Verder moeten we ook afwachten he, ik heb hier geleerd dat met name GFS de wind wel eens wat te zwaar in schat. EC druppelt nu binnen en ik heb nog geen EC kaartje met storm gezien.
Ik ben het helemaal met je eens.
De kaarten gewoon in de gaten houden en pas 72 uur van te voren is de tijd aangebroken om echt waarschuwingen naar buiten te brengen.
Er is dan nog genoeg tijd over voor verdere stappen en bovendien kan je de verwachting als betrouwbaar gaan beschouwen.
Ik vind het ook erg triest dat de media maar alles uitkraamt zonder iets echt te onderbouwen.
En wat Piet Paulusma betreft ,die maakt van elke harde wind een storm of erger.
Het noordelijk deel van de Atlantische Oceaan, en dan met name de Barentszzee, de Noorse Zee en het zeegebied ten zuiden van IJsland, zijn de belangrijkste locaties waar polar lows zich vormen. Sporadisch vormen ze zich boven het warme water van de Noordzee, zoals begin januari 1979. Ze vormen zich ook boven de Zuidelijke IJszee.
Is deze berekening niet een beetje aan de hoge kant? Ik zie windstoten van boven de 100 km/u ingetekend voor mijn deel van het land. | Gewijzigd: 30 november 2011, 08:28 uur, door SniperEye
GFS zit schijnbaar wat aan de hoge kant met windsnelheden en vooral windstoten. Verder is eigenljk nog hlemaal niets zeker, ut kan harder gaan waaien, ut kan zachter gaan waaien, ut kan wat meer naar het uiden, ut kan wat meer naar het boorden, ut kan wat vroeger, ut kan wat later.
En ut kan natuurlijk precies zoals op de kaarten staat, maar dat betwijfel ik omdat we nu al op alle stotmkaarten (voor zover de kaarten een storm aangeven) een verschuiving zijn van lokaties op hetzelfde tijdstip.
Blijf gewoon de komende 40 tot 48 uur de ontwikkelingen en volgen en als dit vrijdagochtend nog steeds op de kaarten staat dan wordt het pas echt ernst.
Voor de rest zou ik zeggen deel met elkaar de informatie en de kennis, want het is toch wel erg bijzonder voor een land als Nederland wat we misschien gaan meemaken.
Het zit er nog steeds in dat het hard gaat waaien, maar iets zinnigs kan je pas 48 uur van te voren gaan voorspellen, wat kracht richting en windsnelheid betreft. We wachten het maar af, de media maakt er in ieder geval alvast een "mediaorkaan "van
Gelukkig hebben we de zandzakken nog op Terschelling,je weet maar nooit
| Gewijzigd: 26 februari 2017, 16:55 uur, door Onweer-Online.nl
laat hem lekker in fryslan... hier in zeeland noemen we windkracht 8 nog altijd een lente briesje...
Ga je kyten Jef??
En ut kan natuurlijk precies zoals op de kaarten staat, maar dat betwijfel ik omdat we nu al op alle stotmkaarten (voor zover de kaarten een storm aangeven) een verschuiving zijn van lokaties op hetzelfde tijdstip.
Ut? Ik ben ABN gewend
Net ff met Jan op Twitter over gehad, maar WOM komt met vergelijkbare cijfers. WOM staat volgens Jan als betrouwbaar te boek
Net ff met Jan op Twitter over gehad, maar WOM komt met vergelijkbare cijfers. WOM staat volgens Jan als betrouwbaar te boek
Sorry hoor Snipereye maar kon het echt niet laten.
ff=even
@Jan, 14Bft????????????????? | Gewijzigd: 30 november 2011, 09:14 uur, door Bornin7ty2
laat hem lekker in fryslan... hier in zeeland noemen we windkracht 8 nog altijd een lente briesje...
Hier in Friesland noemen we dat ook gewoon een briesje hoor Laat Piet lekker lullen met zijn storm.
Sytse, jullie zijn maar alvast voorbereid, hahaha.
ff=even
@Jan, 14Bft?????????????????
Officieel loopt de Beaufort schaal t/m 12, maar er bestaat ook zoiets als een extended Beaufort schaal die tot 16 of 17 loopt. Alles vanaf 12 kun je dan ongeveer vergelijken met die schaal die ze voor orkanen gebruiken, Saffir-Simpson heet die geloof ik, orkanen kategorie 1 t/m 5. Maar wat je in het kaartje ziet zijn windstoten, dus geen continue windsnelheid, je kunt dus niet zeggen dat dit een orkaan van de 3e kategorie is