Waar blijft de storm?
Is idd vrij rustig in Haarlem, maarja op nieuws word het pas vanmiddag ontstuimig, wel mooi dat het vanmiddag is, kan ik zometeen nog normaal boodschapjes doen
Noodweercentrale mag je wel met grote korrel zout nemen, als ik kijk daar dan is me straat achter me code rood en straat waar ik woon code orange voor vandaag, oftewel winds stopt ineens 4meter verder. | Gewijzigd: 7 december 2011, 07:28 uur, door wappy
Stelletje mazzelkonten daar
Stuur het fff 270 km.naar t oosten.....
en weer 1. Dit is al een heftiger buitje dan menige bui in de zomer. Wow! Ik dacht dat GFS overdreef met het kaartje met veel onweerstekens, nou zo zie je maar hoe raar het kan uitpakken. Zonder meer het beste onweer ooit voor een December maand?
ik denk het ook.
en het gaat maar door ook.
3e echte onweersdag dacht ik dit jaar.
Noodweercentrale mag je wel met grote korrel zout nemen, als ik kijk daar dan is me straat achter me code rood en straat waar ik woon code orange voor vandaag, oftewel winds stopt ineens 4meter verder.
De waarschuwing van noodweercentrale moet je ook niet te letterlijk nemen, de kleuren zijn een indicatie.
Maar ik moet wel zeggen, dat ze soms wel erg laat zijn met een waarschuwing zoals met onweer.
Als het dan ergens onweerd, maken ze die plaats rood, dat weten ze daar dan ook wel
Maar weer on topic
Onweer is weer gestopt, dus op naar de storm
De parade van depressies draait op volle toeren. Gisteren trok een lagedrukgebied over het noorden van de Noordzee naar het Skagerrak, vandaag verplaatst een storing zich van Schotland naar de Duitse Bocht en donderdag arriveert een uitdiepende stormdepressie ter hoogte van de westelijk Schotland. De depressies hebben allemaal dezelfde gerechten op het hoofdmenu staan: wind (storm) en (buiige) regen. Het ‘toetje’ bestaat uit buien met hagel en onweer.
Het frontensysteem van de eerstgenoemde depressie veroorzaakt vanochtend perioden met regen. Het buiige regengebied (er zijn ook al onweersmeldingen!) trekt vrij snel naar het oosten weg maar daarna volgen ‘losse’ buien die van hagel en onweer vergezeld kunnen gaan. De buiigheid is het grootst in het noorden van het land. De middagtemperaturen bereiken waarden omstreeks 7 graden.
Blikvanger is echter de naar west ruimende wind. Deze trekt boven land aan tot (vrij) krachtig: in de kustgebieden en op het IJssel- en Markermeer komt een harde tot stormachtige wind te staan. Vanmiddag en vanavond zwelt de wind in het westelijk en noordwestelijk kustgebied aan tot WESTERSTORM (windkracht 9). Weggebruikers moeten in het binnenland rekening houden met rukwinden tot om en nabij 75 km/uur, in de kustgebieden zijn uitschieters omstreeks 100 km/uur mogelijk.
De komende nacht klaart het op. Hoofdzakelijk in het noorden zijn nog enkele buien actief. De temperatuur zakt in het noordoosten naar 3, aan zee naar 7 graden. De westenwind laat ondertussen een flinke veer: matig boven land en (vrij) krachtig aan zee en op het IJsselmeer.
Donderdag overdag schijnt eerst de zon nog af en toe. Op de nadering van de fronten van een volgende, sterk uitdiepende depressie volgen in de middag en avond perioden met regen. Wel wordt zachtere lucht aangevoerd maar de maxima (omstreeks 10 graden) worden pas tijdens de avonduren bereikt. De wind gaat uit het zuidwesten waaien en trekt boven land aan tot (vrij) krachtig. Langs de kust en op het IJsselmeer komt een stormachtige wind te staan. Later in de middag en avond kunnen er in het westen en noorden weer zware windstoten omstreeks 80 km/uur voorkomen.
Tijdens het weekeinde blijft het wisselvallig maar de neerslaghoeveelheden zijn waarschijnlijk klein. Verder beduidend minder wind en lagere temperaturen. De maxima komen uit op 5 tot 6 graden.
In Noord-Europa en op IJsland blijft het winters. In IJslands tweede stad, Akureyri, werd het gistermiddag niet warmer dan -12,4º. Aan het begin van de avond rapporteerde het Zweedse Nikkaluokta -23,2º.
Storm Forecast
Valid: Wed 07 Dec 2011 06:00 to Thu 08 Dec 2011 06:00 UTC
Issued: Wed 07 Dec 2011 01:49
Forecaster: PUCIK
A level 1 was issued for parts of BENELUX and NW Germany mainly for tornadoes and severe wind gusts.
| Gewijzigd: 7 december 2011, 07:54 uur, door jan v donkersgoed
Ik begrijp dus dat het vanmiddag moet 'losbarsten'
ja in late middag/vroege avond
De wind draait van zuidwest naar west tot noordwest en neemt toe naar (vrij) krachtig boven land, 5 tot 6 Bft, aan zee tot stormachtig of storm, kracht 8 of 9. In de avond is op de Wadden misschien even sprake van zware storm, 10 Bft. | Gewijzigd: 7 december 2011, 07:57 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
Tijd geleden dit
Edit: Enorme donder zojuist, echt een dikke onweersbui die van geen wijken weet
Edit 2 : Zojuist inslag + mooie CG en nu enorme hagel
En weer een inslag. Op 1 na beste onweersbui van 2011?
Wat gebeurt hier | Gewijzigd: 7 december 2011, 08:07 uur, door Diem