Geen zin om mn tuin spullen straat verderop weer op te moeten halen...
Ik hou hier de boel goed in de gaten
Er is 1 zeer belangrijk verschil en dat is dat we nu geen springtij hebben.. dat was in 1953 wel zo..
aan de andere kant is de nieuwe depressie wel weer dieper..
Maar goed het verschil met geen en wel springtij is essentieel.
edit: even snel op wiki gekeken daar stond dit ook nog : In de Ardennen liet de storm een sneeuwlaag van twee meter achter.
Het is de 5e december zo goed als doodtij.
Ik zal proberen een vergelijking maken van de astronomische waterstanden (dus zonder invloed van weer en wind) van 27 november met die van 5 december, voor de plaatsen Vlissingen, Ijmuiden, Den Helder, Harlingen en Delfzijl.
Iedereen denkt dat er een heel groot verschil is tussen de hoogste waterstanden tijdens springtij en doodtij, maar voor de meeste plaatsen is dit toch minder dan een halve meter.Alleen Zeeland en het Zuidelijkste deel van Zuid-Holland die hebben een groter afwijking.
Ik op NAP -1 meter, maar jullie in Maastricht hebben veel vaker last van hoog water dan wij hier.
Zoals ik eerder al schreef is er ( gelukkig) geen extreem hoog water verwacht in een normale situatie.
Met de storm zal dit zeker hoger worden door de stuwing. Echter 1953 had dus springtij en dat hebben we nu niet.
Als je overigens extreme getijden wilt zien dan moet je naar Bretagne. het verschil tussen eb en vloed bedraagt daar soms meer dan 15 meter !!!!
Edit : ( maar goed ik zie dat "op bijna 53 graden NB" wat berekeningen gaat maken.. zeer benieuwd !) ben het ook erg eens met de opmerking van Tyshane hieronder
Ben ook zeer benieuwd of de Maeslantkering dicht zal gaan.
even weer wiki :
Het BOS-systeem berekent constant het verwachte waterniveau in de Nieuwe Waterweg. Wordt er een waterstand voorspeld van meer dan 3.00 meter boven NAP in Rotterdam, of meer dan 2.90 meter boven NAP in Dordrecht, dan gaat het systeem automatisch over tot de voorbereidende werkzaamheden voor een sluiting. Het is dan 24 uur voor de daadwerkelijke sluiting begint.
p.s. dit is echt een mega spectaculaire stukje techniek, ben je in de buurt ga er zeker eens naar toe het is zeer indrukwekkend ! | Gewijzigd: 30 november 2011, 01:30 uur, door Callie-P
Iedereen denkt dat er een heel groot verschil is tussen de hoogste waterstanden tijdens springtij en doodtij, maar voor de meeste plaatsen is dit toch minder dan een halve meter.Alleen Zeeland en het Zuidelijkste deel van Zuid-Holland die hebben een groter afwijking.
Ik ben benieuwd naar je vergelijking! Interessante bijdragen by the way.
De tekst in het rood is de waterstand die ik al referentiewaarde heb gebruikt ten opzichte van het hoogwater van maandag 5 december.
Dit zijn de astronomische waterstanden, dus zonder weer en wind | Gewijzigd: 30 november 2011, 03:08 uur, door op bijna 53 graden NB
| Gewijzigd: 30 november 2011, 06:37 uur, door ron3772
Weerplaza is inderdaad terughoudend op de waarschuwingspagina.
Maar ga voor de grap eens bij de weermodellen kijken en kijk eens op maandag 5 december 04:00 uur.
Als het goed is kom je het onderstaande plaatje tegen.
Dus de informatie spreekt elkaar behoorlijk tegen, maar aan de andere kant als over 24 uur nog steeds die zeer zware storm op de kaart staat, dan wordt het toch echt wel serieus.
Bij windkracht 11 moet je toch denken aan windstoten van 150 km/uur = 41,7 m/sec.
Dat gaat je windmeter echt niet leuk vinden, zeer waarschijnlijk zullen er vele kapot waaien.
| Gewijzigd: 30 november 2011, 07:17 uur, door smarkie
De tekst in het rood is de waterstand die ik al referentiewaarde heb gebruikt ten opzichte van het hoogwater van maandag 5 december.
Dit zijn de astronomische waterstanden, dus zonder weer en wind
Het astronomisch getij is ook gebasserd op een luchtdruk van 1013,6 hPa.
Het schijnt namelijk zo te zijn det de zeespiegel bij een hogedruk lager is en bij een lage druk hoger is.
De verandering is theoretisch 1 cm per 1 hPa luchtdrukverschil t.o.v. de gemiddelde luchtdruk.
De luchtdruk komt in het Noorden waarschijnlijk uit tussen de 974 hPa en 964 hPa, dus een verschil van 40 hPa tot 50 hPa.
De verwachte opzet van het water is dus al +0.4 tot +0.5 meter.
Het effect van het doodtij is dus nagenoeg verdwenen de kans is dus groot dat het water hoger komt dan de waarden met springtij van afgelopen zondag en dan komt er nog eens de stuwing al dat water door de zeer sterke wind en de golfhoogte van 2 tot 4 meter boven op.
Afgelopen zondag was de laagste barometerstand in het noorden 1007 hPa. | Gewijzigd: 30 november 2011, 07:34 uur, door op bijna 53 graden NB
Ik hou de kaarten goed in de gaten, en zal het met onze vrienden/familie communiceren.
Een gewaarschuwd mens telt voor 2 en zo kunnen er maatregelen getroffen worden.
Nu ben ik een echte Harlingse, en mijn familie ook, dus we zijn wel het e.e.a. gewend, maar toch....
Ik hou de kaarten goed in de gaten, en zal het met onze vrienden/familie communiceren.
Een gewaarschuwd mens telt voor 2 en zo kunnen er maatregelen getroffen worden.
Nu ben ik een echte Harlingse, en mijn familie ook, dus we zijn wel het e.e.a. gewend, maar toch....
Ik hou de kaarten ook goed in de gaten, als de grote storm morgen op de kaart staat dan wordt het seriieus.
Vanaf vrijdagochtend wordt het tijd om echt actie te ondernemen, maar ik ga er vooralsnog van uit dat de stormvloedwaarschuwingsdienst niet zit te snurken en het hoogheemraadschap ook tegen die tijd alert is.
Vanaf vrijdagochtend wordt het tijd om echt actie te ondernemen, maar ik ga er vooralsnog van uit dat de stormvloedwaarschuwingsdienst niet zit te snurken en het hoogheemraadschap ook tegen die tijd alert is.
Daar ga ik ook vanuit. Nu hebben we natuurlijk het Wouda gemaal die Friesland grotendeels droog kan pompen, maar toch.
Als weerliefhebber vind ik dit super, maar als moeders met een eigen woning vind ik het maar niks hahaha.
De grote weerbureaus willen het zo zeker mogelijk weten voordat ze met nieuws van een dergelijke impact komen, en terecht lijkt me. De gemiddelde mens heeft er ook niks extras aan als ze nu al gewaarschuwd worden, je kunt niet veel meer als je nu gewaarschuwd wordt in plaats van vrijdagmorgen. Dichtspijkeren van jd winkel? Hallo we zijn in Nederland, dat gaat niemand doen voordat ie op 4 december de winkel sluit.
Verder moeten we ook afwachten he, ik heb hier geleerd dat met name GFS de wind wel eens wat te zwaar in schat. EC druppelt nu binnen en ik heb nog geen EC kaartje met storm gezien.
Komend weekend trekt de golf onder de jet door de Atlantische Oceaan over en komt vanaf zondagavond boven de Britse Eilanden onder de linker uitgang van de jet-streak te liggen. Vanaf dat moment zal de golf sterk gaan uitdiepen (snelle cyclogenese) en kan zich dan ontwikkelen tot een stormdepressie. Het laag trekt dan in de nacht van zondag naar maandag of maandag overdag over of net ten noorden van ons land langs naar het oosten. De mate van uitdieping en exacte trekrichting is op dit moment nog onzeker maar van groot belang voor het weer op maandag, vooral voor de wind, zie ook modelbeoordeling en onzekerheden.