LT beoordeling:
Komend weekend al veel wind met langs de kust mogelijk al zware windstoten. Grootste aandachtspunt is echter het lagedrukgebied dat in de nacht van zondag op maandag over of ten noorden van ons land naar het oosten trekt. Snelle cyclogenese zal alleen plaatsvinden als het laag daadwerkelijk onder de linker-uitgang van de jet-streak komt, niet alle leden laten dit zien. Voor ons land is bovendien de trekrichting van belang. Bij een koers ten noorden van ons land zou Nederland in het volle stormveld terecht komen terwijl een koers over ons land het windveld ten zuiden van ons land laat langsgaan. Deze onzekerheden zijn terug te zien in de spreiding van de wind in de EPS-pluim. De kans op zware windstoten (>75 km/uur) in het hele land is 50-80%. De kans op zeer zware windstoten (>100 km/uur) loopt uiteen van 10% landinwaarts tot 30% langs de kust. Ook andere weermodellen, waaronder GFS, laten een soortgelijke ontwikkeling zien.
Er is dus nog wel wat onzekerheid over de koers én waar het laag precies onder de jet-streak komt dus voor gedetailleerde voorspellingen blijft het wachten tot het weekend.
Dat het onstuimig wordt is wel duidelijk,hoe ernstig het wordt niet.
Btw,mensen die niet weten wat cyclogenese inhoudt kunnen gaan bijlezen op Johann`s weersite
Even kijken waar GFS06z mee komt...
Zie wel opvallend veel leden er fiks boven zitten, of ligt dat aan mij ?
Yep, alsof 't ie boven land aanwakkert. Zal wel met het "uitdiepen"van de lage druk te maken hebben. Als je verder kijkt dan alleen die uren dat wij ermee te maken krijgen, dan lijkt het er op dat met name die noordelijke uitstulping van Duitsland en Zuid-Denemarken het zwaar gaan krijgen, nog zwaarder dan noord Nederland.
Edit vooraf, alles kan natuurlijk met een paar minuten veranderen, er druppelt weer een GFS run binnen.
Maar als ik in de buurt zou wonen had ik zeker geprobeerd tegen de wind in willen hangen, op een dijk bijvoorbeeld. kan me niet voorstellen dat ik met mijn 100 kg wegwaai
Naar de zeedijk gaan we niet, mij te gevaarlijk. Ooit een keer een bierflesje rakelings langs me gehad, schrok me een hoedje.
Maar hier naar het IJselmeerstrand gaan we sowieso.
Maar hier naar het IJselmeerstrand gaan we sowieso.
Ehh strand, zand????
Volgens mij wordt je dan echt gezandstraald.
Bij windkracht 6 is het al geen pretje laat staan met windkracht 9
Het meest extreme lid gaat voor 8 bft., en da's voor de Wadden...
Jij kaartjes van EC waarop deze informatie achterhaald wordt ?
Jij kaartjes van EC waarop deze informatie achterhaald wordt ?
Op de pluim zie ik dat, windstoten 122 km/u op de Wadden en 9 Bft (dat is wat ik uit de extreemste haal) | Gewijzigd: 30 november 2011, 11:08 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
Als we toch naar extremen gaan kijken; de laagste minimumtemperatuur in de pluim voor maandag is +1°C en de hoogste maximumtemperatuur +12°C. Maar dat heeft natuurlijk niets met de storm te maken.
Volgens mij wordt je dan echt gezandstraald.
Bij windkracht 6 is het al geen pretje laat staan met windkracht 9
Je kan hier helemaal buiten het strand omlopen, maar goed, dat noemen we toch 'strand'
Ja ik mag absoluut niet klagen.
De meeste zonuren van Nederland, zwoele nachten in augustus en september.
Weinig regen in het voorjaar en in de zomer , pas na half augustus daan wordt het pas weer echt nat.
Mooie wolkenluchten, weerlicht boven zee in het najaar, frisse zeelucht
Strand op loopafstand, vrij uitzicht op Texel en de Razende Bol en af en toe zie ik nog eens een zeehond onder de dijk zwemmen.
Prachtige natuur en dit jaar ook al twee keer het Noorderlicht mogen aanschouwen.
De meeste zonuren van Nederland, zwoele nachten in augustus en september.
Weinig regen in het voorjaar en in de zomer , pas na half augustus daan wordt het pas weer echt nat.
Mooie wolkenluchten, weerlicht boven zee in het najaar, frisse zeelucht
Strand op loopafstand, vrij uitzicht op Texel en de Razende Bol en af en toe zie ik nog eens een zeehond onder de dijk zwemmen.
Prachtige natuur en dit jaar ook al twee keer het Noorderlicht mogen aanschouwen.
De meeste zonuren van Nederland?? volgens mij is dat nog altijd Zeeland!
Wat wel vrij constant is is dat wat er komt steeds vroeger komt... het zou zo maar licht genoeg zijn om filmpjes en fotos te kunne maken.
het lijkt nu aan te wakkeren bij het binnen gaan van de Botnische Golf.
Het kan nog alle kanten op gaan.... Maar da;s een opengewaaide deur intrappen...
http://www.weerplaza.nl/weerinhetnieuws/Si...aasstorm%3F/873
Den Helder en Vlissingen zijn voor wat het aantal uren zonneschijn aan elkaar gewaagd.
Den Helder heeft gemiddeld 18 zonuren meer dan Vlissingen en heeft gemiddeld 1751.4 zonuren per jaar over de periode 1981 t/m 2010.
Voor dit jaar is Vlissingen waarschijnlijk het KNMI-station met de meeste zonuren, maar dat komt door de mist van de afgelopen weken die hier in het Noorden erg hardnekkig was.
Het verschil met Vlissingen staat op 30 uur in het voordeel van Vlissingen, tot en met 29 november.
http://www.weerplaza.nl/weerinhetnieuws/Si...aasstorm%3F/873
Duidelijk genuanceerd verhaal!