De wc of wel de west circulatie is en stroming uit het westen en vreemd genoeg word dit hier als de doodsteek van de winter gezien. Vreemd eigenlijk als je kijkt wat deze stroming kan doen en dus kan mee nemen. Overigens is ook dit weer en herhaling van vorig jaar dus eigenlijk niks nieuws onder de winterzon.
Het komt eigenlijk hier op neer dat deze wc helemaal niet negatief hoeft te zijn. Sterker nog, vorig jaar was de wc juist mede oorzaak dat de winter op gang kwam.
Deze circulatie trekt namelijk ook de koude lucht van de noordpool mee en dan is het maar net hoe de boel op zijn plaats valt.
Een WC (dus een pos NAO) is altijd negatief voor de winter. Een winter heeft een Noordelijke stroming nodig. Dat de WC ook koude lucht meebrengt of in ieder geval L's meebrengt naar het noorden van Europa is waar maar dit is niet de primaire oorzaak van winter.
Dat een (sterke) WC nodig is voor een winter is waar. Een sterke positieve NAO is eigenlijk herfst weer. Dit weer alleen dan wat zachter. Door de tilt van de aarde zou het aan het noordelijke halfrond automatisch kouder moeten worden en krijgen we kouder weer. De NAO zorgt daar dus niet voor, in tegenstelling hij brengt warme lucht vanuit het westen.
Actualisatie 5-12-2011 over redelijke duidelijkheid tot as vrijdag, maar daarna?
En zo gaf vandaag, in aangevoerde polaire luchtsoorten, de eerste winterse buien met ook plaatselijk wat natte sneeuw in ons land. Forse buien waren en zijn het, met regionaal vandaag al 10 mm aan neerslag gevallen.
Ook komende avond, nacht en morgenochtend vallen er verspreid over het land enkele winterse buien. Gevolg van passerende trogsystemen in een westelijke aanvoer onder regie van lagedruk nabij de Noorse Zee.
De minima liggen tussen 1-6 C, met plaatselijk vorst mogelijk, en overdag waarden zoals vandaag met 5-8 C.
Morgenavond neemt vanuit het westen de kans op frontale regen weer toe, dit onder invloed van een nieuw lagedruksysteem tussen Schotland en Ijsland.
En deze drukverdeling, met steeds weer nieuwe lagedruksystemen vanuit het (noord)westen waarvan frontale systemen ons periodiek beïnvloeden, houdt de rest van deze week aan.
Het weerbeeld zal dan ook dagelijks wisselvallig zijn.
Woensdag en -vooral- vrijdag verkeren we in de achterkamer van lagedruk dat dan boven het zuiden van Scandinavie is aangekomen, en is de luchtsoort martiem polair van oorsprong, vrijdag zelfs polair. Neerslag kan dan weer winterse vormen aannemen.
Donderdag is de aanvoer zuidwestelijk, lucht van martiem -subtropische- oorsprong en maxima rond de 10 C. Daarom dan vloeibare neerslag.
En daarna?
Naar mijn mening blijft de situatie vanaf vrijdag uiterst ongewis. Niet als afgaat op het ens gemiddelde van de hoofdmodellen, die schetsen de komende 10-16 daagse in grote meerderheid een meest west/zuidwestelijke aanvoer, met Ijslandlaag en Zuid Europa Hoog die de regie bepalen.
Maar de geschetste onderliggende patronen wisselen nog per run en per model. Scenario's met weersbepalende hogedruk boven het continent of UK worden afgewisseld met onvervalste westcirculaties.
Hoofdvraag, zoals meestal, moet ten westen beantwoord worden. Kortom, blijft de dynamiek in de westcirculatie. En wat dit betreft zijn er sinds een dag of 2 toch wat haperingen in die WC vanaf eind deze week aangebracht.
In eerste instantie werd hierbij de opbouw van een flinke hoogterug ten westen geschetst. Dit is de laatste runs echter meer en meer afgebouwd, waarbij wel echter de westelijke stagnatie wordt geschetst. Nu vooral veroorzaakt door het gegeven dat lagedruk voor enige tijd als ware het een magneet aan de ZW kant van Groenland blijft gepositioneerd.
En deze situatie lijkt vind ik weer erg veel op de ontwikkelingen zoals die 2 jaar geleden plaatsvonden, en toen werd het winter vanaf half december.......
Daarom durf ik voor komend weekend en daarna nog geen absolute uitspraken te doen, behalve dan dat kouder weer nog steeds een reële mogelijkheid is.
Mvg, Ronald.
1 dag is leuk, maar daarna de bezem erdoor.
Dan inderdaad liever dit weer.
Trouwens die donderklap richting de NW kust was zelfs hier te horen als een doffe roffel.
Zie het af en toe flink flitsen.
En deze situatie lijkt vind ik weer erg veel op de ontwikkelingen zoals die 2 jaar geleden plaatsvonden, en toen werd het winter vanaf half december.......
Daarom durf ik voor komend weekend en daarna nog geen absolute uitspraken te doen, behalve dan dat kouder weer nog steeds een reële mogelijkheid is.
Dit biedt perspectieven, de zogenaamde allesoverheersende WC zit niet zo stevig in het zadel...
Ook morgen overdag is het buiig en hebben de buien eerst nog mogelijk een winters karakter. In de middag neemt de buiigheid sterk af. In de avond neemt de bewolking van het westen uit toe en volgt er later regen. De temperaturen zijn vergelijkbaar met vandaag. De wind is westelijk, matig tot vrij krachtig, aan de kust krachtig tot hard.
Citaat van koen17, maandag 5 december 2011, 21:48 uur Pff bagger pluim. December wordt niks meer wat betreft winter? Of zijn er modellen die kans geven op een totale omslag?
Dat vind ik een vrij vlotte conclusie. Het kan zomaar omslaan en hop; binnen een paar dagen een dalende tendens.
| Gewijzigd: 5 december 2011, 21:54 uur, door Tyshane
Ook morgen overdag is het buiig en hebben de buien eerst nog mogelijk een winters karakter. In de middag neemt de buiigheid sterk af. In de avond neemt de bewolking van het westen uit toe en volgt er later regen. De temperaturen zijn vergelijkbaar met vandaag. De wind is westelijk, matig tot vrij krachtig, aan de kust krachtig tot hard.
Dat vind ik een vrij vlotte conclusie. Het kan zomaar omslaan en hop; binnen een paar dagen een dalende tendens.
Tis geen conclusie, maar een open vraag. Maar als ik nu bekijk hoelang de pluim al een kouder weertype aangeven verderop in de pluim (inmiddels al 2 weken?) en dit keer op keer wordt uitgesteld, waarbij het vandaag zelfs uit de pluim is, dan geef ik de hoop op voor december. Maar ik weet natuurlijk dat dit binnen een paar dagen volledig anders kan zijn, maar voor nu zie ik het somber in gezien alle kansen die er al waren dit winterseizoen.
Klopt, ik zie nu inderdaad dat het een vraag was.
Vandaag was een super dag die bijna alle weerverscheinselen heeft gebracht dus geniet daar eens van en klaag ergens anders of in het klaagtopic...
Ik bedoel in een Winter is een pos. WC altijd negatief. Namelijk; zachte lucht, geen koude lucht aanvoer.
Maar een WC is wel nodig om de zomer weg te vegen (lees: herfst) en de H boven Europa te doen verdwijnen om zo ruimte te maken voor de inzet van de winter.
De positie van de WC is dan wel enigzinds bepalend. | Gewijzigd: 5 december 2011, 22:05 uur, door xzaz
Zie op buienradar daar nu een temperatuur van 1,1, en er komt nog wel aardig wat neerslag die kant op!
Ik zit hier in Assen-Noord, en hier is het momenteel nog natte sneeuw. (half uurtje geleden begonnen, maar nu is het eerst weer even gestopt). Blijft helaas nog niet liggen.