Twintig jaar geleden: zwaarste storm
De storm van 25 januari 1990 was een van de ergste in zeker honderd jaar en de zwaarste van de laatste decennia. De avond tevoren had het KNMI al gewaarschuwd voor windkracht 10, maar de dramatische weerberichten konden een ramp niet voorkomen. Zeventien mensen verloren het leven.
Weerkaart 25 januari 1990 (bron ECMWF)
De gevolgen waren zo groot omdat de wind juist tijdens de avondspits zijn piek bereikte. De luchthaven Schiphol was tijdelijk onbereikbaar. Het weg- en treinverkeer werd volledig ontwricht door omgewaaide bomen, vernielde bovenleidingen en defecte spoorwegovergangen. Duizenden reizigers strandden in de grote steden en moesten daar noodgedwongen de nacht doorbrengen.
In de loop van de rampdag werden de waarschuwingen opgevoerd tot windkracht 11 en uiteindelijk zelfs orkaankracht 12. Uit onderzoek bleek dat het gros van het publiek zich niets kon voorstellen bij deze krachtige taal, die in ons land zeer ongebruikelijk is. De storm heeft geleid tot meer voorlichting over begrippen in het weerbericht door het KNMI met de start van deze teletekstpagina en de invoering van speciale waarschuwingen voor extreme weerssituaties.
Bovendien wordt het windpatroon dat zich bij deze storm voordeed toegepast voor het inschatten van de maximale windstoten bij nieuwe stormen. De metingen die bij deze storm zijn gedaan op de meetmast in Cabauw bij Lopik zijn van grote betekenis geweest voor berekeningen vanwindstoten. Met name de luchtvaart heeft daar profijt van. Opmerkelijk bij deze storm was vooral de windkracht landinwaarts. In de provincies Zeeland, Zuid-Holland en Utrecht werd een uurgemiddelde van windkracht 10 bereikt, een zeldzaamheid boven land.
De provincie Utrecht beleeft slechts eens in de zeventig jaar een dergelijke windkracht, wat niet wil zeggen dat een nieuwe storm van dit kaliber niet ook veel eerder kan terugkeren. IJmuiden registreerde gedurende minstens een uur windkracht 11, een zeer zware storm met gemiddelde windsnelheden tussen 103 en 117 kilometer per uur. Ronduit uniek waren de windstoten van 150 kilometer per uur op verschillende plaatsen tot maximaal 161 kilometer per uur op een van de windmeters van Schiphol. Dergelijke windstoten horen tot de hoogst mogelijke in ons land; de zwaarste windstoot in honderd jaar die tijdens een storm is gemeten staat op naam van Hoek van Holland waar de meter op 6 november 1921 tot 162 kilometer per uur uitschoot. Op 28 december 2001 werd die windsnelheid in IJmuiden bijna weer bereikt, toen hier 158 kilometer per uur werd gemeten.
Parrrdon????
De storm van 25 januari 1990 was een van de ergste in zeker honderd jaar en de zwaarste van de laatste decennia. De avond tevoren had het KNMI al gewaarschuwd voor windkracht 10, maar de dramatische weerberichten konden een ramp niet voorkomen. Zeventien mensen verloren het leven.
Gister stond de onweer erin en vandaag nog steeds...
Dus een Terror ratjetoe van weerverschijnselen
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Van mij mag het komen. Ik wil wel een orkaan meemaken.:)
Zal die dag ook zeker de meldingen in de gaten houden, denk wel dat P2000 t erg druk ga krijgen xD
Is dat tijdsbeeld juist?
Hoelaat treed de eventuele storm in? (nederland)
Ik hoop toch wel dat de watertoren in de" tuin" blijft staan en niet op onze auto beland:/
Van mij mag het komen. Ik wil wel een orkaan meemaken.:)
Zal die dag ook zeker de meldingen in de gaten houden, denk wel dat P2000 t erg druk ga krijgen xD
en dat vind jij leuk? Als je een orkaan meemaakt denk ik dat je wel anders piept. Als p2000 vol staat met meldingen kan ik daar in elk geval niet om lachen. Ik hoop dat het allemaal mee gaat vallen. Maar als het komt, sta ik op de boulevard.
Dat was begin 2007. Ik weet het nog goed, want ik was toen in verwachting van ons 1e kind en stond doodsangsten w.b.t. mijn man die ver van huis aan het werk was op een bouw...
Dank Marga voor al het knipwerk, ik zal er in het vervolg rekening mee houden!!
Mee eens, en gelieve nog gebruikers die ook aanwezig zijn met berichten. Denk maar niet dat GS veel positieve berichten over o-o plaatst en ik las net op ww dat Jan het daar flink moest ontgelden, ook niet prettig om te lezen.
Overigens vind ik het nog allemaal vrij ver weg, het zou gaaf zijn om mee te maken alhoewel als ik op tt lees dat er een dode is gevallen is voor mij de lol er al af en mag het wegblijven. 1 dode is al teveel.
Citaat van Pgs3000, dinsdag 29 november 2011, 15:21 uur en dat vind jij leuk? Als je een orkaan meemaakt denk ik dat je wel anders piept. Als p2000 vol staat met meldingen kan ik daar in elk geval niet om lachen. Ik hoop dat het allemaal mee gaat vallen. Maar als het komt, sta ik op de boulevard.
Een orkaan meemaken is inderdaad niet leuk, ik kan nog niet zeggen dat ik dat heb meegemaakt. Al heb ik wel de uiteinden gevoeld van Irene toen deze orkaan in augustus langs Florida trok. Dat was a redelijk spectaculair.
We hadden het er net al even via pb over, maar ik vind niet dat je die twee zaken zomaar mag koppelen. Als iemand weer een zware storm wil zoals in het jaar 1990 dan quote jij erbij hoeveel doden er toen zijn gevallen. Met Parrrdon erbij. Op die manier lijkt het alsof mensen dan die doden zouden willen als ze hopen op een vette storm. Denk dat geen van allen hier op het forum dat zou willen.
Ik bedoel; je mag toch ook van autorace houden ook al gebeurt er wel eens een ongeluk, van onweer houden ook al wordt er wel eens iemand geraakt door de bliksem? En van storm houden ondanks de schade...
Je hebt het nu al een paar keer aangegeven maar je punt is gemaakt. Mensen zijn hier enthousiast over extreme weertoestanden, dat is nu eenmaal een belangrijke insteek van dit forum en de gaande topics. Als je je daar niet in kan vinden, is het denk ik vechten tegen de bierkaai als je een ieder wil demotiveren aangaande 'severe weather'.
Ik begrijp je punt maar ik quote uit zijn eigen schrijfsel... Ik heb inderdaad een beetje ongelukkig met de tags geknoeid.
[...]
Twintig jaar geleden: zwaarste storm
Dit alles in 1 stukje.
Nou ik denk dat het woord durven wel degelijk terecht is, het KNMI en andere zien ook al op de kaarten dat er wat aan zit te komen, maar omdat hun een maatschappelijke verantwoording hebben durven ze dit soort berichten nog niet op hun site te zetten. Op onweer-online durven we wel ver van te voren te speculeren over het weer, daarom is het ook een discussie forum. het is alleen jammer dat sommige in de media dit bericht oppakken om kijkcijfers te scoren en mensen belachelijk te maken.
Is dat tijdsbeeld juist?
Hoelaat treed de eventuele storm in? (nederland)
Ik hoop toch wel dat de watertoren in de" tuin" blijft staan en niet op onze auto beland:/
Als dit uit zou uitkomen dan mogen we de stormlijnen wel spannen. 15 bft, das een orkaan van de 4e kategorie. Maargoed, ik gok dat het zo'n vaart niet zal lopen.