Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Clarion, PA; Forest, PA; Indiana, PA; Jefferson, PA.

22 Nov 2024 09:51:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Fayette, PA; Indiana, PA; Westmoreland, PA.

22 Nov 2024 09:51:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cambria, PA; Somerset, PA.

22 Nov 2024 09:51:42

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 09:35:11

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 09:35:10

De temperatuur bij Humain is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 01:05:39

De temperatuur bij Ernage is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:33

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:32

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:32

De temperatuur bij Retie is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 19:12:49

De temperatuur bij Ukkel is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 19:12:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Butler, PA; Washington, PA.

21 Nov 2024 12:27:29

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Westmoreland, PA.

21 Nov 2024 12:27:28

21 Nov 2024 08:43:07

De temperatuur bij Humain is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 04:02:13
Actueel
1 / 4

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Pringelz
Lid
5 december 2011, 17:28 uur | Bericht #304918
Hier nog niks gehad, alleen enkele opklaringen in de voormiddag. In de namiddag bewolkt.
jcroon
Lid
5 december 2011, 18:40 uur | Bericht #304957
storm voor vrijdag blijft op de kaarten al is ie nu wat naar het noorden verschoven....
woensdag lijkt wat rustiger wat me goed uitkomt i.v.m. een begrafenis.
Waarom deze advertentie?
Tycoon2
Lid
5 december 2011, 19:47 uur | Bericht #304987
Citaat van op bijna 53 graden NB, maandag 5 december 2011, 15:21 uur Volgens mij geeft dat bovenste kaartje geen windkracht 9 aan de kust, maar windkracht 8.
Windkracht 9 is de rode lijn en windkracht 8 wat deels over de kust ligt de oranje lijn.
Dus een net wel/net niet storm.
Ik kijk nooit te nauwkeurig naar die lijntjes (veranderd toch elke keer weer). Er is een windveld met stormkracht 9 op de noordzee en de kans lijkt me groot dat er aan de kust ook kracht 9 gehaald gaat worden. Waarschijnlijk is het vanavond in de pluim ook zichtbaar aan de oper, want het ECMWF komt ook met een storm.
Als je het kaartje bekijkt, dan zie je dat de stormachtige wind over een gedeelte van Zeeland, noord en zuid Holland, IJsselmeer en een gedeelte van Friesland loopt. Direct aan de kust zal het denk ik wel tot storm komen.

Het ziet er niet naar uit dat het een zware storm zal gaan worden, maar windkracht 9 zit er wel in.

jcroon
Lid
5 december 2011, 20:34 uur | Bericht #305003
Citaat van Tycoon2, maandag 5 december 2011, 19:47 uur Het ziet er niet naar uit dat het een zware storm zal gaan worden, maar windkracht 9 zit er wel in.
Hetgeen dnek ik niet tot al te grote problemen zal leiden...
Vooralsnog veel meer benieuwd naar de vrijdag storm. Hij zal wel meer ten noorden zijn maar het lijkt er wel op dat deze storm de storm die voor vandaag op de kaarten stond zal doen verbleken tot een soort "mini mega storm", temeer daar ook EC deze storm toch behoorlijk duidelijk op de kaart heeft staan. Laat ik het zoi zeggen, als ik komend weekend met de boot naar scandinavie zou moeten zou ik een tikkie zenuwachgtig worden.
onno333
Lid
5 december 2011, 20:47 uur | Bericht #305007
Citaat van jcroon, maandag 5 december 2011, 20:34 uur Hetgeen dnek ik niet tot al te grote problemen zal leiden...
Vooralsnog veel meer benieuwd naar de vrijdag storm. Hij zal wel meer ten noorden zijn maar het lijkt er wel op dat deze storm de storm die voor vandaag op de kaarten stond zal doen verbleken tot een soort "mini mega storm", temeer daar ook EC deze storm toch behoorlijk duidelijk op de kaart heeft staan. Laat ik het zoi zeggen, als ik komend weekend met de boot naar scandinavie zou moeten zou ik een tikkie zenuwachgtig worden.

Inderdaad.

Denemarken... Oefff...

NSea_2011120512_wind10m_96.png

NSea_2011120512_wind10m_102.png
Onweersdagen 2011: 29 April, 10 mei, 4 juni, 5 juni, 6 juni, 7 juni, 10 juni, 11 juni, 16 juni, 18 juni, 28 juni, 27 juli, 28 juli, 6 augustus, 18 augustus, 21 augustus, 23 augustus, 25 augustus, 27 augustus, 19 oktober, 29 december (22 dagen totaal) Drie leukste tot nu toe: 3. 28 juni 2. 18 augustus 1. 23 augustusOnweersdagen 2012: 5 januariDagen in het geheugen: 7 oktober 2009, 10/11 juli 2010, 12 juli 2010, 14 juli 2010, 7 juni 2011, 28/29 juni 2011, 18 augustus 2011, 23 augustus 2011Winter 11/12: <-5: 17, 31 januari, 1 februariSneeuwdagen: 20 december, 30 januariIjsdagen: 30, 31 januari 1 februari
Tycoon2
Lid
5 december 2011, 23:01 uur | Bericht #305080
Nieuwe GFS run... 10 bft op de noordzee voor woensdag.

5 december 2011, 23:11 uur | Bericht #305086
Gewoon maar uit blijven gaan van windkracht acht, dat lijkt mij het beste.
Alles meer is mooi meegenomen.
Misschien dat de volgende run weer wat overtuigender is.
Tycoon2
Lid
5 december 2011, 23:26 uur | Bericht #305091
Citaat van op bijna 53 graden NB, maandag 5 december 2011, 23:11 uur Gewoon maar uit blijven gaan van windkracht acht, dat lijkt mij het beste.

Het komt wel heel dichtbij natuurlijk... We zullen zien wat het gaat worden.
jcroon
Lid
6 december 2011, 00:02 uur | Bericht #305098
Citaat van op bijna 53 graden NB, maandag 5 december 2011, 23:11 uur Gewoon maar uit blijven gaan van windkracht acht, dat lijkt mij het beste.

Da's de woensdag storm. Ik weet dat nog niet heel zeker. Het is net als de vorige storm(die van vandaag): ene kaartje wel andere kaartje niet. Maar die van vrijdag, die blijft maar op de kaarten, al verschuift ie nog wat.

Wil ook even opmerken dat de vrijdagstorm veel langer gaat duren. De duur van een strom is ook behoorlijk belangrijk, zeker als die een paar uur duurt zul je merken dat er de hele tijd aan daken, voorwerpen, bomen en zo geschud wordt zodat iets het uiteindelijk zal begeven. Iedereen is nogal gefixeerd op windvlagen maar zeg maar een zeer zware storm van een half uurtje zou daarom minder schade kunnen veroorzaken dan een uren durende zware storm, wellicht zelfs een gewone storm als die maar lang genoeg duurt, zeker met regen die bodem verzadigt. Vergelijk het met metaalmoeheid. Vele malen een kleine beweging kan een breuk veroorzaken die bij een plotselinge grote beweging opgevangen zou kunnen worden.

Gossie, storm, toch veel spannender dan de vraag of er vandaag nu wel of geen vlokje is gevallen.... | Gewijzigd: 6 december 2011, 00:20 uur, door jcroon
6 december 2011, 00:45 uur | Bericht #305103
Citaat van jcroon, dinsdag 6 december 2011, 0:02 uur Da's de woensdag storm. Ik weet dat nog niet heel zeker. Het is net als de vorige storm(die van vandaag): ene kaartje wel andere kaartje niet. Maar die van vrijdag, die blijft maar op de kaarten, al verschuift ie nog wat.
*knip*
Gossie, storm, toch veel spannender dan de vraag of er vandaag nu wel of geen vlokje is gevallen....

Een storm geeft altijd materiele schade, een windvlaag is een kortdurend moment waarbij de windsnelheid 30% hoger kan zijn.
Dat is weer afhankelijk van de ruwheid van het terrein.
Het wordt een net wel/net niet storm, de grootste kans op een windkracht 9 voor het NW-kustgebied en de Wadden, zoals het op dit moment ervoor staat.
Dat de storm tot tegen de zaterdagmiddag kan aanhouden, was mij al bekend, maar dat geldt weer meer voor het Waddengebied.
Dus ik zit 1e rang | Gewijzigd: 6 december 2011, 07:55 uur, door Marga
jcroon
Lid
6 december 2011, 00:58 uur | Bericht #305106
Citaat van op bijna 53 graden NB, dinsdag 6 december 2011, 0:45 uur Dus ik zit 1e rang
ach, als je niet net op dat moment op de fiets naar iets bovenwinds moet. | Gewijzigd: 6 december 2011, 01:02 uur, door jcroon
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
6 december 2011, 01:03 uur | Bericht #305107
Wat ik me na al die tijd toch echt afvraagt. KNMI geeft geen windkracht 8 a 9 aan. Als dat in het noorden is, die windkracht 5 die vrijdag/zaterdag is voorspeld, hoe zit het bijvoorbeeld met mid Nederland? (Snap echt niks van die kaarten xD)
Mijn website: http://www.rfgfotografie.nl. Hier vind u alle foto's die ik maakt omtrent incidenten. Maar ook soms omtrent slecht weer of vliegtuigen terug.
6 december 2011, 01:34 uur | Bericht #305111
Tuincentrum getroffen door windhoosmaandag 5 december 2011 | 23:03 uur
Het buitengebied van Geesteren is maandagmiddag getroffen door een kleine windhoos.

foto 1 van 8
De krachtige windvlaag richtte flinke schade aan bij een tuincentrum aan de Haarbrinksweg. Twee tuinhuisjes en een afkapping werden volgens de eigenaar in korte tijd vernietigd. Kerstbomen vlogen door de wind meters door de lucht. Ook verschillende woningen in de omgeving zijn door het noodweer beschadigd

bron: rtvoost.nl

weet niet of ik hem hier kan plaatsen, anders moet je het maar ergens anders plaatsen!! | Gewijzigd: 6 december 2011, 07:56 uur, door Marga
Tycoon2
Lid
6 december 2011, 07:49 uur | Bericht #305121
Waarschuwing windstoten tot 100 km/uur voor morgen.

smarkie
Lid
6 december 2011, 08:03 uur | Bericht #305104
Het knmi is er vroeg bij

Ik moet eerst nog maar zien of die snelheden gehaald worden.
Voor windstoten onder de 80 km/h kom ik me bed niet uit
Sneeuwdagen winter 2011/2012: 2Begint de winter laat, zet dan de strooiwagens maar paraat.Is het te warm in November, dan krijgen we een weeralarm in December
koen17
Lid
6 december 2011, 09:04 uur | Bericht #305133
Stukje knmi:

Vandaag en morgen: Buien, soms met onweer, hagel en landinwaarts ook natte sneeuw
Het is wisselend bewolkt en er trekken buien over waar hagel, onweer en soms ook natte sneeuw bij kan voorkomen. In de loop van de middag neemt de buiigheid af. De middagtemperatuur wordt ongeveer 6 graden. In de avond neemt de bewolking van het westen uit toe en volgt er later regen. De wind is westelijk, matig tot vrij krachtig, aan de kust krachtig tot hard. In de avond draait de wind naar zuid tot zuidwest en neemt sterk af.
Komende nacht zijn er perioden met regen. Mogelijk dat er in het oosten nog kortdurend natte sneeuw voorkomt. De minimumtemperatuur ligt tussen 1 graad in het oosten en 5 in het westen. De zuidwesten neemt toe naar matig of vrij krachtig, aan de westkust naar hard of stormachtig.

Woensdagochtend trekt de regen naar het oosten weg maar we krijgen dan wel weer enkele buien. de meeste in het noorden van het land. De temperatuur ligt rond 7 graden. De wind is westelijk, (vrij) krachtig, in de kustgebieden en op het IJsselmeer hard of stormachtig. In de middag en avond staat aan de west- en noordwestkust enige tijd een westerstorm met vooral daar kans op (zeer) zware windstoten tot rond de 100 km/uur.

Vooruitzichten
Aanhoudend wisselvallig met van tijd tot tijd regen en veel wind. In het weekeinde iets rustiger en wat lagere temperaturen. | Gewijzigd: 6 december 2011, 09:05 uur, door koen17
jcroon
Lid
6 december 2011, 09:42 uur | Bericht #305147
Citaat van X-treme, dinsdag 6 december 2011, 8:03 uur Het knmi is er vroeg bij

Ik moet eerst nog maar zien of die snelheden gehaald worden.
Voor windstoten onder de 80 km/h kom ik me bed niet uit

Met de laatste run van GFS en EC in gedachten denk ik dat het woe wel mee zal vallen. Wel een storm maar van het niveau dat we er niet van wakker hoeven te liggen. De vrijdag storm lijkt wel wat ten noorden van ons te komen, althans het zwaartepunt maar zowel plaats als lokatie zijn behoorlijk standvastig. Ik snao niet dat mensen maar pagina's vol blijven schrijven over al dan niet een paar natte sneeuwklodders en deze storm niet in de gaten hebben, ook al gaat ie dan boven langs. En de afgelopen strom was toch al twijfelachtig , al was het aleen maar omdat de karten zo wisselden van zeer zware storm naar niks naar weer storm en zo voorts. Joehoe, GeenStijl, wakker worden....
6 december 2011, 09:48 uur | Bericht #305149
Vorige week maandag kwam zag ik in de GFS run dat er een verhoogde stormkans was.
Ook in GFS runs bleef deze stormkans aanwezig met de grootste kans op donderdag net na middernacht.
De stormkans van vrijdag was op dat moment nog niet echt aanwezig.

Zaterdag vlak voor de middag even aan de hand van de GFS een prognose gemaakt, hieruit kwam voor het NW-lijk kustgebied en het Waddengebied een westerstorm van 9Bft, met het hoogtepunt rond middernacht
Verdere details van de prognose die ik op zaterdag gemaakt heb.

http://forum.onweer-online.nl/index.php?sh...mp;#entry319809

Op zondag bleek het hoogtepunt van de storm toch meer op de woensdag te liggen.
Hierdoor kwam op de donderdag ruimte voor de passage van een hogedruk rug, gevolgd door een zeer grote stormkans op vrijdag.

Toen ik de drukverdeling zag op de weerkaart en de (zeer) zware noordwesterstorm op de Noordzee, zag ik redelijk gelijke overeenkomsten met die van 1 februari 1953 en ik realiseerde mij dat er voor de vrijdag gevaarlijk hoge waterstanden konden optreden.

http://forum.onweer-online.nl/index.php?sh...mp;#entry320046

Helaas is iedereen op dit moment meer geinterresseerd in de sneeuwhype dan de stormkansen van woensdag en vrijdag/zaterdag.
Maar ik weet zeker dat het over een paar uurtjes weer op deze topic een heel stuk drukker gaat worden.
Ik wens in ieder geval iedereen die van harde wind of storm houdt veel uitwaaiplezier
Wat betreft de verwachtingen omtrend de waterstanden voor woensdag is er weinig aan de hand en voor vrijdag worden ze wel
hoog, maar alleen in de kustsector Den Helder zal het tegen het grenspeil aanzitten.
Verwachte waterstand Den Helder op vrijdag 9 december ongeveer +2.25 N.A.P. om 16:40 uur | Gewijzigd: 6 december 2011, 10:01 uur, door op bijna 53 graden NB
6 december 2011, 09:52 uur | Bericht #305150
Woensdag grote kans op westerstorm
Laatste update: 6 december 2011 09:41 info
AMSTERDAM - Diverse meteorologen waarschuwen voor een westerstorm op woensdag met windkracht 9 en zeer zware windstoten tot 100 kilometer per uur.

“We gaan een aantal ruige dagen tegemoet”, aldus Piet Paulusma dinsdag op zijn website. Hij voorspelt voor woensdag in de kustgebieden 'een volle westerstorm' en in het westen en noordwesten mogelijk een zware storm.
Het KNMI meldt tevens dat er woensdagmiddag en –avond enige tijd een westerstorm kan opsteken met vooral aan de kust kans op (zeer) zware windstoten tot rond de 100 kilometer per uur.
Paulusma stelt overigens dat het de hele week stormachtig blijft met donderdag ook veel regen en vrijdag opnieuw een westerstorm. “Dus kans op schade”, concludeert de weerman. In Friesland raakten dinsdagochtend al meerdere auto’s van de weg door plotselinge hagelbuien.

Bron: nu.nl
smarkie
Lid
6 december 2011, 09:58 uur | Bericht #305152
Citaat van jcroon, dinsdag 6 december 2011, 9:42 uur Met de laatste run van GFS en EC in gedachten denk ik dat het woe wel mee zal vallen. Wel een storm maar van het niveau dat we er niet van wakker hoeven te liggen. De vrijdag storm lijkt wel wat ten noorden van ons te komen, althans het zwaartepunt maar zowel plaats als lokatie zijn behoorlijk standvastig. Ik snao niet dat mensen maar pagina's vol blijven schrijven over al dan niet een paar natte sneeuwklodders en deze storm niet in de gaten hebben, ook al gaat ie dan boven langs. En de afgelopen strom was toch al twijfelachtig , al was het aleen maar omdat de karten zo wisselden van zeer zware storm naar niks naar weer storm en zo voorts. Joehoe, GeenStijl, wakker worden....

Ik verwacht woensdag toch zeker wel een windkracht 8 langs de kust, en tijdelijk 9 in het NW.
Nu is dit niet schrikbarend hoog, maar het is tenminste iets

De herfst komt dit jaar gewoon laat op gang, en daardoor de winter ook.

ps: Noordwesterstorm is het beste | Gewijzigd: 6 december 2011, 10:00 uur, door smarkie
Sneeuwdagen winter 2011/2012: 2Begint de winter laat, zet dan de strooiwagens maar paraat.Is het te warm in November, dan krijgen we een weeralarm in December
Terug naar boven
Dit topic is gesloten
2 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 2 gasten en 0 leden
Er zijn in totaal 27.880 topics, welke bij elkaar 448.478 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.606 leden.
Het nieuwste lid is AMV058.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
2 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 266 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 266, lezen 67 mensen het topic "Winter 2010/2011 discussietopic deel 25".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden