl niet door komt tijdens interessante ontwikkelingen.
Ben benieuwd wat het ons gaat brengen
Dat deel zal denk ik vooral de Duitse Bocht en een stuk ten noorden daarvan gaan pakken...
Maar ik heb uit balorigheid eens gekeken op de site van de met office. Niet wat ze voorspellen maar om eens te vergelijke met wat wat de GFS 00Z run aangaf voor rond deze tij en de waarnemingen in het Verenigd Koninkrijk.
Is niet goed mogelijk met andere tijden ( waarneming op met office zijn 07:00 lokale tijd) maar toch viel me o dat niet Schotland maar Wales de hoogste snelheden ( gemiddeld en vlaag) lijkt te hebben Dat ligt toch een stuk zuideljker en ziet er op alle GFS kaarten behoorljk kalm uit....
Met Office: observations
Vandaag gaat de boom er in. Maar nu eerst boodschapjes in huis halen, wil vandaag eig wel de dijk op. Gisteren een mooi stel foto's gezien op NH Dagblad, water kwam goed hoog.
Linkje naar artikel + wat foto's: http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/...rstaat-de-storm
Onweer dagen 2012: 1 !
Anyway, hier is het nu de spreekwoordelijke maar ook letterlijke stilte voor de storm, het is rustig, droog en er staat totaal geen wind. Wel leuk om te zien, wetende dat het vanmiddag / vanavond anders zal zijn. Eerst zo maar eens chocolademelk en popcorn halen!
Vanavond komt er langs de kust een ZUIDWESTERSTORM te staan met rukwinden tot rond 100 km/uur. Ondertussen trekt in de loop van de avond een agressief koufront over Nederland. De buien die het front vergezellen kunnen zwaar zijn en gepaard gaan met [b]onweer [/b ]en hagel. Het valt niet uit te sluiten dat in de zwaarste buien windstoten tot boven 110 km/uur zullen voorkomen.