Dat maakt niet uit. Beaufort beschrijft de windsnelheid. PUNT. Of dat nou in de vorm van windstoten of in de vorm van windgemiddeldes is, daar heeft de schaal verder weinig mee te maken.
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Beaufort is de schaal die de gemiddelden van een periode van 10 minuten laat zien. Windstoten worden altijd uitgedrukt in km/uur of in knopen (mijlen enz kan ook, maar gebeurd in Nederland eigenlijk niet...
On-topic
Ik blijf het vreemd vinden dat er verschillen zitten in GFS... zie verschillende weerkaarten van hetzelfde model met andere waarden. Beniewd waar EC over een klein half uur mee komt...
Dank.....
Niet helemaal, de windstoten geven wel vaak "het laatste zetje" maar de voorgeschiedenis is minstens zo belangrijk.
Het is een combinatie van duur, kracht en piekbelasting.
Lastig uit leggen. Umm. Even kijken hoe leg ik het duidelijk uit. Een beetje alsof iemand je vraagt om met uitgestrekte armen 10 tellen een gewicht van 10 kilo op te houden of een gewicht van 5 kilo drie uur.
Bomen bv zitten vast met wortels, da's niks nieuws. En normaal gesproken is dat een hele solide verankering. Kijk maar eens hoeveel bomen er wel blijven staan na een storm (er is hier meen ik ook een hovenier en een boomverzorger en die kunnen denk ik ook wel bevestigen dat veel bomen die omwaaien met storm bij nader inzien al verzwakte wortels of takken hebben). Maar als er al gedurende meerdere uren met 80-90 km/u tegen een boom op gebeukt wordt gaan er wortels het begeven, eerst kleintjes, dan steeds meer en als het maar lang genoeg duurt en er komt opeens 100 km/u voorbij vliegen en boom, daar ligt ie. te weinig houvast. En als er opeens zonder die eerdere wind een vlaag van 130 km/u voorbij komt, dan zou die boom dat waarschijnlijk wel gehad kunnen hebben. (let op de gebruikte snelheden zijn als voorbeeld gebruikt, dit zegt niks over de houdbaarheid zelf.).
Dat dak wat er met 140 km/u af waait, dat was misschien wel blijven zitten als er niet vooraf al door een continue wind van 90-100 km/u aan de spijkers gesjord was waardoor deze al losser zaten. En zonder dei rukwind zou dat dak met een uur of wat doorwaaien ook wel gegaan zijn.
Ga niet benedenwinds staan.
Ohja, de storm passeert als het vrij donker is....
Die duisternis is wel lastig ja,misschien slaap ik er wel doorheen
En wat die windstoten betreft bij verdubbeling van de snelheid wordt de wind vier keer zo krachtig.
Windstoten zijn dus zeer gevaarlijk en komen altijd onaangekondigd.
Hoogspanningsmasten zijn zogenaamd orkaanproof.
Het is wel grappig dat ik op mijn youtube filmjes wel eens commentaar kreeg dat die dingen never nooit niet zouden omwaaien.
Met een goede windstoot kegel je er dus zo effe een rijtje om
http://www.gelderlander.nl/voorpagina/acht...n-omgewaaid.ece
De westkust zal hoofdzakelijk te maken krijgen met een storm, de kop van Noord Holland en het Waddengebied die krijgen te maken met een zware tot zeer zware storm.(orkaan is niet uit te sluiten)
Op 5 december 0:00 uur ligt deze stormdepressie pal ten Noorden van Den Helder en trekt verder uitdiepend met een gangetje van 75 km/uur richting Denemarken.
Om 9:00 uur ligt de stormdepressie met dan een verwachte kerndruk van 955hPa vlak voor Kopenhagen.
De wind trekt in nog geen uur aan van de reguliere storm naar de zeer zware storm, de mensen op de weg zullen hierdoor totaal verrast zijn.
Zo rijd je ergens in Friesland naar je werk en nog geen kwartier later lig je met je auto en al onderste boven of word je compleet van de weg geblazen.
Dieper landinwaarts is de wind een stuk minder, maar nog altijd hard en kunnen nog altijd zware tot zeer zware windstoten voorkomen.
Deze windstoten kunnen inderdaad voor de nodige schade zorgen, in de kop van Noord Holland en het Waddengebied zijn windstoten mogelijk tot 144km/uur = 40m/sec
Citaat van Jan van Ooijen, woensdag 30 november 2011, 9:13 uur Precies, hierboven ook maar het sensatiekaartje geplaatst. Zoek de verschillen
Maar dat is toch juist het gfs-kaartje, of begrijp ik het verkeerd?
Ga niet benedenwinds staan.
Ohja, de storm passeert als het vrij donker is....
Haha wat is wel een goede plek dan?
buiten jezelf vast-ducktapen aan een straat lichtpaal.
of verstoppen in een kast :X
En wat Piet Paulusma betreft ,die maakt van elke harde wind een storm of erger.
[/quote]
Die maakt van een scheet nog een storm...
Kaarten zien dr nog steeds goed uit voor een storm zal me benieuwen!
Texel is een mooi eiland, zou ik je zeer zeker aanraden.
Maar als je gaat , hou er maandagochtend rekening mee dat de eerste uren de veerboot van de TESO uit de vaart kan zijn.
Een tentje dat lijkt mij niet echt verstandig, dat is de goden verzoeken.
Een regenbui bij een windsnelheid van 100 km/uur is echt geen pretje.
Ik woon in het Noordelijkste puntje van Den Helder op nog geen 3 minuten lopen van de dijk.
Op de dijk kijk ik over het Marsdiep naar Texel en de Razende Bol.