ik blijf de berichtgevingen omtrent de kans op storm voor a.s weekend op de voet volgen op deze site.
mijn conclusie tot zover is dat het van een grotere kans op storm op dit moment naar een kleinere kans op storm is gedaald?
klop dit tot zover? en Jan ben jij nog in staat een bijstelling op je eerste verwachting te doen, ondanks alle drukte en aandacht van de komende dagen?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Xynthia
Ja er zullen altijd wel een paar doden vallen.
Maar waarom springt Frankrijk er echt uit met het aantal ten opzichte van de rest???
Frankrijk had 54 doden op een totaal van 65 doden, maar wat was nu de oorzaak.
Er staat een foto aan de rechterkant en daar zie je toch duidelijk een overstroming.
Wind maakt hoogstens 10 procent van alle doden en water is voor de rest verantwoordelijk.
Als je met iets komt kom dan niet met halve feiten, maar onderbouw het goed.
Ik heb een artikel gevonden wat een beter beeld schetst, het is welliswaar in het engels maar het verklaart het hoge slachtofferaantal in Frankrijk.
http://www.insurancetech.com/claims/223101010 | Gewijzigd: 1 december 2011, 10:52 uur, door op bijna 53 graden NB
ik blijf de berichtgevingen omtrent de kans op storm voor a.s weekend op de voet volgen op deze site.
mijn conclusie tot zover is dat het van een grotere kans op storm op dit moment naar een kleinere kans op storm is gedaald?
klop dit tot zover? en Jan ben jij nog in staat een bijstelling op je eerste verwachting te doen, ondanks alle drukte en aandacht van de komende dagen?
De kans op een storm is behoorlijk afgenomen, als we naar de laatste weerkaarten en modellen kijken.
Maar wat de kaarten ook aangeven pas 72 uur van te voren dus vrijdagmorgen dan hebben we pas een echt beeld van het weersverloop van maandag.
Maar met deze dynamische atmosfeer kan je maar beter uitgaan van 48 uur van te voren dus zaterdagmorgen.
Bovendien het zijn verwachtingen en geen voorspellingen.
Maar waarom springt Frankrijk er echt uit met het aantal ten opzichte van de rest???
Frankrijk had 54 doden op een totaal van 65 doden, maar wat was nu de oorzaak.
Er staat een foto aan de rechterkant en daar zie je toch duidelijk een overstroming.
Wind maakt hoogstens 10 procent van alle doden en water is voor de rest verantwoordelijk.
Als je met iets komt kom dan niet met halve feiten, maar onderbouw het goed.
Ik heb een artikel gevonden wat een beter beeld schetst, het is welliswaar in het engels maar het verklaart het hoge slachtofferaantal in Frankrijk.
http://www.insurancetech.com/claims/223101010
Er zullen best wel een aantal bomem sneuvelen en de nodige materiele schade optreden, maar een hoog slachtoffer aantal heeft de wind nooit veroorzaakt.
Voor een storm mag je best bang zijn. Overstromingen zorgen idd altijd voor veel doden, maar het is niet altijd door het water.
In 2007 vielen er nog 5 doden in Nederland door storm
http://www.knmi.nl/cms/content/9236/de_zwa...18_januari_2007
De laatste echt zware storm van 1990 zorgde voor 17 doden in Nederland.
http://www.knmi.nl/cms/content/3622/25_jan...aatste_decennia
En deze doden vielen niet door overstromingen of een stormsurge.
Hier nog een artikel over de storm van 1990.
http://archief.weer.nl/?menu=view&cat=...199513012004.wn
Voor een storm mag je best bang zijn. Overstromingen zorgen idd altijd voor veel doden, maar het is niet altijd door het water.
In 2007 vielen er nog 5 doden in Nederland door storm
http://www.knmi.nl/cms/content/9236/de_zwa...18_januari_2007
De laatste echt zware storm van 1990 zorgde voor 17 doden in Nederland.
http://www.knmi.nl/cms/content/3622/25_jan...aatste_decennia
En deze doden vielen niet door overstromingen of een stormsurge.
Hier nog een artikel over de storm van 1990.
http://archief.weer.nl/?menu=view&cat=...199513012004.wn
Elke dode is er een teveel en er zullen altijd wel doden te betreuren zijn in de toekomst met een hevige storm.
Maar hoeveel doden zijn er de afgelopen 20 jaar in Nederland gevallen door storm.
In het verkeer vielen er in 2010 640 doden als ik het CBS mag geloven en daar halen we onze schouders over op.
In de jaren daarvoor lag dat veel hoger
Angst is een emotie, waarbij je geen controle meer heb over de situatie en dat resulteert meestal in paniek.
We zullen zien! Het kan opeens erg hard de andere kant op vallen.
Maar hoeveel doden zijn er de afgelopen 20 jaar in Nederland gevallen door storm.
In het verkeer vielen er in 2010 640 doden als ik het CBS mag geloven en daar halen we onze schouders over op.
In de jaren daarvoor lag dat veel hoger
Angst is een emotie, waarbij je geen controle meer heb over de situatie en dat resulteert meestal in paniek. We hebben het hier over storm. De storm die in de kaarten stond, komt gelukkig niet vaak voor. De laatste was in 1990. Als zoiets elk jaar voorkomt dan waren er ook meerdere doden te betreuren, de afgelopen jaren.
Mijn mening is dat je zoiets niet moet onderschatten... angst is misschien overdreven, maar het serieus nemen is wel belangrijk.
Een garantie voor mooie wolkenluchten als we in de polaire luchtsoort zitten.
Grote lijn is inderdaad van tijd tot tijd veel wind, en nat.
Zachte perioden afgewisseld door frisse perioden en geen winterweer in de verste verten te bekennen met deze westcirculatie.
Nachtvorst kan natiuurlijk wel voorkomen, maar dat is niet echt een wintergebonden verschijnsel.
Voor de wintersportgebieden zal dit een zegen zijn er wordt maandag een "sneeuwdump" verwacht.
Gisteren werd er nog een skiwedstrijd afgelast in Val d'Isere te warm en geen sneeuw.
Wat mij wel opvalt is dat de bomen hier nog goed in het blad staan, de harde wind heeft de bomen niet kaal geblazen en we zitten nog maar 3 weken voor de kortste dag.
Mijn mening is dat je zoiets niet moet onderschatten... angst is misschien overdreven, maar het serieus nemen is wel belangrijk.
Een storm neem ik altijd serieus ook voor de komende dagen.
Maar hier zitten we met een kleine groep mensen serieus over iets te brainstormen en gelukkig hebben we met zijn allen een beetje kennis van het weer en willen dat graag met elkaar delen.
Maar van de een op andere dag komt het in de media, wordt het enorm opgeblazen slecht of niet onderbouwd en dat bereikt miljoenen mensen.
Die worden onnodig bang gemaakt, terwijl er nog helemaal niet over te zeggen valt.
Een storm moeten we altijd serieus nemen, maar de media maakt er alleen maar sensatie van en jaagt de mensen angst aan.
Ik neem elke storm zeer serieus en houd bovendien ook de waterstanden in de gaten.
Er wonen 3,5 miljoen mensen direct achter de zeeweringen en we willen allemaal graag de voeten droog houden.
Maar hier zitten we met een kleine groep mensen serieus over iets te brainstormen en gelukkig hebben we met zijn allen een beetje kennis van het weer en willen dat graag met elkaar delen.
Maar van de een op andere dag komt het in de media, wordt het enorm opgeblazen slecht of niet onderbouwd en dat bereikt miljoenen mensen.
Die worden onnodig bang gemaakt, terwijl er nog helemaal niet over te zeggen valt.
Een storm moeten we altijd serieus nemen, maar de media maakt er alleen maar sensatie van en jaagt de mensen angst aan.
Ik neem elke storm zeer serieus en houd bovendien ook de waterstanden in de gaten.
Er wonen 3,5 miljoen mensen direct achter de zeeweringen en we willen allemaal graag de voeten droog houden.
Dat is waar ja...de media maakt er vaak een puinhoop van. De sensatie verkoopt blijkbaar. Als er weer eens echt een zware storm komt, dan zullen veel mensen denken dat het wel meevalt. In 1990 vlogen de dakpannen hier massaal van het dak... het lijkt me niet prettig om zoiets op je hoofd te krijgen.
Gewoon geen discussietopic meer openen, hebben ze ook niets meer om over te schrijven/cq verdraaien, dit krijgt nog een staartje. Maar goed, KNMI is er ook nog niet helemaal zeker van dat de storm wegblijft. Aankomende runs gewoon gaan volgen, waar dit topic ook eigenlijk voor bedoeld is
Het feit dat de kaarten slechts 3 dagen voor 'aanvang' van de storm nog zo wispelturig zijn, geeft aan dat er totaal geen zekerheid is of deze 'storm' wel zal plaatsvinden. En let wel, ik heb het over STORM. Een beetje wind en wat neerslag is niet gelijk een storm, wat blijkbaar voor sommigen van jullie wel geldt.
Als ik zie wat GFS steeds doet, en hoe weinig andere modellen volgen, dan denk ik inderdaad dat die storm er niet gaat komen. Ten eerste, omdat GFS wel vaker superstormen/sneeuwdumps en andere extremen laat zien, en als het dan de dag van de waarheid is, vallen er 4 vlokken of waait het even paar uurtjes stevig. En zo verwacht ik dat het maandag ook zal gaan. Ik zie, persoonlijk (MENING!), het nut van die topic niet in, omdat, was het echt zo dat er 'n grote storm kwam, het KNMI, en ook andere weersinstituten allang bericht hiervan hadden gedaan. Veel mensen hier gaan er van uit lijkt het wel, dat weersinstituten bestuurd worden door volslagen malloten. Maar deze mensen zijn heus wel capabel en kijken ook op kaarten, en ik verwacht zelfs dat zij nog betere middelen voorhanden hebben.
En dáárom, mag ik mijn mening geven, net zoals jullie mogen roepen dat het de ergste storm in 34923 jaar wordt, want dat is gewoon sensatiezoekerij.
En dat is helemaal niet om hier de Sjaak Afhaak uit te gaan hangen, maar als ik gewoon een gematigdere mening heb, waarom zou ik dat dan niet mogen posten? Het is geen prettopic, waar slechts positieve scenario's geschetst mogen worden. We moeten ook realistisch blijven.
Jan even voor alle duidelijkheid je kwam een week van te voren met een kaartje en daar stond inderdaad een hele extreme situatie op voor Nederlandse begrippen.
Maar we weten allemaal dat het slechts een verwachting is en dat het alle kanten op kan gaan, maar dat het ook een situatie is dat terdege serieus moet worden genomen en in de gaten moet worden gehouden.
Wij hebben met zijn allen er heerlijk over hebben kunnen brainstormen, informatie aan kunnen toevoegen en dat moet gewoon in de toekomst ook zo blijven.
Het heeft pas zin om de informatie naar buiten te brengen 48 tot 72 uur van te voren, toch kunnen we niet voorkomen dat anderen er ook lucht van krijgen en de feiten verdraaien en mensen onnodigig angst aanjagen.
Jan jou valt niets te verwijten en dat wil ik even kwijt
dagen,waarvan...zwaar onweer op 0 dagen,onweer met hagel 4 dagen,onweer met windstoten 1 dagen.NOODWEER 0 DAGEN,alleen het weerlicht gezien verweg 3 dagen, alleen de donder gehoord 5 dagen van het onweer rondom nijmegen,onweer met veel regen 25 mm en meer 2 dagen