Snap eerlijk gezegd echt compleet niks van die kaarten. Maar ja daarom hou ik ook dit topic i.d. gaten.
Hoop niet dat er een storm komt... Ben doodsbenauwd voor storm en hou het hier dan ook goed in de gaten..
Ieder bericht dat de storm mee gaat vallen is een hele opluchting bij me.... Hoop dat er nog veel van dat soort berichten komen!!!
Voor een storm hoef je niet bang te zijn, angst is een slechte raadgever en verlamt het verstand.
Er zullen best wel een aantal bomem sneuvelen en de nodige materiele schade optreden, maar een hoog slachtoffer aantal heeft de wind nooit veroorzaakt.
In de VS komen er elke jaar een aantal orkanen voor, maar de meeste doden worden niet door de wind veroorzaakt maar juist door het water, de welk bekende stormsurge tijden het passeren van het oog.
De mensen onderschatten de kracht van het water, water duwt altijd terug.
Een grote plas van 20 cm diep is al genoeg om de controle over je auto te verliezen, en al helemaal als er een stroming staat.
De opwaartse kracht tilt je auto gewoon op en de stroming doet de rest.
Het is de kracht van het water dat juist de meeste doden maakt.
Laat je niet gek maken door de media, maar laat de boel ook eens af en toe lekker los.
Pas in de loop van vrijdag dan kunnen we een beter beeld krijgen van het verloop van de storm en de eventuele randverschijnselen.
Op dit moment kan ik ook niet veel met al die kaartjes, en teveel aan informatie is ook niet echt een uitgangspunt voor het opstellen van een weersverwachting.
Hoogwater problemen doen er zich op dit moment nergens voor, dus we houden de voeten droog.
Ik heb al meer dan 20 jaar ervaring in het komen en gaan van stormdepressies over de Noordzee en de voorspelling van hoge waterstanden en heb altijd een juiste beslissing kunnen nemen op grond van mijn kennis ervaring en inzicht.
Maar laat de boel gewoon even los en zoek wat afleiding.
Succes
Voor 5 dec ja (uit prognose nu); maar de depressie aktiviteit is steeds meer groeiende dus dat geeft wel mogelijkheden... en natuurlijk de Hoogs (zowel Groenland als Russ) wat gaan die doen.... koude-bel zit er tussen "gevangen" | Gewijzigd: 30 november 2011, 23:30 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
dagen,waarvan...zwaar onweer op 0 dagen,onweer met hagel 4 dagen,onweer met windstoten 1 dagen.NOODWEER 0 DAGEN,alleen het weerlicht gezien verweg 3 dagen, alleen de donder gehoord 5 dagen van het onweer rondom nijmegen,onweer met veel regen 25 mm en meer 2 dagen
Wacht ff lekker de volgende run af, dikke kans dat er weer een flinke storm terug opstaat. Of niet inderdaad maar dit soort commentaren komen er net wat te vaak van jouw keyboard.
Sorry Marga, haal maar weg xx
Bijna elke post van Buffel is negatief ten opzichte van "leuke" verwachtingen. Was vorig jaar ook al in het wintertopic.
Denk dat die jongen een beetje zielig is dus het beste als we hem verder maar gewoon negeren.
Op deze iets mindere run is toch nog wel een dikke 9bft te zien.
[ | Gewijzigd: 1 december 2011, 01:43 uur, door Micky
Europa is te vergelijken met de VS. En ook hier vallen doden door storm.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Xynthia | Gewijzigd: 1 december 2011, 08:36 uur, door Marga
Tussen vanochtend en vrijdagmiddag valt meer regen dan in de hele maand november!
De Atlantische depressieactiviteit is groot en dat zal de komende tijd zo blijven. Tussen Groenland en Noord-Noorwegen (boven de 70ste breedtegraad) is het weerglas gezakt naar 945 hPa, noord van Schotland (nabij Færöer) wees de barometer tijdens de afgelopen nacht een stand aan van 962 hPa. De verzamelde fronten van de lagedrukgebieden bepalen vandaag, op de eerste dag van de meteorologische winter, het weerbeeld. Ook vrijdagochtend regent het nog. Tussen vanochtend en vrijdagmiddag kan er regionaal meer dan 20 mm vallen.
De meeste regen wordt veroorzaakt door een koufront dat vanmiddag nagenoeg evenwijdig aan de hoogtestroming komt te liggen. Daardoor ontwikkelt zich boven Biskaje een golfstoring in het front. Het regengebied van de golf slaat vanavond, de komende nacht en vrijdagochtend over ons land uit. Ook vandaag overdag houden we het niet droog al zijn er wel enkele droge perioden.
Het kwik liep vanochtend in het zuiden op naar rond 10 graden. Omstreeks 06:30 uur was het in Vlissingen en Westdorpe 10,2º. Later vandaag ook elders maxima omstreeks 10 graden. De wind waait uit het zuidwesten en is matig, aan zee krachtig tot hard. Later op de dag neemt de wind af.
De komende nacht dus regen en minima tussen 4 graden in het noorden en 9 in het zuidoosten. De wind is zwak tot matig en gaat uit uiteenlopende richtingen waaien.
Vrijdag overdag eerst regen, ’s middags droog en van het westen uit opklaringen. De temperatuur blijft in polaire luchtmassa’s steken op 7 graden. De wind gaat uit het westen waaien en neemt toe tot matig, aan de kust (vrij) krachtig.
Tijdens het weekeinde zowel zaterdag als zondag regen van betekenis (tot meer dan 10 mm) en veel wind uit het zuidwesten tot westen. In de nacht naar maandag trekt mogelijk een sterk uitdiepende randstoring over of ten zuiden van Nederland langs. Het systeem heeft stormaspiraties maar of het ook tot een Sinterklaasstorm gaat komen is vooralsnog onzeker. | Gewijzigd: 1 december 2011, 07:48 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
Na lang te hebben meegelezen, zal ik me ook maar is in de discussie mengen
wat voor windkracht kan er op dit moment geschat wordt voor 4 of 5december
Aannemende dat Tornadocowboy het 'heftigste' kaartje er uit heeft gehaald, kan je dat dus aflezen aan het geposte kaartje, waarbij de kleuren, zie legenda, de windkracht aangeven.
Misschien kunnen die beter naar het herfsttopic aangezien dit topic voor 5 december is. | Gewijzigd: 1 december 2011, 08:51 uur, door Tyshane
Misschien kunnen die beter naar het herfsttopic aangezien dit topic voor 5 december is.
Zal ik ff doen.
Tenmiste Zal ik ze daar ff posten
Aandachtspunt blijft het lagedrukgebied dat in de nacht van zondag op maandag over ons land trekt. In de vorige 12 uur run bestond de kans dat snelle cyclogenese, en dus een snelle uitdieping, kon plaats vinden als het laag onder de linker-uitgang van de jet-streak komt. Deze ontwikkeling liet de operationele run dan ook zien. In deze run zien we de jet op zondag meer afzwakken met als gevolg dat de cyclogenese zwakker is en het laag minder ver uitdiept. Omdat de jet ook zuidelijker ligt is de koers van het laag ook iets zuidelijker.
Kijken we naar de pluim en clusterkaartjes dan zien we een grote spreiding in de wind op zondag/maandag, veroorzaakt door verschillen in uitdiepen en koers van genoemde laag. Deze onzekerheden zijn ook terug te zien in de spreiding van de wind in de EPS-pluim. De kans op zware windstoten (>75 km/uur) was in de vorige run 50-80%, nu nog maar 10 %. Echter de volgende run kan dit weer anders zijn. Ook andere weermodellen, waaronder GFS, laten nu een duidelijk minder actief laag zien.
| Gewijzigd: 1 december 2011, 08:56 uur, door Tyshane
Opvallende runs de laatste dagen van het weermodel GFS, ongeveer zes dagen geleden opperde Johann al dat we te maken gingen krijgen met een Sinterklaaswintertje. Wel nu, het Amerikaans weermodel GFS laat dit nu ook zien voor volgende week. Het Europees weermodel ECMWF kwam er al een tijdje mee, maar een opvallend detail is toch wel die depressie, die net ten noorden van ons land ligt. Door die depressie, die ten noorden van ons ligt wordt koudere lucht aangevoerd. Naast de koude lucht is er ook een windveldje aanwezig, zie kaart hieronder.
Windstoten tot en met 75 a 80km/u berekend
Zoals de kaarten er nu voor staan dan kunnen we te maken gaan krijgen met sneeuwjacht. Sneeuwjacht is sneeuwval met windstoten boven windkracht 5 waardoor er vaak weinig zicht is, afhankelijk van de intensiteit van de sneeuw. Bij een sneeuwjacht of sneeuwstorm, waarin minstens windkracht 6 wordt bereikt en het zicht minder dan 200 meter is, gaat een weeralarm uit, zo mogelijk voorafgegaan door een voorwaarschuwing. Hieronder ziet u een kaart van de neerslagsoort, deze geeft aan sneeuw en sneeuwbuien. De temperatuur op 1500 meter ligt momenteel op zo'n -5 graden. Ook op 5 kilometer hoogte zijn de temperaturen goed! Dauwpunten liggen ook rond de 0 graden of iets daaronder.
Het is nog wel ver weg, maar er is wel een plus punt. Het komt steeds weer terug op de kaarten. Interessante situatie om te gaan volgen. Of hiermee de winter wordt ingezet is nog niet duidelijk.
ik hoop het ,maar ik zie het nog niet zitten,,nog even geduld tot de kerst gr henk | Gewijzigd: 26 februari 2017, 16:56 uur, door Onweer-Online.nl