Maar ik zie op deze kaarten "beaufort" gekoppeld aan "rukwinden"en dat is m.i. water niet aan klopt.
En ik zie de 00 run van EC niet verder gaan dan zaterdag 00Z ???? Nog geen EC storm gezien?
Maar even een vraag, waarom zie je op de GFS en andere kaarten de windsnelheid flink afnemen bij het bereiken van de kust en gaat het op de "sensatiekaarten" onverminderd verder?
Misschien moeten we bij al die waarden -6 doen en dan klopt het weer | Gewijzigd: 30 november 2011, 09:31 uur, door Pgs3000
-knip-
Geloof dat je gelijk hebt. Is het niet het 10 minuten gemiddelde wat de beaufort windkracht bepaalt?
Het is inderdaad een heel snel stormpje. Dat heeft een heel groot voordeel met opruimen, dat gaat een stuk makkelijker en is vooral veel veiliger dan dat dat bij harde wind of storm moet gebeuren.
Ik ben even kwijt of een windvlaag maximaal 10 minuten duurt of voor beaufort de windsnelheid over minimaal 10 minuten is.
En ik zie de 00 run van EC niet verder gaan dan zaterdag 00Z
Klopt, had MC aangeschreven en kreeg dit terug: Dank voor je bericht. Later deze ochtend staat de rest er als het goed is ook op. Maar we houden het in de gaten. groeten
Als dit uitkomt dan is er reden tot flinke zorgen. Ben benieuwd waar de andere modellen mee aan komen zetten en hoe consistent deze berekeningen blijven.
Die heb ik getwittert, momenteel de max 140 kilometer per uur en Limburg 100 kilometer per uur
plaatje:
http://i43.tinypic.com/34gprnd.jpg
Dat hoop ik niet,ik hou wel van leuke kleurtjes
Bovendien wordt bij zo veel wind alles wat niet aan de grond verankerd is een vliegtuig en dat kan mooie youtube filmpjes opleveren.
Ik ga zeker filmen als hier het dak van de keet waait,oude boerderij met dito luchtwaardige dakpannen
De windsnelheid die gemiddeld op een tijd van 10 minuten wordt gemeten die wordt uitgedrukt in de schaal van Beafort.
Er schijnt ook een standaardhoogte van 10 meter te bestaan voor het meten van de windsnelheid.
Een windstoot of windvlaag is korte hevige toename van de wind en is over het algemeen een factor 1,3 tot 1,5 maal hoger
dan de gemiddelde windsnelheid.Deze factor is afhankelijk van de ruwheid van het terrein (hoogbouw,laagbouw,vlak of heuvelachtig)
Windstoten worden alleen vanaf 75 km/uur als zwaar aangegeven of zeer zwaar vanaf 100 km/uur.
Ik weet nog heel goed dat er tijdens de grote storm van (26) januari 1990 bij een gemiddelde windsnelheid van 10 á 11 Bft tijdens de passage van het koufront windsnelheden zijn gemeten van ongeveer 40m/sec = 144 km/uur.
En aangezien we waarschijnlijk met een zware tot zeer zware storm te maken krijgen zijn de windstoten op de kaart echt wel realistisch.
Ik heb hier nogmaals de kaart van de 5 december storm maar dan voor de gemiddelde windsnelheid in Beaufort.
Misschien wordt het dan allemaal een stuk duidelijker.